Gå til innhold

til dere som har greier på sprøyter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

må sette sprøyte med blod fortynnende i magen 2 ganger daglig... har noen som gjør det for meg men i dag kunne ikke vedkommende gjøre det så jeg måtte bare prøve selv.. satte den ved siden av navlen og litt på skrå inn.. ble kjempe hoven og blå på magen og det er en og en halv time siden jeg satte den.. har aldrig blitt sånn før.. kan jeg ha sotte den for lite inn i "fleske"?det svir fortsatt og det pleier det ikke gjøre i mer en ca 2-3 min.. Er foresten gravid så det var ikke så lett å se hvor jeg skulle stikke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert truffet en blodåre. Prøv å sette dem i allefall ti cm unna navelen, det er en del nerver og blodårer akkurat rundt der. Tror ikke du får store problemer pga hematomet, men dersom du er usikker kan du jo ta kontakt med legevakta? Du kan spørre om du ikke kan sette sprøytene i låret, det kan jo være litt ekkelt å stikke å en stor gravid mage. :)

Skrevet

Helt sikkert ikke farlig, og du er nok blitt blå nettopp fordi det er blodfortynnende du har satt. Du har nok satt den litt grunt:)

Det du skal gjøre er å knipe opp den folden over navlen(lille fettvalken;)), og stikke rett inn der. Ikke på skrå.

Skrevet

For å unngå at du blir blå på hele magen annbefaler jeg at du enten setter sprøyten midt på magen (under navelen) eller i "sideflesket". Det er også veldig viktig at du setter den rett ned i huden, altså i 90 graders vinkel.

Står forresten forklart slik i bruksanvisningen til klexane hvordan du sett sprøyten(samme gjelder fragmin) :

- Du bør sitte eller ligge når du skal sette sprøyten på deg selv

- Det ideelle injeksjonssted er underhudsfett i flankene (i maveregionen) eller i området rundt navlen. Sett alltid sprøyten vekselvis på høyre og venstre side.

- Løft huden og underhudsfettet mellom tommel og pekefinger.

- Før sprøytespissen med hele dens lengde loddrett inn i den sammenklemte hudfolden.

- Hold hudfolden fast mellom tommel og pekefinger under hele injeksjonstiden.

- Sprøyt inn dosen langsomt. Hele volumet i sprøyten skal brukes. Spissen trekkes litt tilbake og holdes noen sekunder før den trekkes helt ut (for å unngå lekkasje)

Håper dette gjorde det litt klarere for deg =)

Skrevet

Signerer Mai87 her. Jeg satt mine pa laret hvor jeg har extra flesk sa da kjenner man ingenting. Pa magen er det vel stramt etterhvert og ville ikke satt den der, kanskje pa sideflesket pa hoftene hvis du har. Hvis du far blodutredning setter du den altfor overfladisk, eller har truffet en blodare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...