Gå til innhold

Fødeplass i Oslo?


Litenspire *150711*høygravid

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på dette med fødeplass i Oslo. Legen min mente det ikke lenger er mulig å søke fødeplass før uke 10-12 og at det ikke var noe poeng å søke før det,

Sist jeg var gravid (2007) var det jo bedre jo tidligere man fikk søkt, og nødvendig å søke tidlig for å få plass på feks. Ullevål.

Nå er jeg veldig i tvil, har fått time i uke 12 men er redd for at sjangsen til å komme på Ullevål går fra meg. Jeg vil absolutt dit...

Noen som vet noe om dette? Finner ingenting noe sted som underbygger det legen sier, lurer på om jeg må fremskynde legetimen...

Hva tror/vet dere om dette? Jeg er 8+2 idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen søkte for meg for 4 uker siden, er nå 11+6. Jeg har fått bekreftet fødeplass og time til ordinær ultralyd, dette for et par uker siden. Det er bare tull at det ikke er mulig å søke før uke 10-12 i allefall.

Du kan søke plass selv, det ville jeg absolutt gjort var jeg deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor søkte for meg da jeg var i uke 7 og jeg har også fått både ultralydtime og fødeplass. Høres litt rart ut det legen din sa, synes jeg. Har i alle fall ikke hørt noenting om en sånn regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg søkte Rikshospitalet i uke 5 og fikk kjapt bekreftelse og time for ultralyd. Søk selv hvis legen din ikke vil. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt det med å søke fødeplass, da man jo i utgangspunktet hører til et sted, avhengig av hvor man bor. Legen min sa, at man kan velge å søke andre steder hen. Jeg tenkte umiddelbart Rikshospitalet, siden det er lett tilgjengelig med bil på alle døgnets tider. Legen min sa at der har de få "vanlige" fødsler. De fleste som føder der er det noe spesielt som de vet på forhånd. Derimot på Ullevål er der flest som føder, og der kan man også bo på pasient hotell, hvis begge har det fint. Og det vil jeg mye hellere enn å være på en stue med fler andre. Var hos legen 7. juli, og da jeg kom hjem etter en ukes ferie i går, hadde vi fått brev fra Ullevål om at vi fikk fødeplass og ultralyd. Jeg er i uke 12. Ønsker ikke å stresse med disse tingene. Er førstegangsgravid, og stoler på at legen min har mer viten om dette enn meg :o) Nå gleder jeg meg masse til ultralyd 8. september.

 

Lykke til allesammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble søkt for meg i uke 8 og da sa gynekologen min at det var kanskje for sent og at mange søkte allerede i uke 5-6. Heldigvis fikk jeg plass på Ullevål, men jeg synes du skal ta fatt legen din for at han feilinformerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvor mange andre har samme termin - og det er litt tilfeldig. Du kan få plass på 17. eller 19. i måneden men ikke på 18. for eksempel hvis der er "fullt" med kvinner som har 18. som termin. Selv om få av oss føder på selve terminen så jevner det seg ut. De må ha et begrenset 'booking' system for å holde orden og levere et ansvarlig helsetilbud.

 

Men det trenger ikke å være krise om man føder på et annet sykehus en ønsket/planlagt. Det er vel bedre å komme til et sykehus hvor de har plass til deg og ansatter med ressurser og tid nok til fødselen enn førstevalget på en fullbooket dag hvor det er fødende kvinner ventende i gangen, synes jeg i hvertfall. Klart det er annerledes hvis man har komplikasjoner og da tror jeg man blir prioritert på den sykehus man har størst behov for.

 

Hvis man har veldig sterke ønsker om det så er det bare å søke tidlig på egen hånd, som andre har skrevet her. :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg personlig troppet opp på svangerskapspoliklinikken på Ullevål og levert min søknad. De var veldig hyggelige og imøtekommende.

Da er det bare å vente på svar og håpe det beste.

I Oslo er det stor pågang og mange blir sendt videre til A-hus, Bærum og enda helt til Drammen. Når man bor rett ved Ullevål er det vel ikke så rart at man ønsker seg dit, deilig med eget rom på pasienthotellet, og ekstra fint for de andre barna mine (født på Ullevål) som kan komme på besøk selv.

Man har jo aldri noen garanti uansett, plutselig føder alle februarjentene på samme tid, og vips er jeg på vei til Drammen... hehe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...