Gå til innhold

Hvordan ville dere prioritert om dere var oss? vedr. boform

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på 125 km. Byens aller beste beliggenhet. I tomannsbolig med en liten hage. Trivelige naboer. Gangavstand til alt. Nytt og fint. Men litt for lite. Vi ønsker oss et bad til og to store stuer.

Dersom vi skal flytte må vi ut av sentrum, til en beliggenhet vi garantert vil like dårligere. Men vi kan få et stort hus akkurat slik vi vil ha det.

Slik vi bor nå har vi veldig god økonomi og kan unne oss alt vi vil. Dersom vi flytter må leve mer nøkternt da prsien på eneboliger og tomter er skyhøye her i byen.

Kort oppsummert funderer vi på om vi vil bo trang, men godt, og ha god råd, eller om vi vil ha stor flott enebolig med en litt dårligere beliggenhet, og ha dårliger råd (men nok til å klare oss helt fint).

Hvordan ville dere prioritert? Vi forresten fire stk i familien (og blir ikke flere).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig har jeg aldri hatt lyst på enebolig, synes det er pesete å bo usentralt og mener vi greier oss fint på litt under halvparten av deres boareal. Så jeg hadde nok blitt boende.

Dessuten prioriterer vi glatt å ha penger til opplevelser fremfor kvadratmeter.

Men det blir jo i veldig stor grad en smakssak - drømmen om enebolig og diger hage er åpenbart stor hos mange, selv om jeg ikke har særlig forståelse for den.

Skrevet

Det er jo avhengig av hvor mye plassen inne i huset betyr for dere. Jeg er litt sånn hjemmegris (liker å reise da, men har ikke behov for å fly ut hver eneste dag/kveld heller) som ville prioritere et romslig hus med gooood plass foran mye annet fordi jeg liker meg godt hjemme. Andre føler det anderledes.

Slik du skriver høres det jo ut osm du egentlig vil bli der du er :-)

Skrevet

Forstår drømmen om større plass- den har jeg også nemlig :-)

Men jeg tenker som så at det er i hverdagen vi lever, og da er det viktig å bo en plass man trives- med god beliggenhet med tanke på hva man vil være i nærheten av, gode naboer, osv... Tanken om å flytte til en mer usentral plass for å få bedre plass har streifet meg mang en gang, men hver gang kommer jeg frem til at vi trives for godt her til å skulle ofre det for noe større. For min del bunner det hele ned i hvor mye vi må "ofre" i forhold til hva vi "vinner" på å skulle flytte (man kan for all del få det bedre andre plasser altså)- og jeg ender hver gang opp med å utsette evn flytteplaner til jeg virkelig vet at jeg vil flytte!

Lykke til med valget! :-)

Skrevet

Vi bor på ca130kvm, sentralt med gangavstand til det meste. Vi håper også på å kunne bli fire stk i familien. Vi har et bad og en ekstra, en stor stue og en liten, 3soverom og en lite vaskerom. Drømmehuset mitt har et stort vaskerom, to bad, et ekstra bad og god lagringsplass til sykler, uteleker osv, men for å få det større, så ligger det ikke på drømmeplassen min å bo.

For meg/oss er det uten tvil riktig å bli boende her i "nestendrømmehuset" heller enn å flytte til drømmehuset på "nestendrømmestedet", så vi ville uten tvil blitt boende der dere bor hvis vi var dere (dvs vi har jo egentlig gjort samme vurdering og blir boende:-) )

Skrevet

Takk for svar:)

Vi bruker mye tid på å diskutere dette, og følger med på boligmarkedet. Skulle så gjerne visst sikkert hva jeg vil. Tør ikke flytte om jeg ikke er helt sikker på at jeg ikke vil angre. Og tror egentlig jeg ville angret. Det er jo så lettvint å bo sentralt... Men så er det fantasien om enebolig da. Og det blir verre hver gang noen vi kjenner har kjøpt seg hus.

Skrevet

Hagen kunne jeg vært foruten, men ville gjerne hatt diger enebolig. Hadde den bare kunnet ligge der vi bor nå, og ikke kostet noe mer...

Skrevet

Tenk på det dere har i stedet for å tenke på det dere ikke har.

Dere har hage som dere ikke trenger å tilbringe all ledig tid om sommeren i. (jo større hage, jo mer hagearbeid og desto mindre ting til barna, stranda, ferie osv)

Dere har hyggelige naboer. Det er viktig, tenk om dere flytter og naboene har mange barn hvor alle er i slutten av tenårene og ruser med moped/motorsykkel/bil hele dagen/kvelden/natta rett utenfor vinduene deres, foreldrene liker å høre på sputnik på full guffe på stereoanlegget med høytalere ute. Naboen på andre siden er aldri hjemme, men hunden står alltid ute og bjeffer hver gang dere er i hagen fordi den er selskapssyk, men hver gang dere går bort for å klappe den begynner den å knurre fordi den skal passe på huset sitt...

Dere kan gå en liten tur og spise lunsj på kafe hvis dere ønsker det og må ikke pakke to barn+dere selv, vogn (hvis dere har små barn), bleier, leker osv inn i bilen fordi hvis dere først skal på kafe, så må dere innom senteret og handle minst 5 veldig viktige ting fordi det er så mye styr å dra dit.

Og så kan du fortsette selv:-)

Skrevet

Det kommer vel an på hva dere bruker tiden på? Hvis dere bruker byen mye, så er det jo dumt å flytte lenger vekk for å få drømmestedet på et sted dere ikke ønsker å bo. Men dersom dere ikke bruker byen noe særlig, så er det kanskje bare tanken om å bo mer usentralt som er mer skremmende?

Vi er i litt samme situasjon selv - bortsett fra at 125 kvm ville vært en drøm for oss da, hehe :D Har funnet ut at vi kommer til å bruke byen mindre og mindre ettersom snuppa blir større og større, og det kommer til å bli viktigere med et nabolag der hun kan løpe ut og leke, eller ut i hagen og leke, enn for oss å bo sentralt. Vi går jo ikke på byen lenger heller, det er mer å besøke venner og ha venner på besøk hos oss. Og da er jo mer plass gull verdt!

Det er jo ikke som at drømmen om enebolig "på landet" behøver å gruses heller, selv om dere velger å bli boende nå :)

Skrevet

Jeg er en av de som ville prioritert beliggenhet og god råd fremfor bedre plass og dårligere råd.

Jeg syns ikke 125 kvm er lite.

Dessuten er det jo en fordel med mindre bolig fordi det er mindre å vaske;) hehe:)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Jeg ville prioritert å bli boende der dere bor,pga god økonomi og en sentral beliggenhet.

Selv bor jeg og datteren min på 60 kvm,litt for liten plass men vi trives så godt her.Vi blir boende pga beliggenheten og lekeplasser rett utenfor døra.

Men jeg skjønner godt drømmen om enebolig,selv drømmer jeg om rekkehus med en liten hage å pusle i.

Skrevet

Vi har både hage og lekeplass, og mange unger i nærheten. Det ser faktisk svært landlig ut her, selv om det bare er 5 min fra sentrum. Men enebolig her er uoppnåelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...