Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #26 Skrevet 18. juli 2009 00.46: Hvilken utdannelse er det du har da, som mener du har rett til å definere hva som er ekte vitenskap og ikke? Må le litt av sånne som deg.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #27 Skrevet 18. juli 2009 Utdannet på Universitet er vel ikke synonymt med å ha en Vitenskapelig utdannelse. Jeg har en Vitenskapelig utdannelse, men har ikke gått på et universitet fordi. Mange høyskoler har jo de samme utdannelsene som universiteter rundt omkring. Skolesystemene i utlandet har ofte velidig andre måter å dele inn nivåer og skoler på, så der er det også av og til feil å sammenligne. Samt at jeg med en naturvitenskapelig interesse og fagbakgrunn, ikke kan forstå hva som er så gjevt med en master innen kunsthistorie?? Ja, jeg føler meg mye mere begavet enn en historiker eller psykolog. Og bra er det at det er sånn, respekt skal man ha for andres mål og meinger uansett, men det er viktig å holde janteloven nede og være stolte av det man selv har oppnådd!! Å følge sin egen drøm er det man har best grunn til å være stolt av!!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #28 Skrevet 19. juli 2009 Jeg. 5,5 års profesjonsstudium på universitet.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #29 Skrevet 19. juli 2009 Du kan gå enten på universitet eller høgskole, og ta samme type utdanning, så dette var vel ikke et helt riktig spm? Ta f.eks Universitetet i Agder. Hvor lenge har det vært universitet da? Er ikke mange årene siden jeg gikk der selv, og da var det høgskole, i overgangsfasen til universitet. Studerte da latinsk og gresk. Studerte også bioingeniør. Er flere bachelor studier der, vil dere da karakterisere disse som universitet eller høgskole utdanning? Og de som har tatt master på høgskole, "bare" har høgskole utdanning, mens de som har tatt samme master på universitet har en høyere utdanning....he he. Har studert på London university of sciens and commerse.....men kan ikke si at jeg synes jeg har noen bedre utdannelse enn andre som har gått på høgskole. Skipsfart og den sjangeren er jo fag på høgskole, men høyere enn flere fag på universitetet. Tulleinnlegg!!!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #30 Skrevet 19. juli 2009 Jeg er ikke psykologen 00.46 Dette er egentlig ros, men..... les resten. Er du totalt idiot? Det er jo du som sitter på din høye hest. Makan. Lo så jeg ristet da jeg leste innlegget ditt. Dere har fine utdannelser begge to. Hva er problemet ditt. Har du mindreverdighetskomplekser? Hvordan vet du at din utdannelse er mer krevende? Nei, verden er ikke god. Noen må se ned på andre for å føle seg bra. Men hele innlegget ditt vitner om dårlig selvfølelse. Skerp deg!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #31 Skrevet 19. juli 2009 På bla. Universitetet i Stavanger kan man bla. ta sykepleierutd. sosionomutdanning mv. Alt tyder på at det blir en omlegging av det høyere utdanningssystemet i Norge. Planen er å sentralisere høgskoler i universiteter, slik at mange av de utdanningene vi idag har i høgskoler, blir universitetsutdanninger. Det har lite eller ingenting å si om du har studert ved et universitet eller en høgskole, det er graden det kommer an på. Du har en høyere utdannelse med en Bachelor fra høgskole enn om du har grunnfag medisin fra universitet.....hvorfor? Du kan ikke ta master bare med grunnfag medisin, det kan du derimot med bachelor. Så nå kan dere som mener dere har en så mye finere utdanning enn høgskoleutdannede, etter å studert noen få semester på universitet, se at det ikke er så "fint" allikevel.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #32 Skrevet 19. juli 2009 Enig med 00.22 Føler de som har gått på universitetet seg mye bedre enn de som har tatt samme utdannelse på en høgskole? Rart. Har selv gått på universitetet.
tante grusom master of law Skrevet 19. juli 2009 #34 Skrevet 19. juli 2009 Master i juss og bachelor i statsvitenskap og mellomfag i kunsthistorie. Har studert i 7 år og er endelig ferdig!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #35 Skrevet 19. juli 2009 Bachelor fra UiO, Master fra universitet i England.. Samfunnsvitenskap og international relations!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #36 Skrevet 19. juli 2009 Hovudfag fra Uib, og master fra utlandet.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #37 Skrevet 19. juli 2009 Uff, jeg må si at mange her inne virker i overkant hårsår.. Sikter til reaksjonene hun som stilte spm ved om flyingeniør var en uni.utdannelse fikk. Jeg er selv medisiner og må si at jeg synes det var et helt betimelig spørsmål! Jeg kunne også funnet på å stille spm ved dette, da jeg aldri har hørt om slike emner eller fagkretser ved mitt universitet. Antakelig er det kun NTNU som tilbyr slik utdannelse i Norge. Men poenget mitt er: det er jo ikke dermed sagt at man synes det er en "mindreverdig" utdannelse bare fordi man ikke tror faget tilhører universitetet?? Jeg ville selv antatt at det var mer spesifikke tekniske skoler for den slags. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er komplisert å konstruere fly selv om jeg ikke trodde faget tilhørte universitetet. Rart at alle tror man er hoven bare fordi man ikke tror et fag tilhører samme utdanningsinstitusjon som man selv har studert ved. Og bare en kommentar til deg som kaller psykologi en kvasivitenskap: jeg tviler sterkt på at du vet hva som inngår i dette faget, gitt din tankeløse uttalelse. Jeg har selv hatt en del om hjernens anatomi, nevrofysiologi og biologi i studiet og kan forsikre deg om at kunnskap om hjernen og menneskesinnet langt fra kvalifiserer til betegnelsen kvasivitenskapelig. I mitt hode er menneskehjernen en langt mer komplisert "maskin" enn et fly, all den tid den er bygd opp av umerkede celler man ikke kan ta ut undersøke og sette inn igjen- som i en flykropp. Flykomponenter vil jeg anta er enklere da de tross alt har sin bestemte plass og sammenheng- noe man tross alt kan lære seg... Så- all ære til psykologene- jeg sidestiller ihvertfall ikke psyk med sosiologi og sos.ant- selv om også de skal ha kred for å kunne sitt fag!! Psykologi er alt for vitenskapelig til det.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #38 Skrevet 19. juli 2009 Applaus for medisineren! En av de får som har skjønt poenget.. Altså; noen spør "er dette strengt tatt universitetsfag?"- fordi de ikke har hørt om dette faget før, og så blir de lynsjet av gribber med dårlig selvtillit og markeringsbehov av den grunn, i tillegg til at faget man har studert blir dissa?? herregud damer, skjerpings da. En skriver sågar: "studert EKTE vitenskap som jo også er mye mer avansert og krevende enn psykologi, sosiologi og andre lettvekterfag". Her hevder man at flyingeniørstudiet er mye mer AVANSERT og KREVENDE enn psyk, sos.. osv. Noe så kunnskapsløst!!! Det er sikkert krevende å bygge fly. Men vet dere egentlig the first thing om menneskets hjerne?? Der snakker vi avansert!! Og "mer krevende" kan du bare ikke uttale deg om, all den tid du ikke har studert hverken det ene eller andre. En venninne av meg har master i psykologi, man måtte ha A for å komme inn og det var stort press på innleveringer og examener samt hovedoppgave. Og for å i det hele tatt få en PhD-stilling skal man helst også ha en A, så det er klart folk som er kommet dit har jobbet og er dyktige. Blir så dumt da å hevde at noe er så myyye vanskeligere enn noe annet. Psykologi er et krevende fag, det vet jeg. Sikkert flyingeniør også. Så hva er det å krangle om? Synes det blir helt på trynet å kalle psykologi en kvasivitenskap. Den er naturvitenskapelig som både medisin og fysiologiske fag er, testbar og hypotetisk-deduktiv. At språkfag eller historie kalles mindre vitenskapelige kan jeg forstå, men de er jo ikke "dårligere" av den grunn. Det er bare en helt annen type kunnskap
Bunnies by night Skrevet 8. august 2009 #40 Skrevet 8. august 2009 Bachelor i Kulturstudier og master i religionsvitenskap
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #41 Skrevet 8. august 2009 Hovedfag i Religionsvitenskap fra UiB. Når det kommer til psykologi, så var det i alle fall da jeg var student veldig vanskelig å komme seg gjennom hele psykologistudiet. Det krever mye av studentene. Dessuten, når man ser på hvor mange mennesker som sliter psykisk, så er det jo tydelig at vi trenger mennesker som går den veien.
Ranveig R Skrevet 8. august 2009 #42 Skrevet 8. august 2009 Har Bachelor frå England, men det er nok ikkje i eit universitetsfag. Eg gjekk på "university college". Universitetshøgskule? Kan bli forvirra nok av mindre ;o)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #44 Skrevet 8. august 2009 Nå var det ikke jeg som kommenterte i sted, men poenget var vel at det ikke var en universitetsutdanning? Og dessuten, hvordan mener du (fly)ingeniør er mer avansert enn psykologi?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #45 Skrevet 8. august 2009 Handelshøgskolen BI er ikke et universitet, da.
prebs Skrevet 8. august 2009 #46 Skrevet 8. august 2009 "Utdannet på Universitet er vel ikke synonymt med å ha en Vitenskapelig utdannelse." Anonym 01:24 Eh, jo, er lissom det som er "påenget", da, skjønne´ru. All undervisning på universitetet skal være vitenskapelig basert. Selv er jeg midt inni en utdanning på et universitet som alltid har vært universitet. Ellers var det mye rare (og snobbete) synspunkter her. Selv er jeg mest sjokkert over de grammatiske ferdighetene til folk med universitetsutdannelse.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #47 Skrevet 8. august 2009 Cand. Mag. humanioravarianten fra NTNU (gammal ja)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #48 Skrevet 8. august 2009 Og hva med Høgskolen i Tromsø og Universitetet i Tromsø, som nylig ble slått sammen til Universitetet i Tromsø? Her kan du ta en masse høgskolefag på et universitet...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #49 Skrevet 8. august 2009 Jeg har bachelor og master, men begge fra høyskolen, så da er det vel egentlig ikke noe å svare på for meg her.....:-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå