mamarama og lille banan Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Lille banan spiser tre (ofte fulle) grøtporsjoner om dagen, i tillegg til et fruktmåltid og middag. Han vil ikke ha mme, og vil ikke ha pupp på dagen. Nå er han snart 9 måneder, og vi skal snart begynne på fulltidsstudier og jobbe i tillegg, så jeg kommer ikke til å klare å amme på natta lenger. Han vil nemlig ha pupp da, 1-2 ganger. Vi har prøvd to netter uten pupp nå, og han var en del urolig. Jeg lå på eget rom. Han hadde fortsatt våte bleier selv om han ikke fikk pupp. Mitt spørsmål er, får han i seg nok kalsium? Han får vann til alle måltider, og har våte bleier, så jeg er ikke bekymret for væskeinntaket.
lille sprelle Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 antagelig - men har ikke skikkelig peiling. hva med å gi et par skiver ost (behøver jo ikke å være brødskive under...) går jo an å amme f.eks. morgen og kveld da.
mamarama og lille banan Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2009 han vil ikke pupp morgen og kveld, bare på natta. og brødskiver vil han ikke ha ennå. trodde ikk de skulle ha melkeprodukter før de var ti måneder, men han er jo snart ni. kanskje vi kkan prøve med litt ost,da
Gidder ikke! Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Du kan jo snart begynne å introdusere litt naturell yoghurt:) Aner ikke om han får i seg for lite altså. Masse grønnsaker med kalsium i også. Så finnes det kalsiumberikede juicer+ evt tilskudd.
mayaya Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 du kan jo starte med yoghurt naturell ved 9 mnd, det er et supert alternativ gi det bart, eller med fruktpure om ungen ikke spiser det bart
Lillepusen-78 Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Jeg vil tro han får i seg nok kalsium, for det er jo en del kalsium i 3 grøtmåltider. Vi sliter i grunnen med det samme (min er snart 10 mnd). Han tar bare bitte litt mme til lunsj, maks 40 ml. Måtte avslutte amming for 3 uker siden fordi han ikke ville mer. Jeg gir Drikki (smoothie for baby) til mellommåltid en gang pr dag. Den er tilsatt blant annet kalsium. Som regel tar han noe av den, og da får han jo i seg noe ekstra. Noe å prøve?
...♥... Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Jenta her får vanlig yoghurt nå (hun er 10 mnd), så du kan jo prøve å gi det.. Inneholder vel litt kalsium vil jeg tro! Men hun her drikker nan morgen og kveld hun da.. Hun har ikke fått pupp på mange mnd da jeg mistet melka etter å ha kuttet ut amming på dagtid.. Går jo ann å spørre på helsestasjonen også dersom du lurer!
Gjest Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Hei En av de aller beste kalsium kilder for slike små er sesamfrø. Kjøpes i butikken og kvernes i kaffekvern, koster ca 200,-, ha oppi grøt. Kalsium i sesamfrø er mye mer lettopptakelig enn kalsium i melkeprodukter
OsloMor Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Så lenge du blander melken med melk eller mme, så tror jeg nok at han får i seg nok kalsium. Dere lever vel ikke melkefritt i det øvrige kostholdet heller?
mamarama og lille banan Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2009 drikki har jeg kjøpt inn, og skal prøve først mente du å blande grøten med mme/mm, Oslomor? det er jo melkepulver i grøtpulveret, men det er sikkert ikke noe i veien med å blande med mme i stedet for vann.
OsloMor Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 Da får han jo i seg ekstra kalsium, tenkte jeg. Er ikke så mye kalsium i mm, men i mme. Har hatt to melkeallergikere, og jeg måtte blande grøten med mme/melkeerstatning pga. kalsiummengden. Men, det var da ikke grøt med melkepulver i altså.
blomstre Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 På matportalen var det stilt et lignende spørsmål, der mente eksperten at de får i seg nok kalsium kun ved 1 posjon industrifremstilt grøt pr dag... Les hele svaret her: http://matportalen.no/artikler/2007/3/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder (virker ikke linken så sjekk for mellomrom pga linjeskift...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå