Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Overgangsstønad er skattepliktig, når man ikke tjener noe annet enn det, hvor mange prosent betaler man ca.? Man er jo da skatteklasse 2... Og man betaler ikke skatt av de andre bidragene man får (barnetrygd, bostøtte osv.)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 Du kan ha frikort om du bare har overgangsstønad som inntekt i løpet av året. -har du hatt annen inntekt til nå, så bør du kanskje fortsette med ca 10% skatt ut året
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #3 Skrevet 18. juli 2009 jeg trodde frikortgrensen var på noen og tjue tusen kr i året???? HI
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Jeg betaler 22% skatt, men jeg jobber....
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 hvor mye tjener du i mnd ca? er det mye over eller under 12500? hi
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Nei, det er annerledes når du har overgangsstønad og er i skatteklasse 2. Du har nemlig da i tillegg noe som heter nedsatt skatteevne. Jeg vet jeg kan tjene ca 30 000 i tillegg til Overgangsstønad, før jeg trenger tenke på skatt. Jeg har litt huslån, men likevel så er kun overgangsstønad egentlig skattefri for de som kun har den som inntekt. Betaler du skatt av den, så vil du få det igjen neste år likevel.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 For å si det sånn; du kan ikke sammenligne det å være enslig uten barn med det å være alene med barn. Ikke kan du heller sammenligne det med å være i jobb uten overgangsstønad med det å være på full overgangsstønad. Når du har full overgangsstønad så har du skatteklasse 2 + nedsatt skatteevne. Noe som gir deg et fritak på ca 150 000 før skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå