Gå til innhold

Grensesetting i forhold til barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere samme grenser i forhold til barnas venner som for barna deres? Vi er mer slappe, tenker at det er begrenset hvor mye man irettesetter andres barn. Jeg kunne f.eks aldri tenke meg å be et besøkende barn gå bort fra bordet hvis det ikke oppførte seg riktig. Det synes jeg hører foreldreoppgaven til. Men om et barn sier ting som er uakseptabelt til våre barn synes jeg det er greit å be barnet slutte å si slike ting og om det blir gjentatt si at det ikke får være her hvis det fortsetter.

Hvor mye ville du akseptert av andre barn i ditt hus eller at andre voksne irettesatte ditt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barn er på besøk alene, så er det like regler. I vårt hus gjør vi sånn.

Hvis foreldrene er med, så er jeg mer tilbakeholden. Da synes jeg foreldrene kan ta den jobben. Og så gjør det ikke så mye om det ikke blir helt likt. Ungene skjønner det.

• 2 uker senere...
Skrevet

I vårt hus gjelder våre regler, men jeg er nok mer nøye med å forklare dem til barnas venner enn til våre egne (for der er det nok med en advarsel). Jeg orker ikke å ta alle kampene, selvfølgelig, men ting som å sitte ordentlig ved matbordet etc firer jeg ikke på.

Ellers er jeg enig med anonym over i at når foreldrene er med er det vanskeligere, men jeg kan godt kommentere oppførselen deres da også, særlig til barna til vennene mine. Vet at det tåles og ønskes, og jeg synes også det er flott om mine venninner sier fra om småkompisene mine går over streken.

Skrevet

Hos oss er d våre regler som gjelder... å håper det er slik når mine barne er hos andre også.. slik at de ikke oppfører seg som noen dritt onger :-( Er foreldrene med er det deres oppgave å irettesette sitt eget barn.

Skrevet

signerer de over her.. i vårt hus gjelder våre regler :) men nå kjenner venninne til jentene oss så godt at de kommer og lurer på hva det blir til middag hehe de er så søte atte :) faktisk skjelden vi trenger å irettesette andre heldigvis :) tror nok det er slik at hjemme er det våre som skal "regjere" og tøffe seg så tar venninne igjen når de er hjemme hos dem..

Skrevet

Mener egentlig foreldre har hoved ansvaret for tilsnakk av barnet, så pleier alltid å la første gangen gå, og hvis de gjentat ikke oppfører seg riktig og foreldre ikke snakker til dem så snakker jeg til dem.

Hos oss aksepterer jeg vel litt for mye av andres unger hvis foreldrene er med, men er de alene, da er reglene like for alle.

Andre voksne kan godt irretesette mine barn hvis det er grunn til det og det gjøres skikkelig, men tålerer ikke hvis tilsnakkingen blir for usakklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...