Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Fant ut for noen uker siden at jeg var gravid og er nå ca 6 uker på vei. Jeg har ikke noe som helst peiling når det kommer til kontroller, så det jeg lurer på er om man må til fastlegen for den første kontrollen? Nå høres jeg sikkert litt vanskelig ut, men jeg byttet fastlege for noen måneder siden og har aldri vært hos han, derfor vil jeg ikke til noe gynekologisk undersøkelse hos han (for det er det på første kontroll?).

Er det mulig å gå til jordmor helt fra starten av? Du kan vel det hos private, men jeg har ikke tenkt å bruke privat jordmor.

Er helt grønn på det her så hvis noen kunne svart meg på det jeg lurer på hadde det væt kjempe flott:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til fastlegen først, jordmor etterpå. Hos legen tar de en del blodprøver som er standard for svangerskapsjounalen, og jeg har ikke hatt gu hos fastlegen før på etterkontroll 6 uker etter fødsel. Så du trenger ikke bekymre deg for det;) I tillegg er det greit å "være i systemet" hvis du skulle komme til å trenge sykemelding på sikt.

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri tatt gu hos fastlegen..,det eneste jeg gjør hos ham er å ta blodprøver og så spør han om vekt osv..

Han skriver sykelemding hvis behov.

Det er kanskje ikke så dumt å gå til den nye fastlegen din først,kan være greit å etablere en god kontakt der-også for videre fremover!!

Tar jordmor gu?Der er jeg sannelig usikker..

Jeg bruker fastlegen sånn til de regelmessige kontroller(ikke mange faktisk,ca hver 4.-6.uke gjennom svangerskapet) og så tar jeg privat ul utenom ved behov..

Jeg bruker ikke jordmor...

Klem

Skrevet

Hei og gratulerer!

Jeg er ogå gravid for første gang og lurte fælt på dette med jordmor og/eller lege, for hadde hørt litt forskjellig. Spurte om dette inne på BIM og endte opp med omtrent de samme svarene du har fått.

Jeg har valgt å gå først til lege (i uke 8) for som nevnt tidligere tar de en del prøver som jordmor muligens ikke tar. Litt lenger ut i terminen (i uke 12) skal jeg til jordmor og regner med å veksle på å gå til lege og jordmor ut resten av svangerskapet - det er jo uansett gratis:) Jordmor ble jeg tildelt ved å ringe min helsestasjon.

Har forstått det slik at det ikke er vanlig med GU med mindre legen finner det ytterst nødvendig?

Skrevet

Jeg hadde gu med snuppa, men ikke med lille i magen :-) Spurte ikke akkurat etter det heller :-P Det er jo strengt tatt ikke nødvendig hvis man vet 14 dager pluss minus når man ble gravid... Hvis man ikke vet det tar de vel en gu slik at ultralyden i uke 17-19 skal bli riktig... ellers sender han deg på tidlig ultralyd...

Skrevet

jeg fikk ny legen nå 1 juli og var hos han for første gang den 7, var da 9 uker på vei.. Da tok han gu med en gang samt de blodprøvene jeg trengte. Jeg har bestemt meg for å gå annenhvergang til jordmor og fastlege.Mens venninna mi bare går til jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...