Gå til innhold

"Vrang" fem mnd gml baby..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle så gjerne hatt noen tips. Jenta mi på 4,5 mnd er så vrang! Hun hadde lett kolikk de første mnd og jeg bar henne mye da. For en måneds tid siden begynte hun å nekte å ligge i vogna og jeg bar henne da også. Det skulle jeg visst ikke ha gjort. I tillegg blir hun rasende når hun legges i bilsetet. Så vi er omtrent aldri ute og kjører lengre.

Så små babyer er nok ikke trassige, men min oppfatning er at jenta mi har fått seg noen vaner som hun tviholder på når jeg prøver å trosse disse. Jeg hører godt på gråten at hun er sint og ikke har vondt. Men har vi en ti minutters kjøretur så er hun gjennomvåt og hikster i flere timer etterpå. Det er verst med kjøring for da kan jeg ikke annet enn å snakke til henne og da virker det som hun blir enda mer frustrert.

Går vi tur med vogna prøver jeg å stoppe og ta henne opp for å roe seg, for så å legge henne ned igjen før vi går videre. Hun er så sterk at jeg har begynt å sette henne opp med en pute slik at hun kan kikke litt rundt. Det hjelper litt.

Jeg skulle gjerne hatt veiledning i hvordan håndtere dette, slik at jeg kan jobbe fokusert mot dette og vite at det vil hjelpe. Jeg er ikke for å la henne gråte inntil hun selv stopper.

Hvis dere har opplevd dette, hører jeg gjerne fra dere. Vet dere om litteratur man kan lese, mottar jeg gjerne tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og så skulle det stå at selv hjemme forlanger hun å bli båret og blir ilsint om jeg legger henne ved siden av meg i sofaen, i lekegrinda osv. Selv i sittestolen vræler hun..

Skrevet

En baby på 4,5 mnd trasser ikke!

Noen barn er bare mer krevende, de føler seg utrygg når de er alene og vil ha mammaen sin der hele tiden.

Men siden hun hikster i flere timer etter en ti minutters kjøretur, så mistenker jeg at hun har smerter. Babyer glemmer ting som har skjedd rimelig fort, så jeg tror ikke det er bare ei lita sinnatagg du har fått deg.

Anbefaler deg å dra til manuellterapeut for å sjekke om hun har noen låsninger som kan gi smerter.

Og i mellomtiden, kjøp deg et bæresjal/meitai, så kan du bære henne samtidig som du får armene fri til å gjøre andre ting:)

Lykke til videre:)

Skrevet

Takk for svar DarkNight,

jeg har tenkt samme tanke selv, altså det med låsninger i nakke/rygg. Når du kommer fram til samme tanke, er det nok endel i det. Hun har stort sett ligget på siden fra fødselen av pga ammestilling. Lite på ryggen, virker som hun får litt panikk da av og til. Og hun ble tatt med sugekopp ved fødselen. Så flere faktorer her som tyder på at du er inne på noe.

Meitaien er det beste jeg har investert i, hun elsker den heldigvis, men det begynner å tære på for hun er ganske tung etterhvert.

Og nei, jeg er enig i at en fem mnd gml baby ikke trasser. Men jeg tror en liten baby kan bli vant til feks å bli båret og dermed protestere når han/hun legges ned. Prøv selv å la andre mate babyen din med flaske, når babyen er vant til pupp. Ikke alltid det funker så bra..

Over helga blir det å kontakte en manuellterapeut ja.. :)

Skrevet

Strammer du meitaien godt nok? Og har krysset bak langt nok nede? Skal ikke være så veldig tungt å bære i! Men siden hun er fem mnd, kan du begynne å bære på ryggen. Det oppleves lettere, og du får litt mer armslag til å gjøre husarbeid etc.

Jo - de kan nok bli vant til å bli båret, men det er ikke en dårlig ting! Bæring er bra for dem på alle måter, de blir stimulerte, kan skjerme seg når de blir slitne, får den nærhet de trenger, bra for ryggen og hofta, ja, det er rett og slett instinktivt og helt naturlig at babyer vil bli båret. Jeg merker at jenta mi blir mye mer fornøyd når hun får den kontakten hun trenger. Da blir hun roligere, og lettere å ha med å gjøre. (Mye lettere enn mange "vognbarn" jeg ser). Og du trenger ikke å begymre deg, interessen for å bli båret avtar gradvis med bevegeligheten og løsrivelsen til barnet ditt. Jeg bærer fortsatt min tulle på 16mnd, men for det meste går hun rundt selv. ;)

Sjekk på tettinntil.no.

Og manuellterapeut, for det høres litt ut som KISS, ja!

Skrevet

Takk for svar Ingefær!

Jeg skal sjekke ut at jeg monterer meitaien riktig, takk for innspill! Det er stort sett på tur jeg bærer henne i meitaien, hjemme lar jeg hus være hus og tar det nødvendigste på kvelden når hun har lagt seg. Vi er mye ute og går tur da.

Jeg har også begynt å la henne sitte litt mer oppe i vogna, og det ser ut for at hun liker det veldig godt. Når hun blir sliten og legger seg litt bakover, tar jeg ryggen på vogna litt mer ned når hun etterhvert sovner. Hun er egentlig litt liten til å sitte ennå, men veldig sterk for alderen, så jeg følger med og syns det er greit å la henne få trene litt på å sitte. I dag var hun en fornøyelse, satt i vogna si og tittet rundt og innimellom lot hun blikket fange mitt, for å sikre seg at jeg var der. Da strålte hun i et stoort smil :)) Mammas hjerte smeltet! :)

Har de siste dagene unngått situasjoner der hun begynner å gråte, og da er hun stort sett glad og fornøyd. Er spent på time hos manuell terapeut jeg. Håper jeg får time ganske raskt. Jeg orker ikke gå gjennom lege og få henvisning, men det er noen som sier at slike timer uansett er gratis for spebarn - noen som vet?

Skrevet

Det er gratis - og du trenger ikke henvisning! (heldigvis, siden mange leger ikke er obs på dette i det hele tatt). Jeg var hos manuellterapeut med tulla mi, da hun sov så dårlig på natta. Hun hadde ikke KISS, ingen låsninger, men jeg måtte ikke betale for timen selv om hun ikke hadde det. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Babyer på 4,5 mnd er ikke vrange, men jeg gjetter på at du er sliten!

søk hjelp!

Skrevet

Sjekk at hun ikke har reflux eller liknende. Da vil magesyre komme opp i spiserøret når hun ligger..

• 1 måned senere...
Skrevet

Du må huske på at så små barn klarer ikke å roe seg selv. De "holder ikke på" fordi de trasser men fordi de trenger hjelp til å stoppe. Noen barn blir lettere opphisset enn andre og krever mer.

Jeg måtte bære min sønn, etter hvert gikk det seg til. Kalesjen måtte være nede fra han var veldig liten slik at han fikk se og sitte i vognen det begynte han med tidlig. I lange perioder måtte jeg bære ham i bæresele intill han sovnet for så legge ham ned. Han trengte mye nærhet og hjelp til å roe seg.

Jeg tror du gjør rett i å gi henne det hun trenger. Som de insisterte på på sykehuset når jeg fødte: "barn under seks mnd kan ikke bli bortskjemt". Det er i denne tiden de bygger den tryggheten de trenger for å utvikle seg videre når de skal "løsrive" seg litt etter litt og utforske verden.

Allt går stort sett i perioder, vanskelige og gode. Det er fordi barna utvikler seg og krever nye ting av omgivelsene hele tiden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Fysioterapeut fant ingen tegn til kiss eller lignende plager, men sendte oss likevel videre til manuellterapeut/kiropraktor. Kiropraktor fant tre låsninger tilsammen i nakke og rygg og nå har vesla blitt mye bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...