Silja FullFres McQueen Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Altså, ei venninne lånte kameraet mitt i helga, et Nikon D60, og etter det så har jeg fått et lite "problem". På noen bilder, når jeg ser på de på kameraskjermen, så blinker det svart på noen flekker.. Altså, der bildet er veldig lyst, så blinker det svart.. Hehe, skjønner? ;P Så i bruksanvisninga, og det stod at det kom av for høy ISO-innstilling. Så jeg satte det på auto, men jeg har fremdeles problemet... Vises ikke når jeg fører over bildene til data, kun på skjermen på selve kameraet. SÅ det er jo egentlig ikke noe problem sånn sett, bare litt irriterende.. Noen som har vært borti lignende?
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Høres ut som overeksponering i en eller annen form. Kan det være blitzen står på, eller noe? Har ikke sånt kamera, men kan det være det finnes en hvitbalanse (som på videokamera?) som er justert på? Ellers kan du kanskje ringe venninnen og spørre hvilke innstillinger hun gjorde - eller kanskje det finnes en nullstillfunksjon? Sikkert ikke så mye hjelp i dette :-)
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Ellers vil jeg vel kanskje tro at problemet ikke blir 'borte' ved at du overfører bildene til en PC. Om kameraet varsler om overeksponering, så blir jo ikke det borte sånn uten videre :-)
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 ISO er forøvrig det samme som ASA om du kjenner det uttrykket bedre. Den gang man hadde film betydde det hvor lysomfintlig filmen er - altså hvor mye (eller lite) lys som behøves når du skal ta et bilde. Om du har fått overeksponerte bilder har ISO vært stilt inn for lav. Hva slags innstilling hadde du før? Jo høyere ISO, jo mer kornete bilder, men da trenger du ikke så mye lys. Jo lavere ISO, jo klarere bilder får du, men du vil trenge mer lys eller lang lukkertid og stativ. 100 eller under 100 er gjerne anbefalt til 'vanlige' bilder.
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2009 Joda, det blir borte.. Det blinker hvite flekker på de lyseste partiene når jeg ser de på kameraet, men de er borte når jeg fører de over til pc`en. Skal sende venninna mi ei mld og høre... Synes bare det er rart at det ikke forsvinner når jeg satte ISO på auto igjen.. =P
UnePune äntligen hemma! Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Det er ikke bare et visningsvalg da? At kameraet er stilt inn på å vise de områdene som er overeksponert? Husker det var sånn en stund på mitt kamera og, men husker ikke hvordan jeg fikk det bort - ganske irriterende =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå