Gå til innhold

Hvem får OS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde alle som ble alene med ungene sine kunne få OS uansett i 3 år? Men så har jeg såvidt sett noen skrive forkjeldig om at det bare er frem til ungen er 3(?) år, og kun hvis man står som jobbsøkende...

Noen som kan reglene for dette skikkelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, en får for 3 år, så lenge yngste barn er under 8 år. Så kan en få utvidet med inntil 2 år(så lenge yngste er under 8 år) om en er under nødvendig utdannelse.

Men er yngste barn over 3 år, så er der et krav til aktivitet; student, i jobb eller arbeidssøker.

Der er utrolig mange regler om dette, så du må forklare din situasjon for at du skal få vite hva du har rett på.

Skrevet

Det lille jeg kan

OS får du i 3 år, kan utvides med 2 år om du trenger det i studiesammenheng for å få ordentlig utdannelse. Jeg søkte om 2 år ekstra for å bygge på en master, fikk det ikke fordi jeg hadde fått en utdannelse bare ved en bachelor.

Er barnet under 3 trenger du ikke være i jobb, studere eller søke.

Er barnet over 3, da trenger du enten være student, jobbe eller søke jobb.

Tror ikke mennesker med barn over 8 år får OS, men er ikke helt sikker.

I tillegg må den som får OS ha hovedomsorgen for barna.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har egentlig ikke noen "situasjon" enda. Vi har ikke gått fra hverandre skikkelig enda, har fremdeles felles økonomi, og bor sammen. Men jeg ser at dette ikke kommer til å vare ut året, og prøver å legge litt planer for fremtiden. Men det er vel ikke så lett, får heller snakke med en saksbehandler når jeg endelig klarer å rive meg løs...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...