pjokkemamma*07+10* Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Jeg kjøpte det, og tenkte å ta det som tillegg til tran, siden det har B- og C-vitaminer som ikke er i tran, og at det er bra med jern når man er gravid. Ser nå at man egentlig ikke skal ta jerntilskudd hvis man ikke har påvist jernmangel. Men de selger det da i vanlige butikker, og det står ingen frarådninger på pakken. Det står at det passer godt for gravide og ammende. Noen som vet noe mer?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 Jeg har to tette, og to jordmødre har anbefalt meg å gå på floradix for å få opp energien. Men min lege, samt legen jeg var på UL til som er fødselsspesialist sa at en slik kur ikke var nødvendig. Legen min sa til og med jeg ikke skulle gå på den, kunne heller ta sanasol var hans kommentar.. Ikke lett å vite hva man skal gjøre da.. Jeg har ikke jernmangel, og som du selv sier, tilskudd av jern skal man ikke ha når man er gravid om man ikke har anemi. Dog er det ikke så veldig mye jern i Floradix, så det kan sikkert gå bra! Om man måler HB jevnlig får man jo en pekepinn på om verdiene skulle bli for høye og... En ting til som gjør meg usikker er alle urtene som er i Floradix, urter uten grunn skal man jo også holde seg vekke fra som gravid, da virkningene ofte er usikre. Noen responderer kraftig på urter andre ikke. Og erfaringene er ikke så gode som det er hos kjente legemidler som i årrekker har blitt testet osv... Så... svaret mitt var vel egenlig ikke noe godt svar til deg, men jeg deler absolutt din usikkerhet! Jeg valgte å ta floradix en liten periode, og halv dosering... Nå tar jeg det ikke lengre da jeg ikke ser behovet. Energien min er tilbake. Så om du bare skal ta den for å ta noe, så bruk heller penger og energi på å ha et variert kosthold! Floradix er etter min mening ikke en nødvendighet! B-vit får du gjennom folat og kornprodukter og C-vit er det lett å tilegne seg gjennom frukt, bær eller juce!
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Tran og floradix er hvertfall helt ulike type kosttilskudd. Men har du fått beskjed om at du trenger jern? Om ikke, så skal du ikke ta jerntilskudd. Selv om de selger det i butikkene, skal man bare ta det om man har påvist behov for det. OM du skal ta jern, syns jeg floradix er et godt alternativ fordi den er så mild mot magen. Eneste jerntilskuddet jeg tåler. Jeg er anemisk i perioder så har forsøkt mange rare jerntilskudd. Om du spiser nok fet fisk så trenger du jo ikke ta tran heller forresten, men det er vanskelig for oss å vite uten å vite noe mer om ditt kosthold.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Der er jeg veldig uenig, om man må ta jern pga anemi så er ikke Floradix et bra alternativ. Den inneholder bare 10 mg jern, i motsetning til jernpreparater som selges på apotek ment for de med anemi som inneholder 65 mg eller mere. Det er over 6 ganger så mye jern. Og da kan ikke Floradix sammenlignes.... Det blir en helt annen type medikament.
pippi_78 Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Jeg er også litt skeptisk til floraidx på grunn av urtene.. Bør jo være trygt siden det er godkjent å selge(?), men naturmedisin er noe man ikke bør tulle for mye med som gravid, så er ikke sikker på om jeg hadde turt uten godkjenning fra lege... Henger meg også på Trulte sitt innlegg. Stor forskjell på mengde jern, så jeg ville nok ha sjekka om og hvor mye jeg trengte om jeg var deg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå