mirremamma Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Vi skal reise til min mormor i Albir,Spania 5.sept. Hvordan er d med denne svineinfluensaen, tror dere d er risikabelt for meg å reise dit? vil være rundt 6mnd på vei da... har også en 2åring som skal være med. Tenker mye på dette, og skal selfølgelig høre med jordmor/helsestasjon hva de mener er sikrest og om d er forholdsregler å ta..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Hei. De advarte på nyhetene i forgårs om å reise til bl.a. spania, kypros osv de nærmeste 4-5 uker. Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort. Jeg har hjertefeil, så for meg er det risikabelt uansett om jeg er gravid eller ikke. Men på legene på kanal 5 sa de at gravide var mer utsatt for å bli smittet pga nedsatt immunforsvar når en går gravid. Lykke til m avgjørelsen.
lillebie på`n igjen Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Blir litt bekymra om dagen jeg med alt dette svineinfluensa snakket. Feks i morgen er det jobb igjen, sitter i et tett kontorlandskap - der det alltid er slik at blir en syk - bli alle syke i tur og orden..... flere har vært på ferie i syden siste ukene- og i morgen kommer ei kollega som sitter ved siden av meg hjem fra Kypros.... blir litt redd jeg ....jeg gjør det jeg kan for å holde meg unna smitte- ved å ikke reise til syden når jeg er graivd....men hjelper jo ikke det da når de du omgås med " ikke gjør det" ? gjelder jo på den tette t banen jeg tar hver dag og det? skulle egentlig likt å visst hvor stor % sjangs det er jeg- at en gravid blir smittet her i landet... er sikkert flere enn meg som tenker på denne pandemien de sier skal komme ...og hva man skal gjøre for å ikke bekymre meg, og ikke bli smittet!
Kongeørna Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har en sønn som skal til besteforeldre i England, tenker på det samme. Samtidig er det jo smitte her hjemme også, og det nytter ikke å isolere seg fra omverdenen. Husk at det er mange som dør av vanlig influensa også hvert eneste år også, så jeg velger å tro at dette er noe overdrevet. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien med gamle mennesker i mange år, og satt utallige vaksiner på de eldre som er kjemperedde for å få den vanlige influensaen.
b77h Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 hei Jeg skal egentlig ikke være her inne før på onsdag....men kikker nå innom. Jeg kjenner at jeg har blitt skikkelig bekymret de siste dagene for denne svineinfluensaen. Hadde ikke vært det samme om jeg ikke var gravid. Vi har prøvd i 3 år å bli gravide, og nå når vi endelig er det er jeg så redd for at noe skal gå galt. + Jeg går på immundempende medisiner for at kroppen ikke skal støte ut fosteret (pga sykdom m overaktivt immunforsvar). Er sånn sett gla vi ikke skal reise til utlandet i sommer, skal kun til Oslo (men det er i bryllup hvor det kommer mange fra forskjellige steder, som sikkert har vært på ferie...). Men tenker jo på hvordan det blir i august og september når alle ferierende nordmenn kommer hjem... jobber også i åpent landskap m 30 andre, og vet mange av de har vært i Italia, Spania, Sør-Amerika, Hellas osv... Ønsker ikke å bli så hysterisk, men dette kan jo bli alvorlig. Var det meg ville jeg HELT klart utsatt ferie til Spania og England om det ikke var helt nødvendig å reise.
Gjest Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har full forståelse for frykten dere skriver om, har kjent lenge på den selv også. Skremmende med nye virus man ikke kjenner helt til virkningen av! MEN, pga redselen jeg selv har kjent på har jeg lest mye om dette, bla på bbc og nettsteder i land der denne influensaen er mye mer utbredt enn den foreløpig er i Norge. Og selv om man bes ta spesielle forbehold som gravid, og noen alvorlige komplikasjoner har oppstått og kan oppstå hos gravide, så går det bra med de aller fleste som får svineinfluensa. Tror det viktige er å ta nødvendige forhåndsregler, der god håndhygiene er veldig essensielt, samt unngå nærkontakt med syke. Og blir man smittet kontakte raskt lege for å rådføre seg. De aller fleste som har influensa under svangerskapet har et normal fødsel og føder friske sunne barn:) Ellers skal iallefall jeg prøve å slappe av og ikke bekymre meg slik jeg har gjort i perioder, ikke bra for verken en selv eller den lille i magen det heller.
Cairo2009 Skrevet 21. juli 2009 #7 Skrevet 21. juli 2009 Huffja... Jeg er også bekymret for svineinfluensaen nå når jeg er gravid. Sønnen min skal til Frankrike i høstferien, og jeg håper han ikke drar med seg svineinfluensaen hjem. Jobber også i kontorlandskap, og har kollegaer som reiser mye utenlands. Vil IKKE at det skal bli problemer i svangerskapet. What to do...?
edition Skrevet 21. juli 2009 #8 Skrevet 21. juli 2009 Jeg skal snart til London , hvor gravide blir anbefalt å holde seg inne. Men det eneste jeg kommer til å gjøre, egentlig, er å ha med meg desinfiserende våtkluter så jeg sørger for å 'vaske' hendene ofte. Og selvfølgelig være litt ekstra forsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå