Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Når vi fikk datteren våre var vi gift og hadde ingen planer om å skilles,hun fikk derfor bare hans etternavn.Nå er vi skilt og jeg ønsker at hun skal få mitt navn i tillegg til hans,og hans kan ennå stå bakerst.Men han nekter:(Han ser ikke noen grunn for det,og sier han har sine egne grunner for å nekte.Hva de grunnene er,vil han ikke si.. Det er ikke verdens største sak,men alikavel litt viktig for meg.Jeg ønsker å ha samme navn som min egen datter.. Og jeg blir så sint,egentlig mest på at han er så vanskelig uten noen grunn,helt siden bruddet har det vært slike ting,og jeg er så lei av at han skal straffe meg på de måtene han kan..
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Vi har begges etternavn,altså Kari og Per Hansen-Normann , kanskje datteren deres kan fåbegge på den måten?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2009 Hadde gått fint det:)Men han vil ikke...
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Trodde vel egentlig ikke at han alene bestemte det?
blomstre Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Det var jo barnslig av ham. Han kunne jo i det minste oppgitt årsaken. Men, men, fint lite du kan gjøre med det. Foreløbig så er jo dette kun en viktig sak for deg og ikke for datteren deres. Forhåpenligvis vil han endre mening den dagen datteren deres blir opptatt av dette og hvis hun selv har lyst til å ha begge navnene. Prøv å heve deg over dette akkurat nå. Jobb heller for å få til et godt sammarbeid. Etterhvert som bruddet er et tilbakelagt stadium så kan du jo heller ta det opp igjen. :-)
Gjest Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Merkelig at han skal være så vrang på det da..? Tror jeg ville sjekket opp om dette er noe han kan bestemme alene.
Alyssa Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Hvis du søker om å ta samme etternavn som barnet ditt, så tror jeg ikke det er noe problem å få det. BF har ingenting med det å gjøre, og kan ikke bestemme det. Du kan jo si til ham at enten så får barnet ditt etternavn i tillegg, eller så tar du dems etternavn.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2009 Begge må skrive under.Jeg kan sende inn uten hans uderskrift,da kontakter de han og får en uttalelse av han.Og det er vel det jeg må gjøre,mens syns det er så dumt at det alltid skal være slik.Og de kan vel si nei,om han har en god grunn..
blomstre Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Poenget er at ingen kan bestemme en navneendring alene der begge foreldrene har foreldrerett. Men man kan jo nekte å skrive under en søknad på en navneendring.... Så han har retten på sin side. Loven har jo en funksjon. Hvis f.eks mamman gifter seg på nytt og tar den nye mannens etternavn. Da skal ikke hun kunne endre barnets navn til dette uten at den andre forelderen også er enig...
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. juli 2009 Jeg har nettopp tatt vekk navnet hans fra mitt,så eg har ikke så lyst å ha eksens navn tilbake:)
melkekua™ Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Hvis dette ikke lar seg gjøre så kan du vente til jenta er gammel nok til å bestemme selv (at hun vil ha ditt etternavn).
blomstre Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Det amy foreslår er jo at du bytter navn.... Hvis du tar datteren ditt sitt etternavn så heter dere det samme.... Men nå var det vel ikke det du var ute etter? Du kan ikke endre din datters etternavn uten farens samtykke, og slik bør det også være når begge har foreldrerett...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Du må ha hans samtykke hvis du skal bytte slektsnavn, men i ditt tilfelle hvor du skal legge til et mellomnavn, tror jeg at jeg ville hørt med folkeregisteret om du virkelig må ha samtykke. At det går an sier jeg, hva har det for han og si?? Klart det er fint at du og datteren din har samme etternavn.
gullgutten_min! Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 tenkte bare komme med en liten tanke ... mine foreldre er skilt. jeg har pappa sitt etternavn (slik som barnet i dette tilfellet ). men så giftet mamma seg på nytt.. og tok min stefar sitt etternavn. Resultatet var at nesten ingen "fikk" tak i meg når jeg var liten. eller mine foreldre, for de hadde jo ikke samme navn som meg. (i og med jeg bodde sammen med mamma) Så hvis noen foreldre til de jeg gikk på skolen sammen med f.eks skulle ringe oss så visste de jo bare hva jeg het og ikke mine foreldre. I og med de hadde ett annet navn som tlfnr sto registrert på i telefonkatalogen f.eks!! Så absolutt en fordel om mor har samme etternavn som barna... litt kronglete forklart men håper det var forståelig...
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. juli 2009 Jeg forstod hva hun mente,og som jeg prøvde å si,var at jeg har hatt samme etternavn som henne.Men det var eksens etternavn,og jeg tok tilbake pikenavnet når vi ble skilt. Og jeg vil ikke endre etternavnet hennes,men ligge til mitt som et mellomnavn.. Og jeg kan bare ikke se hva som skulle være problemet med det:-/
blomstre Skrevet 17. juli 2009 #16 Skrevet 17. juli 2009 Hei bæ bæ... Innleggene mine har vist havnet litt i hytt og pine her :-/ Og ett av de ble postet før jeg så ditt svar.... jeg er nok for treig på avtrekkeren til å henge på skravle :-) Forstår godt at du vil ha samme navn som ditt barn, det vil jeg også. Leit at barnefar er så barnslig at han nekter å gå med på at hun skal ta ditt navn som mellomnavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå