Gå til innhold

melk og egg allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en deilig oppskrift på vafler uten egg og melk. Har prøvd et par ganger med eggerstatter men de henger seg bare fast. Melk er ikke noe problem ettersom det fins så mange gode erstatninger.

Tar gjerne imot oppskrifter uten gluten, egg og melk også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde med havremelk, og brukte potetmel istedenfor egg.Man kan jo kanskje bruke rismel som glutenfritt, men det har jeg bare prøvd med vanlige egg.

Skrevet

Gikk det greit å løsne de hele fra jernet når du benyttet potetmel. Tynn eller tykk røre?

Har glutenfritt mel men usikker på om det henger sammen når jeg ikke kan bruke egg...

Skrevet

dytter

Skrevet

Jeg har funnet ut at henger bedre sammen om man lar de steke ekstra lenge på litt svakere varme og bruker litt mer fett i vaffeljernet. Men det blir ikke like bra som "normale" vafler altså (jeg bruker bare vanlig oppskrift med litt ekstra bakepulver i røra i stedet for egg)

Ingredienser:

2 dl melk

2 1/2 dl kaldt vann

1/4 ts salt

1 ss sukker

3 1/2 - 4 dl hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

1 dl smeltet margarin

Fremgangsmåte:

Bland melk, vann, salt og sukker. Tilsett melet og bakepulveret, og rør ut alle klumper. La gjerne røren stå en halv time. Tilsett smeltet, avkjølt fett, og stek vaflene i varmt jern.

Skrevet

Disse er kjempegode, bare pass på at gelatinen du bruker ikke er basert på eggehvite!

Kokkosboller uten egg

Kokosboller:

2 dl vann

500 gr sukker

8 plater gelatin

1 dl kokende vann

2 ts vaniljesukker

150 gr kokesjokolade

100 gr Delfiafett

kokosmasse

Kok opp vann og sukker i 1-2 minutter og avkjøl dette.

Legg gelatinplatene i bløt i 10 minutter og løs det opp i 1 dl kokende vann. Avkjøl dette.

Visp sukkerlaken, gelatinoppløsningen og vaniljesukker veldig godt, til en luftig stiv krem. (må vispes i kjøkkenmaskin i minst 15 minutter!!)

Form små boller med skje på et smurt bakepapir.

La de stå i en time så de blir stive.

Smelt delfiafett og kokesjokolade i vannbad. Rør sjokolade og fett sammen når det har smeltet. Ta kjelen av platen. Ta kokosbollene med en gaffel, vend dem i sjokolade og strø kokos over.

Skrevet

Tusen takk! Dette skal prøves :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...