Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Hører om hvor sinnsykt lett det er å få seg jobb som lærer. For noen dager siden leste jeg en artikkel om at nyutdannede lærere kunne velge og vrake i jobber. Jaha, hvor er disse jobbene. Jeg holder på å utdanne meg til lærer, har fulgt med på arbeidsmarkedet her de siste tre årene, og ikke en eneste stilling har vært utlyst.(Lektor i Engelsk) Kjenner jeg begynner å bli litt nervøs. Leter jeg på feil plass? Sjekker kommunen og fylkeskommunen sine sider jeg... Hvordan var det med dere andre som nylig ble ferdigutdannet lærer, vanskelig å få jobb?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 ligger ofte lærerstillinger ute på nav sine sider ser jeg, samt en haug andre kommunale stillinger.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #3 Skrevet 18. juli 2009 http://stillinger.extra.oslo.kommune.no/
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Skolen er jo ett hett tips å starte da :-)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Det er ikke vanskelig med lærerstillinger i området her da. Men du finner dem stort sett ikke i byene, du må litt utenfor. Og du får sjelden en stilling som kun omfatter "ditt fag", du må nok være forberedt på en god del timer i andre fag også. Men du kan jo se et eksempel her: Skulle vel være helt ypperlig med din bakgrunn? http://www.stillingsportalen.no/web/cfml/framesetvisjob.cfm?englishJobs=NO&nJobNo=176216&nLangNo=3&home=1&nDataSet=1&nRegionNo=16&nBusArNo=-1&nCateNo=-1&nPubNo=-1&sJobRef=&sFreeTextSearch=vikar&advanced=YES
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Og hvor i huleste er barnevernspedagogstillingen??
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 NAV......de fleste skolene legger ut stillingsutlysningene i mai/juni og tilsetter i løpet av sommeren. De fleste er nok borte nå.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Litt flere stillinger? http://www.finn.no/finn/job/object?finnkode=18096125 http://www.finn.no/finn/job/object?finnkode=18125443 http://www.finn.no/finn/job/object?finnkode=18109105 http://www.finn.no/finn/job/object?finnkode=18023883 Og akkurat nå er det i høyeste grad DØDTID for lærerstillinger (og de fleste andre også, AS Norge har ferie nå!)
handygirl Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Jeg er lærer. Har fast jobb nå, men de fleste lærerstillingene blir utlyst allerede i desember, januar, februar.. (Stillingene finnes både hos nav, kommunens hjemmesider, lokalaviser...) Ansettelsesprosessen holder fremdeles på og det er ofte bare nye stillinger, feks rektor o.l. som fortsatt blir utlyst. Om det er en spesiell skole du ønsker å jobbe på, kan du ta kontakt med skolen og evt. sette deg opp som ringevikar. Det er ofte slik mange begynner..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #11 Skrevet 18. juli 2009 Ja, altså, jeg skal ikke søke enda, holder på med siste året. Men har altså sjekket i tre år uten at det dukker opp en stilling her. Det er 4 vgs. i området så det burde da være noe. har sjekket ungdosmkolene også (selv om jeg helst kvalifiserer for vgs) men intet der heller. Du over her som sier jeg må regne med å undervise i andre fag enn mitt eget (og mine to tillegsfag), er det virkelig sant? Det er jo på tryne.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 handybabe: dette med ringevikar, er det noe man kan sette seg opp som før man er ferdig utdannet også? (Jeg mangler ppu, skal ta det nå) Er det i så fall direkte med skolene man tar kontakt, eller med kommunen/fylkeskommunen?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 Det var jeg som sa at du må regne med å undervise også i andre fag enn hovedfaget ditt. Det må du nok! At to har to tilleggsfag hjelper ofte en god del det betyr at du har flere "prioriterte fag", men de to-tre første årene dine ved en skole må du være forberedt på enten en deltidsstilling eller å undervise i de fag som det er "praktisk mulig" å bruke deg til. Husk at timeplanen skal "gå opp" og dekke ALLE timer i ALLE klasser med det personalet man har tilgjengelig til enhver tid, så da må man bidra der det er nødvendig (og det er i læreryrket som i andre yrker, jo mer "rotfast" man er på arbeidsplassen jo høyere står