Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Ei venninne av meg har 3 barn på 6, 8 og 12. Hun er alenemor, og en del ute på byen. Da lar hun barna være alene hjemme og 12 åringen skal passe på de to minste. Jeg har selv et barn på 11, å tenker som så at jeg aldri i livet ville at han skulle være hjemme alene vhis jeg skulle dra på byen en kveld, kanskje når han er blitt 15 eller 16 ja, men ikke før det. Er det vanlig å la unger på denne alderen være alene hjemme halve natta? Eller er det bare jeg som er vel overbeskyttende?
Gjest Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Synes det er uforsvarlig.. Hva er det som gjør at hun må ut på byen når hun ikke har skikkelig barnevakt da? Kunne ikke falle meg inn å gjøre en gang. Si det til henne, hvis hun ikke reagerer ringer du barnevernet...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Jeg syntes det er veldig uansvarlig å la en tolv åring passe to barn på 6 og 8 år!!! tenk om det skulle skje noe og da vil jo byrden ligge på stakaren...hadde han væært alene,så tror jeg at det hadde gått greit. men syntes det hørtes litt ubehagelig ut at hun kommer full hjem kanskje og dette vil jo ikke være noen god følelse for han på tolv heller...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Jeg synes kanskje det er litt rart, men det KAN jo hende hun har med seg mobiltelefon og det er jo ikke sikkert hun kommer full hjem.. Det er jo bare spekulasjoner!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 kommer jo an på 12-åringen. Når jeg var 12 år så var jeg veldig voksen og ansvarlig for alderen, og satt veldig mye barnevakt - for barn ifra 6 uker og oppover til 8 år. Men trur ikke alle 12-åringer er selvstendige og voksen nok til å ta på seg ansvaret for å følge med yngre søsken.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 kommer helt ann på hvordan barna er da. noen er faktisk så ansvarsfulle at de uten problem kan være alene, mens andre må ha tilsyn hele tiden. nå kan det vel hende hun har aliert seg med nabo, familie eller venner da? at barna kan ringe dit? selv var jeg barnepasser fra fred-lørdags morgen når jeg var 11 år, barna var 1 år og 3 år! men selv ville jeg ikke ha latt 12 åringen min passet de yngre søsknene sine nei, ikke for å ut å feste i allefall. h*n hadde fult ut taklet det, men det er det med at skjer det noe må h*n leve med det resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Litt tidlig er det vel. Og at mor må på byen støtt og stadig kan jo diskuteres. Men jeg satt selv barnevakt for halve nabolaget fra 12-årsalderen. Så det kommer vel litt an på tolvåringen + mange andre forhold. Men synes likevel ikke mor skal utnytte det. Heller ikke komme altfor seint hjem etc. Alkohol er jo en annen sak også. Vanskelig å svare på når man ikke kjenne moren. Jeg passet småsøsken i den alderen. Men foreldrene mine kom ikke seint hjem og de var aldri beruset etc. Men jeg kunne fint passe på de små.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 HI her, Da er det vel sikkert ganske normalt da, fint å høre det:) Jeg er vel alt for beskyttende mot min sønn på 11, mulig det er fordi jeg har hatt han alene de første 10 åra og at han er enebarn
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Før og nå er ikke likt. Synes uansett hvor "voksen" 12 åringen er, at dette er uansvarlig. Det kan skje uforutsette ting og hva da? Og om moren er ute støtt og stadig, er hun da edru hele tiden? Har jo ingenting å si om hun da har mobil. Tror nok ikke barnevernet hadde skuslet over dette om hun var ute, ikke full men hadde drukket, OG så skjer det et uhell med et av barna. Nei da, h*n er jo tross alt 12 år og ansvarsfull for alderen så dette bryr vi oss ikke noe om....tror ikke det. En ting er å passe barn på dagtid/tidlig kveld, noe helt annet enn når mor går ut på byen. Dette er IKKE bra for barna. Hvilket forbilde er du da for barna dine, som stoler på deg? Du som skal være den som alltid er der, den trygge personen. Om dere skjønner hva jeg mener da.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 Mye delte meninger her ser jeg..Jeg må si meg enig med 12.34. Hadde aldri gjort det samme. Og tidene har jo forandret seg utrolig mye fra vi var barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå