Gå til innhold

Fargetips?

Gjest Ingen skal få!

Anbefalte innlegg

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Kan noen komme med noen fargetips? Vi har fargen kaffe latte i stua og jeg haaaater den som pesten (har spurt om dette før men tråden er borte, og søkemotoren her er jo so-so..)

Vil ha en litt mørkere der.. Også vil jeg ha en brunfarge på soverommet som er myk..

Også har jeg et smalt soverom.. Der vil jeg gjerne ha en farge som forstørrer rommet uten at det er for lyst.. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv har vi DENNE fargen (omtrent) i stua, og trives godt med den, helt nydelig (har hatt den i vel 1 1/2 år) http://www.tarinol.no/picview.asp?pid=33

Synes du om den, kan du kontakte Tarinol (www.tarinol.no) for å få produktene. Du trenger (til ca 45 kvm veggflate, da har jeg regnet 3 strøk, jeg forlanger skikkelig dekk og vi maler alltid med tynne strøk, siden det gir penest overflate):

(Stua vår er ca 6 x 4 m, har takhøyde på ca 245 cm og ca 7 kvm dør/vindusflate, vi hadde totalt drøyt 1 l maling igjen etterpå, og vi malte første strøk på ubehandlet panel som suger godt.....)

2 standardpakker (4 kg) av denne (ikke bruk alt, vi brukte snautt 1 pakke til første strøk, 3/4 pakke til strøk 2 og 3.

http://www.tarinol.no/product.asp?product=33

1 10-litersdunk av denne (vi brukte 4 liter til første strøk, 4 1/2 l til strøk 2 og 3)

http://www.tarinol.no/product.asp?product=5http://www.tarinol.no/product.asp?product=141

2 vanlige plastbøtter (type vaskebøtte) med lokk (1 til strøk 1, 1 til strøk 2 og evt 3). Dette kan du kjøpe hos Clas Ohlsson, og sikkert mange, mange andre steder også.

Totalt, med frakt, ca 1500 kr i Sør-Norge. Ikke helt billig maling altså, du KAN jo få nok "farge" for halvparten om du bruker billigst mulig. Med et resultat deretter, synes jeg selv.....

Malingen må du "riste" selv, det er IKKE vanskelig i det hele tatt, om man har en elektrisk boremaskin (som koster mer enn 250 kr!) og dette verktøyet (som koster 65 kr): http://www.tarinol.no/product.asp?product=53

Jobben krever bare 5 minutters arbeid med maskinen for hver bøtte (og 5 minutter sammenhengende drift er nok til å ødelegge 100-150-kronesutgavene av boremaskiner).

Vi har for øvrig samme fargetoning i lysere utgave på soverommet og gangen "oppe". Da brukte vi 1/2 pakke brun farge, bladet med 1/2 pakke av denne: http://www.tarinol.no/product.asp?product=25 til hver av "bøttene". Til første strøk blandet vi med 3,5 l, til andre/tredje strøk med 4,5.

Vær obs på at denne malinga har LANG tørketid (minst 50 timer, ofte både 60 og 70), men den gir INGEN avgasser etter at den er helt tørr! I motsetning til annen maling, som gir avgasser i uker og måneder! Og den gir et UTROLIG lekkert, fløyelsmykt (jo mer væske du bruker når du blander, jo mindre fløyelsmyk og mer lettvasket blir den) og "strøkent" utseende (den som har brukt slik maling EN gang pleier fort å miste lysten til mer Jotaplast og lignende, om ikke tørketiden er helt AVGJØRENDE!) Uten minste antydning av "appelsinhud" eller penselstriper. Om man bare bruker skikkelig redskap.

Et tips til soverommet er ellers lyseste fargetone på langveggene og mørkeste på kortveggene. Det vil gi inntrykk av bredere, kortere rom......

Skrevet

Oi! Takk for langt svar!! Skikkelig utfyllende!!!

Jeg skal gjøre dette alene altså, gravid med tvillinger og alt - så det må nesten ikke være så avansert som det du nevner, men kanskje jeg kan leie deg ;-)

Tror okergul blir litt "feil" ifht. stuens oppbygging og gulv(stavparkett), selv om fargen var koselig.. Har hørt mye fint om en sånn grønngrå farge? Usj, er så dårlig på sånne ting. Vil bare male ferdig stuen så jeg slipper å spyyyyyyyyyyyyyyyyyy av synet av kaffe latte. Føler seriøst det ser ut som gulp. :-(

Er så mange ting som bør gjøres her, sånn "småplukk" og nå er vel den siste mnd jeg kan regne med å orke å gjøre noe så.. :-) Hadde vært fint å få det litt kjekt her til tvillingene kom.

Hvilke farger vil du anbefale på det lille rommet da?

Skrevet

En som heter gren har vi, kjøpt på Obs! lady interiør-maling Kjempefin:)

Skrevet

Det var gren jeg mente ja.. Hørt mye fint om den:)

Skrevet

Takk for hyggelig svar , og takk for tilliten du inngir ved antyde at du kanskje kunne leie meg (1459). Men jeg tror ikke guttene her ville blitt glad for det! Vi har totalrenovert et gammelt hus (et rom eller to pr år) siste 5-6 årene og jeg tror de var alvorlig glad da vi sa "ferdig" lille julaften i 2007! (Helt ferdig er vi ikke, vi skal skifte noen kjellervinduer i sommer, men det merkes jo knapt i dagliglivet.) Jeg

Jeg ville i et slik akuttilfelle som ditt valgt enklest mulige løsning (vi hadde samme "problem" da vi kjøpte, mørkegrått soverom med lyserøde lister, sjokoladebrun gammelt linoleumsgolv og BLÅTT tak, og vi brukte en slik løsning, levde med den, uten å være helt fornøyd i 4 år)."Hurtigmalt" nå med to strøk av en hvit farge tonet i den retningen som intuitivt passer interiøret ellers best (ta gjerne utgangspunkt i golv og store møbler), uten å gruble for mye. Da har du en nøytral farge du kan leve med inntil videre. Så ville jeg avventet et par år mens jeg "levde meg inn i" hvilken farge jeg egentlig ville trives best med å ha i det rommet. Og SÅ malt "for godt". For i en slik situasjon som du beskriver (og som jeg selv har opplevd) klarer du bare ikke finne DEN fargen likevel, så du ender 99 % sikkert med ommaling etter et par år uansett!

Pga "antatt kort levetid" ville jeg også brukt en billigst mulig maling som likevel var et godt underlag for neste runde (så slipper du grunnarbeid av betydning da). Som f eks "Ready 15"fra Nordsjø, "Butinox 20" fra Scanox eller "Fenom" fra Jotun. Selv ville jeg valgt Ready, synes selv Nordsjøs produkter søler minst og flyter best ut. Og det er alltid greit å ha maling som ikke "drukner deg" når beveger deg litt stivt og keitete.

På det lille rommet ville jeg gjort likedan. Og da ville utgangspunktet mitt for toningen vært: "Hvilken farge føler jeg/vi er avslappende når jeg/vi skal sove" eller "hvilken farge passer til seng/sengetøy/sengeteppe" hos meg/oss". Og så et intuitivet valg! Slike valg kan du alltid leve med, men de blir svært sjelden helt perfekte.Men det gjør heller ikke andre valg du tar uten å kunne ta deg god tid på fargevurderingen! Jeg skriver av erfaring!

Skrevet

Puh! Du skriver så mye så jeg må liksom lese avsnitt - så gå på et annet innlegg mens jeg fordøyer det du skrev, så komme tilbake, lese neste, nytt innlegg/fordøye og så tilbake. Hehe :-) Men er godt å få litt andre råd enn "Spør på butikken" eller "Vi har kaffe latte og den liker vi" He-he. Sist jeg spurte om dette skrev jeg at jeg HATER kaffe latte og vil ha en mørkere farge, og da fikk jeg faktisk mange "Vi har kaffe latte, den er nydelig, dne bør du prøve"-svar.. Så er godt å se du har lest det lille jeg skrev:)

Høres ut som du er ihuga oppussingentusiast da.. det er bra! :D

Ja, og her kommer problemet, vi har en egentlig veldig fin farge på soverommet, men mannen min er allergisk mot den og HVITTaktig :-p Han får helt angst av dette og sierh an ikke får sove (merkelig, for det er JEG som går og legger meg på sofaen hver natt pga hans snorking) - men dette er visst i hans øyne helt forferdelig. Hehehehe. Hva syns du om fargen Gren som er nevnt lenger ned? Vi brukte Butinox Green Room sist vi(jeg) malte. Den var ganske ok å jobbe med syns jeg, men jeg skal sjekke ut B20 og Ready15. Nå er jo jeg gravid og blitt anbefalt Jotun Sense men Green Room kan umulig være så mye verre..?

OGså en annen ting, du har kanskje litt peil på andre oppussingting og, håper det :-p Vi skal sette mdf-plater på soverommet som er "stort"(laang historie). Men lurer på om panel vil gjøre det veldig mye mindre? Det tror jeg og har derfor tenkt på vanlig mdf (trust me, å rette ut veggen mdf'en skal opp på er det samme som å rive hele leiligheten:.-p). Hvis panel allikevel ikke vil gjøre rommet så ltie, er det lurt å kjøpe ferdigmalt panel da? Vil jo unektelig spare mye jobb..Hehe.. Og hvordan er fargen skygge til soverom?

Nå har jeg sikkert glemt å svare på mye men jeg er så trøtt:-p

Skrevet

Vi har den på en vegg på soverommet vårt, og resten i en lysere farge, den ble litt for hvit, en shit au... vi ble veldig fornøyd:)

Skrevet

Ja, jeg liker å skrive, og jeg liker å svare skikkelig om jeg svarer! Og jeg leser da et innlegg før jeg svarer (såpass respekt viser man selvsagt(?) den som spør, om man i det hele tatt svarer), men også jeg kan jo overse ting.

Skal prøve å være kortest mulig, men ikke regn med at det blir kort. Er SÅ enig i Voltaires utsagn til en venn i et brev han skrev. "Brevet ble langt, dessverre. Hadde ikke tid til å skrive kortere!" For skal man forklare skikkelig, blir innlegg sjelden korte.

Oppussingsentusiast er jeg ikke, langt fra, men noe lærer man av å helrenovere et hus fra 1938! Holdningen her er (hos oss begge) ellers at oppussing gjør man skikkelig, gjennomtenkt og grundig, så sant det er økonomisk mulig. Så satser vi på at det er LENGE til neste runde. Og vi har alltid snakket med fagfolk i slike sammenhenger. Fagfolk som KAN sin jobb og gjerne forklarer HVORFOR man bør velge slik og slik (og da ikke med at "alle bruker det i dag" eller "den fargen selger vi mye av"!). Slike samtaler lærer man mye av! Om man bare gir seg tid til å lytte og tenke gjennom hva man får høre.

Som gravid burde du ideelt sett ikke male i det hele tatt, men overlate arbeidet til din bedre halvdel, du har verdens beste "unnskydning". Og skal du male skal du i alle fall sørge for gjennomtrekk og bruke munnmaske (disse koster 40-50 kr for gjør-det selv-modellen, enhver skikkelig fargehandel har dem). Dessuten: Er det ektefellen som er misfornøyd med soveromsfargen, burde det i hvert fall være HAN som både tok seg av fargevalg og maling her. Så kan heller du beklage deg om han velger en farge du ikke kan leve med.......

På soverommet skal dere ellers tenke "lasur" om dere egentlig liker fargen, men synes denne blir for hvit. Å stryke en hvitfarge med "gammeldags" lasur gir en flott effekt og er utrolig enkelt. Remediet heter da "Herdins Äkta Bets" som du kjøper i poser hos enhver god fargehandel (koster en 50-lapp for en pose). En slik pose blader du ut i 50-60 % mer vann en posen forekriver, anskaffer en god badesvamp hos nærmeste rørlegger og svamper over veggen med fargeløsningen. En pose gir enten 0,4 l eller 0,8 liter slik farge (avhengig av nyanse) og holder da til 4 eller 8 kvm om du vil ha fargen relativt tett, nesten det dobbelte om du vil ha fargen mer gjennomskinnelig. Og stoffet koster altså en 50-lapp pr pose, ristes ut i kokende vann etter prinsipp "milkshake" og gir absolutt 0 avdunsting etter at det er tørt (og fint lite før også). Tørketiden er vanligvis 10-12 timer. Hva har du egentlig å tape på et ekspriment? I alle fall om dere likevel har bestemt at veggen skal males?

Ellers er Butinox Green Room den absolutt mest miljøvennlige malingen du kan arbeide med der og da, bedre enn Jotun Sense og bedre enn de andre jeg nevnte, men den har to problemer, sammenlignet med disse:

1) Den gir vesentlig dårligere feste for neste malingsstrøk, slik at du da kan se for deg DEN pussejobben før du er klar for ommaling. Bruker du Ready kan du legge 10 strøk utenpå hverandre uten å bekymre deg om det. Da bare drar du sandpapiret over veggen EN gang, akkurat som en annen vaskefillle (med litt hard hånd), tørker av veggen med salmiakkvann, tørker godt og er klar for ny omgang.

2) Alle malingene jeg nevnte gir mer avdamping der og da enn Green Room, som sagt, men de avdamper i mye kortere tid.

Skal du ha maksimal miljøvennlig maling, som OGSÅ gir godt feste for neste strøk har du to alternativer, den typen jeg nevnte i første innlegg eller denne: http://www.steen-hansen.no/?id=3809. Ulempen med denne siste er at den er litt vanskelig å få tak i andre steder enn på Vestlandet, men en telefon til fabrikken, og du får sikkert vite nærmeste forhandler. Malinga er også ganske dyr, men helt fantastisk å arbeide med (bare malinga jeg nevnte i første innlegg er bedre,synes jeg selv). Og mer miljøvennlig maling finner du ikke. Denne har like lav avdamping som Green Room og i mye kortere tid.

Vi har som sagt pusset opp et gammelt hus. To ganger faktisk, først en "oppussing light" for å få de rom i huset vi trengte "bebolige" absolutt billigst mulig i 1998, så en grundig renovering fra høsten 2002 til julen 2007 (vi hadde tenkt å starte ut med skikkelig renovering i 1998, men arbeidsledighet for oss begge da gjorde at vi må kullkaste alle planer da vi knapt var kommet i gang og satse på midlertidigheter i stedet). Siden vi har gjort mest mulig selv, alt unntatt tømrerarbeid utvendig (og et rom innvendig), og den delen av rørlegger- og elektrikerarbeid som SKAL utføres av autorisert personell, har vi en viss praktisk erfaring i oppussing etterhvert, ja. Og jeg skal gjerne bistå med råd om jeg kan, men ingen av oss er fagfolk, vi er amatører som er opptatt av å gjøre en skikkelig jobb (og derfor setter oss inn i det som er nødvendig, ofte ved å spørre fagfolk til råds). At vi aldri har hatt for vane å uten videre akseptere AT man gjør slik, punktum, men vil vite HVORFOR det er best også, har sikkert også økt kunnskapen vår innen området. At vi også har vært åpne for SE hva man gjør i våre naboland (og spørre og grave når vi besøker våre danske venner) har også gjort sitt til å øke kunnskapen, mener vi selv. Vi endte f eks med et "fulldansk" baderom (toalett, vask, dusjkabinett, bidet, vannkraner, bare varmen i golvet er kjøpt her i Norge), import selv via to turer til Danmark med med pick-upen (og masse styr i tollen, heldigvis er jeg vant til administrativt arbeid). Noe som gjør at vi f eks IKKE har fliser på badet, selv om dette ble renovert i 2005 (det finner du faktisk sjelden på et dansk bad, unntatt som dekorasjon på deler av veggen i noen tilfeller) men et heltett epoxybelegg med innbakt farget sand. Uten EN fuge som kan trekke vann! Og med golv og vegger som vi kan høyttryksspyle om vi ønsker, uten å bekymre oss for vanngjennomtrening. Uten at vi måtte tenke "fuktmembran" et øyeblikk. For belegget er i seg selv en fuktmembram! 25 ganger tykkere enn vi bruker i her i Norge!

Om jeg forstår deg rett mht soverommet: Dere vurderer å sette opp MDF-panel på soverommet til tross for at veggen er "sjøsjuk" og bølgete,og årsaken til det er dere vil fjerne virkningen langt/smalt? I så fall ville jeg droppet hele MDF-panelet, og satset på maling eller "annet mykt og heldekkende" (golvbelegg for eksempel, ingenting som sier at golvbelegg SKAL brukes på golv, velg da et ensfarget for å unngå at mønsteret "avslører" veggfasongen) i stedet for. Det er MYE lettere å skjule virkningen av en "sjøsjuk vegg" da! Så jeg ville heller satset på mest mulig "optisk bedrag". Lysest mulig langvegger (dagens hvite, f eks, så blir det unødvendig å male hele rommet), mørkest mulig kortvegger (f eks kakaobrune, ikke vær redd i det hele tatt for at det blir for mørkt når langveggene er tilnærmet hvite og rommet er langt og smalt!) , gjerne en del (høye og smale) speil på ene langveggen, gjerne speildører på garderobe om denne står langs langvegg (og for all del ikke om den står langs kortvegg!), korte (ikke til gulvet) gardiner som dekket hele kortveggen og er lysest mulig om vinduene er her, lange, mørkest mulige, gardiner i så smale vindusfelter som mulig om vinduene er på langvegg. Utrolig hva man kan gjøre med formen på et rom med slike knep!

Panel får ellers ikke et rom til virke mindre enn MDF-panel, det er først og fremst fargen det kommer an på! Men det er ikke mindre arbeid, sannsynligvis å sette opp panel heller, og man vil stadig ha et panel som lever. Derfor bør man SELV male panelet i slik i slike tilfeller, hele panelet med fjær og penn (sammenføyningene mellom panelborda, dee delen som blir usynlig når panelet er satt opp) før det settes opp. Bruker man ferdigmalt panel, får man et panel med "sprekker" opp i fjær og penn, vekslende i ulik lufttemperatur, siden dette er beregnet til bruk på en rett vegg. Og når fjær og penn da er umalt.....

Ellers ville jeg ikke brukt verken MDF eller sponplate på veggene, disse avdunster en del gass i lang tid. Sats heller på et av følgende om du skal overflatebehandle etterpå:

Huntonitt (dette er norsk stoff, lages av Hunton Fabrikker i Hønefoss(?) knapt dyrere enn sponplate (4-5 %), mye bedre å arbeide med, og føres av ALLE skikkelige tømmerforetninger, selv om det ofte ikke er lagervare).

Kryssfiner (dette er 20 - 30 % dyrere, men også lettere å arbeide med, meget sterkt, derfor kan man bruke tynnere plater, svært "formelig" sammenlignet med andre plater, lett å sparkle, lett i vekt, gir godt spikerhold om man skal henge opp noe på veggen...). Føres også av alle skikkelige tømmerforetninger, men er sjelden lagervare. Og noen steder er det sinnsykt dyrt!

Vi brukte stort sett Huntonitt, men kryssfiner på toalett og bad.

Fargen "Skygge" (Jotun?) synes jeg ikke om, synes den er for uklar og "upresis", men her er det jo slik at smaken er som baken..... Fargen "Gren" kjenner jeg ikke. Har du en NCS-kode (av typen 1020Y50R)? Får jeg den kan jeg gjøre meg opp en FORELØPIG mening, men jeg vil jo se fargen før jeg uttaler meg særlig bastant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...