Gå til innhold

Rulling og spising og sånt...


Squirrel79

Anbefalte innlegg

MIni'n min var ikke født før 28. januar så han er vel den yngste, eller hvertfall blant de yngste i denne gjengen. For tiden holder han nesten på å rulle fra rygg til mage. Han har igjen den siste skulderkneika før han er over. Ellers tygger han på tærne sine, har fått to tenner, smiler og er en fornøyd fyr. Han har sovet natta gjennom i snart tre måneder, så vi er uthvilte og fornøyde foreldre.

 

Når det gjelder mat så får han pupp morgen og kveld, samt flaske til alle andre måltider på dagen. Han får et halvt glass sviskemos og et halvt beger fruktmos i ti-tiden, samt en porsjon grøt før leggetid. Vi gir han litt smaksprøver på middag når vi spiser noe som han kan spise. Ellers har vi prøvd med litt agurk, vannmelon, brødskalker og det er stor stas.

 

Hvordan er det med deres små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hei :)

 

Min er født 12.januar, så han er litt midt på! Rullingen har tatt seg opp de 2 siste ukene. Nå ruller han dit han skal, he he.. Han prøver å krype/åle seg også, men havner som regel bakover. Ellers ser det ut som han prøver på å sette seg opp, men kommer bare halvveis, og godt er det! Gutten din er flink som har sovet natta igjennom i 3 mnd!! min har gjort det i godt over en uke nå. Begynner å få mye av overskuddet tilbake, og det trengs, for han er aktiv som fy!

 

Vi gir grøt morgen og kveld. Litt middag også. Får vann til alle måltider, og flaske etterpå. Han er ingen storspiser ihvertfall ikke når det kommer til melk. Er veldig gla i fast føde ser det ut som. Vi har også prøvd vannmelon og brødskalker. Spesielt vannmelonen var himmel på jord :) ellers må jeg innrømme at jeg har gitt litt appelsinjuice blandet med vann til det ene grøtmåltidet av og til. det var pop!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtten min er også født den 12. :) Han rullet (etter å ha jobbet lenge for det) fra rygg til mage da han var akkurat fire måneder. Men etter å ha gjort det en gang var det ikke noe moro å prøve mer, så da gikk han over til å spise tær, noe han gjorde i to måneder. Men så, noen dager før han tippet seks måneder rullet han plutselig igjen, og nå er det som om han ikke har gjort annet. Ruller begge veier hele tida. Han snur seg også lett rundt sin egen akse når han ligger på magen, så radiusen hans er ganske stor for tida, selv om han ikke kommer seg fremover (til tross for iherdige forsøk der han strekker seg så lang han er og litt til). Litt bakover går det innimellom. :)

 

I tillegg til puppen får småtten grøt morgen (1/2 porsjon), fruktmos med brødsmuler i (eller bare litt brød om vi er på farten) til lunsj, middag (et 4mnd-glass eller tilsvarende hjemmelaget) og full porsjon grøt til kvelds. Vann til alle måltider. I tillegg har han fått banan, brødskalker og agurk i baby safe feederen sin. Brødsmuler/små biter av ulikt brød går ned på høykant. I det hele tatt er han en matglad liten tass.

 

Artig å se hva deres små driver med for tida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her er født 10jan:) Har rullet fra rygg til mage i 2mnd nå, og har akkurat lært å rulle fra mage til rygg:) Har spist tær i 1mnd nå:P (GØY!:) Snur seg også mye og lett rundt sin egen akse, og prøver og åle/krabbe men kommer seg bare bakover enda:) Finner henne ofte 1-2meter unna der jeg la henne.. Ellers er det 2 tenner som er underveis, har ingen fra før av..

Sitter også stødig en liten stund 3-4min..

Hun får pupp, Fruktbeger til frokost, 1/2 middagsglass samtidig som vi spiser middag, og 1/2 posjon grøt til kvelds:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iben er født 5. januar og burde vært minst like "flink" som de andre her.. men neida. Hun har ikke snudd seg enda, hun nekter og spise grøt og hun har ikke sovet en hel natt siden hun ble født... Vi begynner og bli slitne, kan man trygt si. Hun sover ganske mye på dagen, og er stort sett ganske blid, men når det kommer til mat er hun norges yngste spisevegrer. Hun kan spise litt fruktmos av og til, men ellers bare snur hun seg vekk og lager klage-lyder. Hvis jeg klarer og få inn en skje med et eller annet; brekker hun seg! Dere skal prise dere lykkelig som har barn som vil spise. Førstemann (nå 2 1/2) var slik, og det var jeg så glad for. Men de er forkjellige da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å lese om de andre januarbabyene! :)

 

Micropus: Det høres litt slitsomt ut (spesielt nettene), men jeg synes ikke hun er mindre "flink" enn andre bebiser likevel. Hun tar bare ting i sitt eget tempo. :) Min eldste er ganske bedagelig anlagt, og var ikke den kjappeste på rulling, krabbing, gåing osv - men når han først begynte med noe nytt kunne han det til gangs. Han ventet feks til han var 15 mnd med å slippe seg, men da falt han heller ikke en eneste gang når han først begynte å gå. Veldig behagelig, egentlig. Lillebror kan godt vente han også.

