Gå til innhold

Tips til å få mere respekt fra barnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt kan noen ganger begynne å slå meg/sparke når barnet ikke får viljen sin!

Hva kan jeg gjøre for at barnet skal bli mere respektfull?

Håper noen har noen gode råd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Sønnen min på snart 3 år har begynt å gjøre det samme mot meg, slår eller sparker litt. Men jeg lar han ikke får lov, tar han bort og sier det ikke er lov å slå eller sier jeg er mye sterkere enn han og holder fast armene hans:)

Om barnet ditt ikke er så gammelt så går nok dette over om du viser at det ikke er greit.

Jenta mi på 9 år slår meg hvertfall aldri mer:)

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Skrevet

Barnet mitt er 3 år.

Jeg godtar det ikke, jeg tar armen hans litt hardt (ikke for hardt) og sier nei!!

Men problemet er at BF har ikke noe imot at barnet gjør det mot han :-(

(jeg og bf bor ikke sammen)

HI

Skrevet

Hva barnefar ikke gjør eller gjør, har ingenting med hva du og gutten har sammen. DU setter deg i respekt, og så får far gjøre ting på sin måte. Barnet klarer å skille her.

Skrevet

Gi rask og "hard" reaksjon på det han gjør. Ikke forklar for mye. Han vet det er feil uansett, det er derfor han gjør det. Vis gjerne med ansiktet ditt også at dette er uakseptabelt.

Skrevet

Hvorfor slår gutten meg og då??

HI

Skrevet

Ok.

Det skal jeg gjøre !!

Men føler ofte at barnet ikke gir seg med å slå, bare smiler og fortsetter å slå! Hva da???

HI

Skrevet

Det hjelper jo tydeligvis ikke å ta han hardt i armen, så hva med en annen tilnærmingsmetode?

Når barnet er så gammelt, går det ann å sette seg ned med han og forklare på en rolig måte at slik gjør man ikke mot mamma. Da får mamma vondt og hun blir lei seg. Du vil vel ikke at mamma skal være lei seg og ha vondt? Spør barnet om hvorfor han gjør dette.... Er han frustrert, sint, vil ha oppmerksomhet? Si at det er helt normalt å være frustrert og sint og vil ha oppmerksomhet, men det er ikke greit å gjøre andre vondt på denne måten.

Skrevet

Ikke bry deg så mye om barnets reaksjon på deg. Bare gi hard og konsis beskjed om at dette ikke er akseptert, og ikke gå inn i "diskusjon"/prat om det i etterkant.

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen

Skal prøve å snakke litt med han når han gjør sånt (eller kanskje når situasjonen har roet deg

HI

Skrevet

All denne pratinga vil gjøre han desto mer frustrert og irritert.

Dette er jo TRASS, den er kjempe viktig. Det er nå de lærer hvor langt de kan gå. Like viktig som trassen er foreldres reaksjon på den.

Trassen varer en stund uansett, så bare smør deg med tålmodighet og gjør et nytt forsøk på å fortelle pappaen hvorfor det er viktig at dere begge reagerer likt på slåing og sparking.

Lykke til

Skrevet

det kan være ok å prate med han om dette, men min anbefaling er at du IKKE gjør det I situasjonen, men en gang dere begge er rolige og har det hyggelig... Ta det opp på en ålreit måte (ikke vær sint)... vær forberedt på at det ikke er sikkert han kan forklare deg hvorfor han slår... han vet det på en måte kanskje ikke selv, men du kan likevel forklare han at det gjør vondt og at du blir lei deg... du kan også tipse han om alternative måter å få ut frustrasjon på... gutten til en venninne (fire år) gjør ti spensthopp på stedet når han blir sint;-).. dere kan liksom inngå en litt hemmlig avtale om at han hopper opp og ned (eller noe annet dere blir enige om) når han blir sint..

Skrevet

min 2 åring har en tendens til å slå/klype når hun ikke får viljen sin. Da løfter jeg henne bort fra meg og sier hun skal gå vekk fordi jeg ikke vil ha noe med henne å gjøre når hun slår. Hun skjønner veldig fort at hun har gjort noe galt og slutter å slå med en gang.

Nå har jeg også begyne å si at "au, nå fikk mamma vondt og blir lei seg". Men dette virker ikke alltid.

Det beste er å fjerne barnet fra situasjonen. Vis at atferden er uakseptabel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...