Gå til innhold

Endelig har han nattavvent seg selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjukken har vel de siste par, tre ukene ikke krevd mat før mellom fem og seks på morgenen. Men så har vi hatt en uke nå med tre tenner på en gang. Da har det vært en del grining i søvne og oppvåkninger på natten. I tillegg er vi på ferie og har ligget på samme rom, og det har vært uroligheter i forbindelse med det også. Så selv om han ikke har spist før på morgenkvisten, har det vært såpass urolig at det har vært mer slisomt enn å gi han litt mat.

I natt sov vi på separate rom igjen. Og han sov fra syv til åtte, avbrutt av et måltid i syvtiden på morgenen. Var ikke inne en eneste gang for å gi smokk eller vann. Nydelig. Vi hadde selvfølgelig venner på besøk, drakk litt vin og kom ikke i seng før i tre-tiden, så fikk desverre ikke utnyttet natten så fryktelig mye. Men deilig å vite at han evner å sove så lenge og rolig, så lenge det ikke er noe som plager ham.

Er vel på tide, siden han har pasert åtte måneder. Men er bare så glad for at jeg slapp netter med timesvis med gråting og nattavvenning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres deilig ut, ja! :) Gleder meg til småtten min bestemmer seg for noe tilsvarende.

Skrevet

Hah! Bare vent du, her gikk det så fint mellom 5 og 8 mnd. Men som en klok kvinne en gang kaklende sa, så bare vent til de blir 8, 9 mnd. hah!

Skrevet

Neimen, Ella da, dere må da ikke være så høylydte i senga når dere deler rom med Tjukken ho ho;)

Men igjen, så flott=) Deilig å slippe nattavvenning ja! Så får vi bare håpe at de rolige nettene vedvarer- min erfaring er at det går OPP og NED hele tiden..

Hos oss har ikke problemet vært mating på natta; for det slutta hun jo med for lenge sida, men det er alt dette andre tullet...Søvnregresjon ved krabbe-start (eller lære-mye-nytt-uker; vi hadde noen netter der hun konstant skulle opp på alle fire, og gjerne klappe/ spille på slurva også, i søvne...og det sier vel sitt!), nye tenner som kommer, uheldige oppvåkninger pga dører som smeller eller annet bråk- og har hun først våkna så nekter hun å sovne igjen- da må det jobbes hardt for å overvinne trasset!! Men det er flisa da, Tjukken er vel kanskje nogle mer bedagelig anlagt, som vet å sette pris på en god natts rolig, uavbrutt kvalitetssøvn;)?

Skrevet

Tror da ikke det er så mye trass ved ni måneders alder? Hun gjør jo tingene fordi hun gjerne vil, ikke fordi hun nødvendigvis skal gjøre det motsatte av det du vil? Vilje, ja. Trass, nei.

Men joda, det er mye som kan forstyrre søvn. Tenner og sykdom har vært vårt største problem, men det er forsåvidt greit, for da vet man at det er midlertidig. Har ikke sett så mye til denne søvnregresjonen, bortsett fra en periode da han var fire måneder. Men aner jo ikke om det var det det var. Og han driver jo nå å lærer alt mulig rart. Men de er vel bare forskjellige sånn sett.

Husmus: Hah, nå er da tjukken tross alt mellom åtte og ni måneder. Og når det først nå går bra, har jeg all tro på at det i hovedsak vil fortsette sånn.

Skrevet

Ja, la oss håpe det! Jeg unner ingen alle de søvnproblemene vi har/ har hatt opp igjennom...det er utrolig slitsomt!!

Ang vilje/ trass- kall det hva du vil. Det som typisk kan skje er følgende; jeg sier "Frøya, nå skal vi sove". Hun ler, ruller rundt, opp på alle fire og ser på meg og gliser lurt. Sånn skikkelig æddabædda-glis. Jeg gjentar samme setningen, og holder henne denne gangen fast, slik at hun IKKE får krabbet rundt, men blir tvunget til å ligge stille. Da er det som en alarm som aktiveres; hun hyyyyler i sinne og roper "neeeineeeineinei", og går nærmest opp i bro for å kjempe imot søvnen...Så hyler hun i sinne, enten leeenge eller bare en kortere stund. Hvis jeg f.eks slipper taket rundt henne (hun ligger ofte i armkroken min)- blir hun med ett strålende blid og fornøyd igjen... Så hun vet hva hun vil, det er ihvertfall HELT sikkert- og jeg velger å kalle det trass "light" om ikke annet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...