 

Ang. mat: Kanskje hun rett og slett ikke er glad i grøt? Prøvd middag og/eller brødskive? Småtten min digger brødskive med leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knerten ble født 25. januar, så han er også blant de yngste her inne. Han var dessuten født fire uker før termin, og selv om han ikke bærer preg av det på størrelse og humør så merkes det litt på milepælene.

 

Han knekket rullekoden da han var litt over fem mnd, så nå ligger han ikke lenge på rygg før han snur seg over på mage. Han kommer seg ikke tilbake på rygg igjen, så etter en stund blir han lei og må snus (men snur seg igjen før jeg får reist meg opp...). I det siste har han oppdaget føttene sine, så da kan han ligge litt på rygg og studere dem. Han spiser ikke på tærne da, han når dem ikke med de korte armene og gode valkene sine ;-)

 

Når det gjelder spisingen så er han blitt litt av en matmons den siste måneden. Han kan ikke se på at noen spiser uten å forlange en smak. Er det ikke mat som egner seg for småttiser blir det bråk!

Han spiser pupp til hvert måltid enda, håper å kunne amme lengst mulig. De siste dagene har han fått 1/2 brødskive med smør til frokost (nam nam), 1/2 glass fruktmos til lunsj, et helt 4-mnd middagsglass går ned på høykant, og han spiser full grøtporsjon til kvelds. Ammer etterpå og gir vann på flaske underveis i måltidene.

 

Hvis han har hatt antydning til hard mage har vi gitt sviskemos, da går det som regel en times tid før bleia er full av sviskeduft :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min er akkurat 6 mnd idag :) Hun har nettopp lært seg å rulle fra rygg til mage etter å ha slitt lenge. Spiser grøt, fruktmos og litt middag samt puppen når hun vil ha. Ammer en gang om natten og.. Spiser tær og sokker og ;) Og for noen dager siden brøt det sannelig to nye tenner frem, så nå har hun snart 4 tenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Squirrel79, beklager at jeg ikke har kontaktet deg om geocaching i Oslo ennå, vi er så travelt opptatt. Men holder ennå på med geocaching, i ferien til Riga datt samboeren uti ei elv på jakt etter en skatt (som vi ikke fant uansett), hehe.

 

Vi har ei lita pie som er utrolig tidlig ute motorisk, og det er fantastisk gøy å følge med på! I tillegg er hun blid som ei sol hele dagen, og smiler med sin lille tannebiss verdens største smil, jeg er helt forelsket! :)

Hun rullet rundt på magen før 3 mnd, og øvde lenge på å stå på alle fire med rompa i været, eller åle seg bakover. På 6 mnd dagen satte hun seg opp selv, og begynte samtidig å krabbe. Hun var født 3 januar, så nå er hun straks 7 mnd, sitter stødig, krabber, skifter mellom rygg/mage/sitting/krabbing veldig trygt og raskt, og nå har hun søren meg begynt å reise seg opp for egen maskin mend hun holder i buksebein, sofa etc. Vi har altså mye å henge fingrene i om dagen, for hun utforsker leiligheten og finner alltid det som er ulovlig eller skummelt å leke med.

 

Hun spiser grøt morgen og kveld, og i tillegg til pupp har vi prøvd litt hjemmelagde grønnsaks-middager og et par glass. Men det går mest i fruktmoser av alle slag, og melon eller fersken i baby-feeder'n. Hun våkner 2-3 ganger mellom 19 og 06, og sover 3 lurer på dagtid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarinetta83: Hehe, morro at dere får noen morsomme geocaching opplevelser da ;) Vi holder også på for fullt, og tar flere cacher enn noen gang for tida! Til høsten flytter vi nærmere dere faktisk, så hadde vært morro å møtes.

 

Det er morro å lese om utviklingen til alle sammen her. Mini her har ennå ikke skjønt at rulling er tingen, men han har begynt å åle seg mer bakover, og blir veldig sint når det han vil ha tak i forsvinner lenger bort. Håper det betyr at han snart åler seg framover i stedet.

 

Hva er det morsomste barna deres har gjort da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...