man på lista "hvem velger først"). Yngste ansatte (i ansiennitet, ikke alder) tar det som er ledige når alle andre har valgt! "Noen" må ta den tre kroppsøvingstimene/samfunnsfagstimene/...... man har ikke har maksimalt egnet arbeidskraft tilgjengelig akkurat da (fordi den maksimalte kvalifiserte på skolen da f eks er opptatt i andre klasser) og man kan ikke snu HELE timeplanen opp/ned for alle lærere/klasser i alle slike tilfeller, hvor det ikke anses KRITISK at læreren er maksimalt kvalifisert. I slike tilfeller blir "noen" oftest yngstemann, om dette passer godt med timeplanen ellers. Særlig om faget er "upopulært" i kollegiet eller nivået "bare" 1. årskull! That's life! Men etter noen år på skolen har man "grodd fast" og retten til å velge timer øker..... Husk også: Ingen rektor/inspektør er INTERESSERT i å bruke deg som "mindre kvalifisert arbeidskraft" i fag du ikke "har" i fagkretsen, i stedet for å bruke deg som "mer kvalifisert arbeidskraft" i fag du "har" (jo større dekning rektor/inspektør får av maksimalt kvalifisert arbeidskraft i timeplanen, jo bedre jobb anses han/hun for å ha gjort oppover i systemet vet du, ingen BER om få gjøre en dårlig jobb....)! Så du blir aldri tildelt slike fag av vond vilje, men fordi det er nødvendig (særlig ved en mindre skole) og fordi du står som sistemann på lista over "rett til å velge" som yngste ansatte. Ellers er det slik at ved mange vgs i dag har personalet innen fagområde en tendens til å "eldes i takt". Det betyr at det kan gå 10 år uten at en eneste stilling innen fagområdet utlyses på den stillingen. Så byttes halvparten av personalet innen fagområdet ut på tre år fordi "alle" blir alderspensjonister/førtidspensjonister/uførepensjonister omtrent samtidig! Ingen ønskesituasjon for noen, men realiteten ved en hel del skoler i dag!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Da får jeg håpe for elevenes del at de ikke setter meg til å undervise i matte, hehe. Engelsk, samfunnslære og Historie jeg "kan"
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Er ikke handybabe, men kan gi deg et svar: Som ringevikar kan du sette deg opp så snart du har fullført ett år etter vgs (særlig ved ungdomsskolene, VGS er oftest en del strengere, men har du alt unntatt PPU er du aktuell ved så godt som alle VGS også, ved en ungdomsskole er du svært, svært aktuell, du vil neppe havne nederst på listen hos så mange av dem uten at du sier mer "nei" enn "ja" når du blir ringt etter). For minst 50 % av ringevikarene er ikke ferdigutdannet de aller fleste steder! Og noen steder (særlig i utkantkommuner) består listene av 75 - 80 % med svakere bakgrunn enn din, om du bare magler PPU. I hvert fall i ungdomsskolen. Og det er uansett en fordel å kunne "slå i bordet" med LITT slike vikartimer. Selv om det er fag du OVERHODET ikke er kvalifisert for, rent faglig, (slike timer får du ofte som ringevikar, da skal man løse et vikarproblem, fagområde blir da bare et spørsmål om skolen trenger flere vikarer samme dag) den dagen du skal søke ordinær stilling! For da har du (om aldri så lite) LITT undervisningserfaring! Et pluss har du også framfor andre søkere ved at du er kjent ved skolen (og naboskolene også som regel, også rektorer snakker sammen). Så skriv deg opp. Gjør helt klart hvilke fag du har (da brukes du i disse fagene om skolen har noe valg), men presiser at du er ledig for alle fag rektor/inspektør anser å kunne bruke deg til! For "kravstore" ringevikarer mht fag kontaktes sjelden og aldri, bare i ytterste nødsfall, og slike holdninger fremmer IKKE kandiaturet ditt ved skolen om du senere skal søke fast stilling der! Vanligvis tar man direkte kontakt med (en av) inspektør(ene) ved skolen, som har ansvar for vikaradministrasjonen i VGS. Noen ganger er "vikartjenesten" sentralisert, slik at en skole i et område (en del av et fylke) administrerer denne. Det informerer i tilfelle inspektøren deg om når du tar kontakt. I grunnskolen er praksis mer vekslende. Noen steder administrerer den enkelte skole vikartjenesten selv, andre steder skolekontoret (dette var tilfelle for 95 % av kommunene for 20-25 år siden), atter andre steder NAV eller selskap som Adecco/Manpower. En telefon til skolekontoret i kommunen og du har svaret for den kommunen.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #16 Skrevet 18. juli 2009 Tusen takk for svar. Hadde vært fantastisk å fått prøve seg litt som vikar. Får jo praksisen på PPU, men like fult:)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #17 Skrevet 18. juli 2009 Det skal være temmelig krise ved en skole før man settes til "mer avansert" matematikkundervisning på andre eller tredje årstrinn uten en viss kompetanse i faget, rent formelt sett. Men "enkel" matematikk for 1. årstrinn (særlig i de praktiske studieretningene) kan alltid dukke opp. På første årstrinn "kan" man nemlig brukes til det meste, mener mange inspektører. Har selv hatt både norsk, tysk(! - "jamen du KAN jo dette kjære NN, det er helt elementært, du hadde jo tysk i videregående selv, det er bare grunnkurs vi snakker om, minimumskurset også"), matematikk, psykologi, samfunnsfag...... Selv om min fagkrets er bedriftsøkonomi, sosialøkonomi, regnskap og EDB! Og det er bare matematikk og to år med samfunnsfag jeg har blitt "plaget med" på høyere årstrinn enn grunnkurs! Dessuten: For de fleste elever i vgs "kan" du faget! For du er langt bedre enn "dem". Men noen ganger gjennomskues du. Da er det bare å si at du ikke valgte faget selv, men at både du og de får gjøre det beste ut av situasjonen. Det er sjelden de dyktige elevene som plager deg i en slik situasjon! For dem er du tilrettelegger. Og du vil nok før eller siden oppleve elever som er faglig dyktigere enn deg selv på et eller annet område. Det er ikke noe å bli flau over. Å bli "kjørt fast" og ikke vite, men måtte finne ut av er en helt ærlig sak! Din jobb er å være underviser, ikke ALLTID og på ALLE OMRÅDER å være skarpere enn skarpeste kniven i elevskuffa! Men det er jo noe galt et sted når en slik tilstand blir regelen, ikke unntaket!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #18 Skrevet 18. juli 2009 Du får IKKE praksisen på PPU - i praksis! Den erfaringen du samler deg selv ved å stå alene foran en klasse er fire ganger mer verdifull! Derfor er jeg SÅ glad for måten jeg selv fikk gjennomført ped.sem (PPUs forløper) på! Vanlig "skikk" da var at ped.sem ble gjennomført som et intensivt halvtårsstudium, avsluttet med tre teoretiske eksamener. Hos oss ble det kjørt som et ettårsstudium på deltid med "tvangsplassering" i minst halv stilling ved en skole i nærheten mens man tok studiet (nærmest som fast "ringevikar", helst ved bare en skole, til nød ved to). Med en av eksamenene avviklet som typen: "Lag et (skriftlig) undervisningsopplegg over 20 timer for emnet........, lever dette inn til evaluering, gjennomfør dette selv i "din" klasse (med personale fra høyskolen som uvarslet "gjest" bak i klasserommet i en av timene, du visste ikke om "gjesten" før du kom til time....), evaluer din egen undervisning sammen med den høyskoleansatte etter timen, og evaluer gjennomføringen/kom med forslag til endringer/forbedringer ved en ny gjennomføring av opplegget." Hvor mye mer PRAKTISK forberedt dette gjorde oss til en undervisningssituasjon den dagen vi var ferdig utdannet! Det samme vil du oppleve om du har fått "aleneansvar" for en klasse i praksis før du går ut i "fast arbeid", det er jeg helt sikker på!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #19 Skrevet 18. juli 2009 Woho, ble skikkelig gira jeg nå. Har gleda meg i så mange år til å kunne undervise. Kommer til å ringe rundt til skolene etter ferien og høre om de vil sette meg på lista:)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #20 Skrevet 19. juli 2009 Det heter ikke "bogner", men bugner. Sikker på at du er lærer?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #21 Skrevet 19. juli 2009 Sorry, 0301! "Bogner" og "bugner" er helt likestilte former i norsk bokmål! Sjekk nærmeste rettskrivingsordliste! http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html, for eksempel! I hvert fall tydelig at DU ikke er lærer i norsk! Sov godt i norsktimene gjorde du visst også!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #22 Skrevet 19. juli 2009 Det er jo ikke allmenn kunnskap at bogner og bugner er likestilte former i norsk. Jeg er lærer i norsk, og sov absolutt ikke i norsktimene - jeg har A. Man trenger ikke være så krass selv om noen påpeker noe som for de fleste virker som en skrivefeil.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #23 Skrevet 19. juli 2009 Man kontrollerer før man fastslår at noe man sjøl synes VIRKER som en skrivefeil er en skrivefeil, 04:57! (Og da mener jeg ikke at man stiller et litt forsiktig spørsmål ved hvorvidt noe kan være en skrivefeil, men at man fastslår at noe ER en skrivefeil, og stiller spørsmål ved truverdigheta til vedkommende.) Har man fått en A-karakter man fortjener (hender jo man får bedre karakter enn man fortjener iblant, har sjøl en i et vitnemål), og underviser man i norsk, skal man vite såpass, mener jeg! Om man da har respekt for både språket og de elevene man underviser, og ikke ser på arbeidet sitt som noe man skal utføre så makelig som overhodet mulig. Slike lærere bør elever helst få slippe å forholde seg til. Og de er ikke akkurat med til å øke respekten for lærerstanden. Men jeg har møtt et par GØRRLATE norsklærere i så måte sjøl. Som TRUR de kan norsk! Men egentlig bare kan kan et ikke-offisielt norsk riksmål, og har syltynne kunnskaper i norsk (nynorsk). Og som i en undervisningssituasjon, i ei grunnkursklasse innen en praktisk studieretning, opplever at halvparten av elevene er stødigere i norsk (nynorsk) som sidemål enn læreren sjøl! At norsk, både bokmål og nynorsk har stor variasjon og stor valgfrihet innenfor gjeldende rettskrivingsnorm, ikke EI form for alle ord som "eneste riktige", faller slike "dyktige" lærere liksom ikke inn! Mye lettere og mindre anstrengende bare å gå ut fra at noe er feil fordi det virker feil for en sjøl! Og så "fastslå" for eleven at denne tar feil. For få elever tar til motmæle i en slik situasjon, om man ikke har solid "back-up" enten heime eller i klassa! Særlig om læreren opptrer som skråsikkerheta sjøl! At former som bogner/bugner (akkurat som gras/gress, trur/tror, låg/lav, raud/rød (da) og mange, mange flere) var likestilte og likeverdige former, unntatt i læreboknormalen i noen tilfeller (men at man skulle vise skjønn i valga man gjorde for å holde "språklig stil") var kunnskap som, i grove trekk, var kjent av enhver elev som fikk G eller bedre i norsk ved min egen skole da jeg sjøl gikk ut av ungdomsskolen. For uten et visst minstemål av kunnskap om spennvidda og mulighetene i det norske språket fortjente man ikke karakteren "G(od)". Hos oss, i alle fall! Og jeg har aldri oppfatta skolen som SÅ unik. Men skolen klarte jo tydeligvis å formidle flertallet av oss mer norskkunnskap på dette området i alderen 13 - 16 år enn noen universitetsutdanna lærere med toppkarakter i norsk har........ Og, bare så det er sagt: Jeg arbeider absolutt ikke med norsk som språk, langt, langt fra, jeg har et typisk tallarbeid. Men jeg sov ikke i norsktimene, verken i grunnskolen eller på videregående (hvor jeg har praktisk studieretning og derfor kun hadde norsk på grunnkurs) av den grunn. Norskkunnskap trenger man jo i de fleste sammenhenger, sjøl om man ikke har språket som arbeidsområde.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #24 Skrevet 19. juli 2009 Høres ut som o du sikter litthøyt hvis du tror det bare er å surfe inn på videregående og kun undervise i ditt fag. Det er svært uvanlig at nyutdannede får seg jobb på videregående skole. mange søker i 10 år før de får seg jobb der, i mellomtiden jobber de på ungdomsskolen. Det er derfor de fleste lærere i ungdomsskolen er lektorer. Så de jobbene du sikter til finnes, men det er på UNGDOMSSKOLEN. Har aldri hørt omlærere som bare underviser i "sitt" fag.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #25 Skrevet 19. juli 2009 Det er lett å få jobb på barneskole og ungdomskole. I oslo kan du velge og vrake på slike skoler. Vgs tror jeg er litt vanskeligere. Da må du muligens ha litt erfaring. Men at det er lett å få jobb betyr ikke at du kan velge hvilke fag du vil ha. Lærerne må vel sammen klare å dekke alt, så da kan ikke alle bare ta det de er flinkets til . Du har dessuten de fagene som de fleste klarer å dekke. Hadde du hatt matematikk eller norsk så hadde du fått faget ditt lettere. jeg er ikke lærer, så skrivefeilene kan dere bare la være:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå