Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Jeg jobber natt og er 6 uker på vei. Merker ikke noe til at det er tungt å jobbe natt enda, litt ekstra trøtt bare. Men når jeg googler dette med nattevakter og graviditet så kommer det opp en del informasjon som uoer meg sånn i forhold til abort/for tidlig fødsel og senskader hos fosteret som forskes på i forhold til dette. Det er funnet en del holdepunkter for at det kan være skadelig. Å begynne å jobbe dag/kveld er ikke noe alternativ, da må jeg i så fall begynne å søke nye jobber nå. Det vil jeg nødig ettersom jeg trives utrolig godt og gjerne vil tilbake til denne jobben etter permisjonen Er det noen her som jobber natt når dere er gravide eller blir "alle" sykemeldt?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 Jeg har jobbet natt denne uka... i går på dagen når jeg sov våknet jeg av kjempe smerter i magen, og det begynte å slime å blø... blør enda, med litt smerter i ny å ned... mer enn mensen lignende... var 6+4... er sikker på at det faller ut nå.... ikke for å skremme, men skal ikke jobbe mere natt nå... godt dette bare er ekstra vakter...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #3 Skrevet 18. juli 2009 Å,nei, stakkars deg. Sender deg gode tanker, det må være kjempetøft Det er akkurat det du går igjennom som jeg er redd for
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Ikke et alternativ å jobbe dag? Dvs jobben din ikke kan tilrettelegge? Da har du i så fall rett på svangerskapspenger, så slipper du å sykemelde deg. Men det er mange som jobber natt og som det går bra med! Tror nok det er mange faktorer som må på plass for at ting skal bli direkte farlig!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Hei. Du skriver ikke noe om hvorfor det ikke er noe alternativ å jobbe dag/kveld? Men hvertfall kan man pga graviditet kreve å slippe nattevakter, må da ha legeattest. Arbeidsstedet er da pålagt å tilrettelegge for deg, som oftest vil dette si at man jobber kveld istede. Ser jo likevel det er flere som jobber natt selv om de er gravide uten noen problemer, tror dette kommer litt ann på hvor godt man takler å være våken om natten. Hvis man merker noe som helst ubehag av det, som hun ene her nevner, så ville ikke jeg tatt sjansen på det hvertfall. Lykke til!
NormaJean Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 hei man fraråder å jobbe natt hvis man jobber i 3 delt turnus. dette fordi det gir en (liten) økt risiko for SA. Men den samme undersøkelsen viste at de som jobbet kun natt ikke var utsatt på samme måte!?! Jeg prøver å finne den forskningsartikkelen til deg nå. Så iallefall, hvis du jobber kun natt så skal det være greiere. Tror det er fordi man er vandt med å jobbe natt og kroppen reagerer ikke på "omveltningene" i døgnrytme på samme måte som de som jobber sporadisk natt. Da jeg jobbe 3 delt turnus så ble jeg "fritatt" for natt. Man skal jo ikke bli sykemeldt, man er jo ikke syk. Så langt det lar seg gjøre så skal man få tilrettelagt vakter osv. De skal kunne få bruke din arbeidskraft på andre måter, dvs feks på dag/kveld. Nå skriver du at det ikke er aktuellt, så jeg vet ikke hva slags rettigheter du har da. Hvis alle andre løsninger er forsøkt så skal man settes på noe som heter svangerskapspenger. Man skal ikke sykemeldes Du har mange rettigheter. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/11/09/gravide-skal-ikke-sykmeldes/index.xml Men nå jobber jeg fast som nattevakt, jeg kommer til å fortsette med det neste gang jeg blir gravid. Iallefall så lenge jeg er komfortabel med det selv og føler meg frisk:)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 Nei, stillingen min lar seg ikke gjøre om til en dagstilling desverre.... Vil på den ene siden ikke gå over på svangerskapspenger/sykepenger fordi jeg ser ganske mørkt på det å være uten jobbb i 8 mnd, jeg er typen som blir litt depressiv av å gå hjemme.. På den andre siden så vil jeg ta vare på fostret på best mulig måte og veldig redd for å miste da dette er en ytterst etterlengtet spire som vi har jobbet en stund for.... Men vurderer å melde meg til noe frivillig arbeid om jeg ikke kan jobbe, så det er jo sånn sett et alternativ....
NormaJean Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Æsj, jeg finner ikke det forskningsartikkelen:( Er du sykepleier? Uansett, i mitt tilfelle så er det bedre å jobbe natt på avd jeg er på nå. Det er så mye immunsupprimerende medikamenter, cytostatika og enkelte farlige antibiotika som gis på dag/kveld, føler dèt er større risiko enn å jobbe natt Heldigvis har jeg fått fast ansettelse, så føler meg trygg på å kreve tilrettelegging eller svangerskapspenger hvis det blir nødvendig:)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Det hadde vært supert om du fant den forskningsartikkelen
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Det er ikke noe alternativ med dag/kveld fordi min stilling slik den er laget og slik jeg kan fungere i en jobb, ikke eksisterer på dag og kveldstid desverre.... Lang og innviklet sak som er både kjedelig og lite relevant. Takler det bra å være våken, føler meg egentlig ikke gravid i det hele tatt, bare litt ekstra trøtt. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #11 Skrevet 18. juli 2009 Norma Jean. Ja jeg er sykepleier... Ikke noen kjemikalier eller noe jeg trenger å uroe meg for... Er også fast ansatt, men tviler på at de kan ordne tilrettelegging - men det kommer jeg jo selvfølgelig til å sjekke før jeg tar noen avgjørelse... Synd at du ikke fant den artikkelen, skal lete litt selv Men takk for forsøket-
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 NormaJean Regner med at du jobber på et sykehus siden du er borti så mange forskjellige stoffer. Slike stoffer skal man ikke ha omgang med som gravid nei, men du er ansatt på sykehuset og ikke nødvendigvis på akkurat den avdelingen, så da må de kunne evt gi deg jobb et annet sted. De skal tilrettelegge! Hvis ikke så er man nok en kandidat for svangerskapspenger.
NormaJean Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 anonym 02.05 Ja, de har lov til å "omplassere" meg innad i klinikken, men slike medisiner blir brukt på alle de postene. Men uansett, den tid, den sorg;) HI, du får bare ha en åpen dialog med arbeidsgiveren din så blir det sikkert bra:)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #14 Skrevet 19. juli 2009 Jeg jobbet nattskift hele svangerskapet, og det var tøft, men ikke håpløst. Ble ikke sykemeldt før på slutten. siste måneden.Men det var pga svangerskapsforgiftning. Og det hadde jeg fått om jeg hadde jobbet dag også.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #15 Skrevet 19. juli 2009 Jeg jobber 3 delt, har dag og kveldsstilling.. men tok på meg 4 nattevakter pga mangel på folk denne helgen. starta torsdag... å som sakt fikk jeg kraftige kramper i magen og blør å slimer.. Jobbet sånn forrige svangerskap så regnet med st det skulle gå bra. Men den gang ei... får prøve igjen, å null natt neste gang... (Jeg blir også ganske sliten av netter da det ikke er noe jeg gjør ofte..) Jobb ihvertfall ikke for mye, for tungt eller for mye skift sånn at rytmene blir helt ute av spill.. tror ikke det er så bra, men er du vant med å gå natt er det nok lettere...
Lykke X 4 Skrevet 19. juli 2009 #16 Skrevet 19. juli 2009 Er risikoen ved å jobbe natt verdt å ta? Nei, det er den ikke. Jeg har bedt om å slippe nattarbeid begge de to siste svangerskap, og det har blitt sett på som en selvfølgelighet av arbeidsgiver. Er også sykepleier. De plikter å tilrettelegge for deg som gravid, og kan de ikke det har du krav på svangerskapspenger (være hjemme og motta penger som om du er sykemeldt, men det er ikke sykemelding).
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #17 Skrevet 19. juli 2009 I følge min lege har man rett til å slippe å jobbe netter etter 20. svangerskapsuke. Jeg jobber som sykepleier på et sykehus. En nattevakt hos oss har jobbet netter frem til permisjonen gjennom fem svangerskap og det har gått helt fint. Ville bare fortelle dette siden det kommer opp så mange skrekkhistorier.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #18 Skrevet 19. juli 2009 Å jobbe natt er ikke farlig for fosteret.du har et fast arbeidsmønster. Hadde du jobbet skift, altså natt i tillegg til dag hadde det stillt seg litt annerledes. Men FARLIG er det uansett ikke. Mister ikke fosteret av å jobbe natt, mye flere faktorer som teller før det skjer. Syns ikke du skal bekymre deg så mye jeg HI:)
Gjest Skrevet 19. juli 2009 #19 Skrevet 19. juli 2009 Dersom du går inn på dagens medisin så kan du lese en nyere forskningsartikkel om nettopp dette. Nattarbeidere, særlig sykepleiere og hjelpepleiere står nevnt, anbefales ikke nattarbeid. Det spiller ingen rolle om det er 3delt turnus eller ren nattstilling. Den som sier at en ren nattstilling alene ikke medfører risiko bør oppdatere seg på denne type forskning. Det sto faktisk at de i nattstilling spesielt var utsatt! Risikoen er spontan abort, prematur fødsel, lavere fødselsvekt m.m.. Videre anbefalerjeg deg å gå inn på siden til arbeidstilsynet, hvor det også står noe skrevet om dette. Det jobber en fantastik dyktig lege der med graviditet og arbeid som spesialområde. Hun heter E. Wergeland. Anbefaler deg å ta kontakt med henne dersom du lurer på noe.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #20 Skrevet 19. juli 2009 Tusen takk for svar folkens Har bestemt meg for å kontakte legen på mandag og diskutere med henne, kommer selv til¨å ytre ønske om sykemelding/svangerskapspenger eller tilrettelegging om jobben min kan ordne det(noe jeg tviler på desverre). Tusen takk til deg som kom med forskningsartilkkler
Lykke X 4 Skrevet 19. juli 2009 #21 Skrevet 19. juli 2009 Og blir legen vanskelig og ikke vil ordne deg svangerskapspenger på dette grunnlaget, kan du gå til jordmor. Hun kan også skrive ut svangerskapspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå