Gå til innhold

Noen som har gått økonomi og administrasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet inn på økonomi og administrasjon.. Men er litt usikker på om jeg skal takke ja! Er dette et vanskelig studie? Mye obligatorisk oppmøte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk ØK/ADM for 10 år siden. Synes ikke studiet var vanskelig. Sikkert forandret siden da med hensyn til oppmøte og terminprøver og slikt.

Vi hadde ikke noe obligatorisk oppmøte og kun avsluttende eksamen.

En del av fagene kunne vel bli vanskelig om man kun studerte på egenhånd kanskje.

Skrevet

Jeg har gått studiet, men det er lenge siden, snart 20 år. Selv opplevde jeg ikke studiet som vanskelig (arbeidskrevende, men slett ikke vanskelig), bortsett fra ett fag: Matematikk! Den er tøff om du ikke har solide bakgrunnskunnskaper i faget, fra VGS eller annet hold. Jeg hadde selv, gjennom valgfag, omtrent tilsvarende det som da ble kalt 2MN i matematikkkunnskaper, men fin karakter, men jeg slet med matematikken (nå hadde vi en temmelig tøff matematikklærer også, han hadde selv to(!) doktergrader i en alder av 30 år, og han glemte iblant hvilket nivå en god del av oss lå på under forelesningene, noen ganger skulle man tro at han foreleste for kollegaer...) og jeg måtte nok ta eksamen to ganger her, ja! Og det var enten matematikk og/eller bokføring som var bøygen medstudentene også. Alt etter linje fra VGS.

Men selvsagt: Er du tallhater, har du lite på øk-/adm-studium å gjøre. For en god del av dagen her forholder du deg til tall. Om ikke akkurat avansert matematikk. Vel så mye helt alminnelig praktisk regning jeg fullt ut var i stand da jeg sluttet VGS jeg behøvde ikke hatt matematikk ved høyskolen i det hele tatt for klare dem, største utfordringen er å holde orden og oversikt i mye av det du driver på med, ikke utregningene i seg selv. Matematikkdelen er (var i hvert fall da) mye mer avansert enn du egentlig har bruk for på studiet, den skal også danne grunnlag for at du har nok matematikkunskaper til å gjennomføre en master-påbygning. I alle retninger, også de mest teoretiske og abstrakte.

Obligatorisk oppmøte hadde vi en del av, men vi hadde også godt over gjennomsnittet av dette for studiestedene innen øk/adm på den tiden. Hvordan oppmøtekravene er i dag, vet jeg ikke, annet enn at disse er ganske mye strammet inn sammenlignet med for 20 år siden mange steder. Ofte var oppmøtekravet vi hadde å forholde oss til svært bra, men noen ganger var tilstedeværelsen på forelesninger delvis bortkastet tid. Jeg vil heller lese lærebøker selv når og i det tempo det passer meg enn å ha dem høytlest av foreleser når og i det tempo det passer ham!

Det er med dette studiumet som med de aller fleste andre: Du klarer det fint om du VIL og om du har tilfredsstillende basiskunnskaper. Og der det sviktet i basiskunnskapene for de fleste var altså innen matematikk (og innen elementær bokføringskunnskap for dem som kom fra almennfag, språklinje og allmennfag, naturfagslinje). Så det er lurt å bruke sommeren på å forberede seg best mulig. Skaff deg gjerne Knut Sydsæters bok innen matematisk analyse (ISBN-nr 9788200453413) og start selvstudiumet, om du ikke har topp grunnlag innen matematikk fra vgs! Jeg antar Sydsæters bok fremdeles er pensum (det har den vært siden DH kom i 1970), i tillegg til boka om "linær algebra", den er i hvert fall en god bok for pensumstoffets første del,Sydsæter forklarer mer systematisk og oversiktelig enn de fleste forelesere! Og kan du finne en gammel, brukt bok gjør det ingenting, den er like godt egnet som selvstudiummateriell!

Og skaff deg Arne Kinserdals bok "Grunnleggende finansregnskapsforståelse" (ISBN-nr 9788202285418) og ta den som sommerlektyre om du ikke har HELT kontroll på elementær bokføring og enkel årsregnskapsavslutning fra vgs. Er du i tvil om hva du kan, anbefaler jeg "Oppgavesamling i økonomi til Mesterprøven" av Eivind Lakså, klarer du disse oppgavene er bokføringsgrunnlaget helt OK, du bør likevel velge forkurset (ofte en liten uke) om skolen har dette og anbefaler det for deg, dette konsentrerer seg først og fremst om regnskapsavslutning.

Har du fordøyd (ikke lest, men fordøyd!) Kinserdals bok og første halvdel av Sydsæters til studiestart har du bedre basiskunnskaper enn gjennomsnittet av dine medstudenter! Og altså de beste forutsetninger for å lykkes. Om du VIL!

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Skal se om jeg får tak i noen av disse bøkene du nevner!

Noen flere med erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...