Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Hei, jeg er gravid og glad. Og siden jeg er gravid med mitt første barn er det så mye jeg lurer på. Håper noen med erfaring kan svare :-) 1. Er 10+2 i dag. Mistet en del energi og trenger mye søvn. Har ferie. De gangene jeg ikke må opp tidlig og er veldig trøtt når jeg legger meg - da sover jeg gjerne 14 timer. Er det bra? Tenker på fosteret som trenger næring jevnlig... Eller er det ikke noe å bekymre seg over? 2. Har vært på første svangerskapskontroll hos faslegen. Liker henne. Men hun har alltid dårlig tid (Helsetjenesten ved UiO). Jeg kom for sent inn, fikk liten tid. Jeg føler at hun ikke er helt oppdatert. Er det ikke bedre å gå til en jordmor. Kan jeg ta kontakt med en jordmor selv? Trenger noen som har tid til en rolig samtale.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 1. Sov alt du klarer!! Du trenger det! 2. Jordmor er mye bedre! Gratulerer forresten
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 1. det er ikke noe farlig. sov så mye du føler for det. 2. du kan kontakte en jordmor selv, ja. men prøv å gå til begge. jordmor har ikke like mye medisinsk kompetanse som legen. f. eks. sa min at urinen måtte sendes til dyrkning pga. blod., men både legen og sykehuset sa at det ikke trengtes da det kun var blod i urinen og ikke noe annet. JM kan gi mye praktisk info som legen ikke har tid til å gi deg
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Hei, og gratulerer med barnet i magen:) 1. Det er helt vanlig å være veldig trøtt når man er "nygravid". Kroppen jobber mye med å lage denne lille babyen og derfor trenger du all søvn du kan få. Kroppen din vil alltid prioritere babyen i magen før deg, så dersom du spiser lite, vil det først gå utover deg før det går utover babyen. Men så lenge du spiser bra når du er våken så er nok dette ikke et problem:) 2. Jeg følte også at fastlegen hadde liten tid, og hadde ikke den rolige atmosfæren som jeg ønsket å ha under kontrollene. Jeg ba fastlegen om nr til jordmor og ringte å bestilte time selv. Jeg trivdes godt hos jordmor, men gikk til fastlegen også siden jeg er rh-negativ. Så jeg har erfart at begge deler egentlig er det beste for meg. Lykke til videre i svangerskapet, og gled deg til de første sparkene. Det er en utrolig herlig følelse:)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 heihei:) I første del av svangerskapet er søvn et større behov enn ellers:) Barnet tar det det trenger av næring fra deg, selv om du sover:) Regner med at du spiser når du er våken? Vet ikke hvordan det er andre steder, men her mener jeg det fortsatt er slik at en kan gå til jordmor på helsestasjonen til kontroll. Men vet at de siste årene er de blitt mer avslappet til kontroller i svangerskapet i forhold til da jeg var gravid for en del år siden:) Be om en time med legen din hvor du vil ha god tid. En dobbeltime går sikkert å få til. En lurer ofte på en del som førstegangs:) Gratulerer, foresten:)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Må si meg enig med legen her altså. Blod er ikke en grunn i seg selv til å dyrke urinen. Er jo bakterier di leter etter i urinene, og det ville de sett på legekontoret om du hadde. Har jo stic, mikroskop og uricult på legekontor.... Men HELT enig med deg i at jordmor er best på informasjon og og prating
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Er helt enig.....leger har alltid dårlig tid. Jeg var til lege første gang og etter det har jeg bare vært hos Jordmor,trenger ikke gå til legen om det ikke er noe spesiellt,det sa han til meg også så hvis jeg ville bare gå til JM så var det helt ok. Sov så mye du orker,er helt enig der...nå er jeg i uke 31 og supertrøtt,det står jo mange steder at om man trenger det så skal man sove mer om man har muligheten..babyen får den næringen den skal ha allikevel. Gå til Jordmor du.....de har alltid god tid,har iallefall min hatt...hun er kjempekoselig og alltid blid og grei. Gratulerer masse masse,du har mye å glede deg til :-)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Hei! Tusen takk for gratulasjoner og svar. Så snille dere er :-) Og ja, jeg spiser riktig og ordentlig når jeg er våken. Får lytte til kroppen nå. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå