Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 bør babyen ha egne håndklærog kluter, eller kan hun bruke samme som oss? vet også at noen vasker babyens klær for seg selv, hvorfor det? er det nødvendig da? og hvor ofte bør senga hennes skiftes på dersom hun ikke gulper?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Jeg hadde nye, egne håndklær og kluter til ungene de 4-5 første månedene. Og vasket de for seg selv. Det er mykere med nye håndklær:) Det gjorde jeg også med klærne de samme første månedene. Og vasket ALLTID nye klær før bruk. Dette pga kjemikalier i nye klær. Og jeg har sett med egne øyne en forferdelig reaksjon på slike kjemikalier(ene ungen her fikk på seg en helt ny ullbody som kriseløsning en dag. Og det endte med en unge som var rødflammete på hele overkroppen). Jeg hadde følelsen av at om jeg vasket barnets ting med våre andres, så ble de mer slitt og ikke så rene som når jeg vasket de separat. Og så skiftet jeg på sengen ca 1 gang i uken om det ikke var noe spesielt, som gulp eller urinlekkasje:)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Det er egentlig unødvendig med egne håndkler til babyen hvis du har nok håndkler fra før i riktig størrelse. Vi kjøpte en del nye fordi vi stort sett bare har små "håndhåndkler" eller store badehåndkler. Kluter kjøpte vi også fordi de vi bruker selv er så store og tykke og vanskelige å vaske en liten baby med. Vi kjøpte en del små gasskluter som er veldig fine å vaske babyer med. Vi har kun vasket babyens klær alene når vi vasket mye, nye klør før han ble født og det var rett og slett fordi det var praktisk, ikke fordi det var viktig å vaske dem alene. Vi skiftet på senga ofte når han var baby, for da gulpet han mye, etterhvert som han sluttet med det har vi byttet på senga hans ca like ofte som vi har byttet på vår egen seng.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Sønnen min har egene håndklær og kluter, det har han alltid hatt. Helt til han ble over 1 år så vasket jeg alt hans separat. Men etter det har jeg blandet hans og mitt. Foruten sengetøyet, det tar ca. en maskin, så jeg vasker hans sengetøy for seg selv. Jeg skifter på begge sengene hver 14. dag, noen ganger oftere. Oftere hans seng om det har vært uthell. Men det har det nesten ikke vært. Jeg har et tisselaken under overmadrassen, det har vært veldig kjekt med både overmadrass og tisselaken, for da vasker jeg bare disse to hvis det skulle bli et uhell. Vasket også alle nye klær. Men nå som han har blitt over 2 år gjør jeg ikke det, med mindre klærne lukter skikkelig vondt fra butikken. Har aldri opplevd at han har reagert på det.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Jeg vasker separat fordi babyen har egen skittentøysdunk, så når den er full nok til en maskin, så setter jeg på det;) Også er det greit å kunne bruke tøymykner med godlukt på våre håndklær og klær;) Tassens klær vaskes med neutral parfymefri:)
Alyssa Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Vi har hele tiden hatt egne håndklær og kluter til gutten vår som nå er 20 mnd. Har kjøpt sånn med "hette" i ene hjørnet - veldig praktiske. Men helt klart ikke nødvendig med egne håndklær/kluter til babyer. Tidligere vaska vi klærne hans separat, men det var så upraktisk, så det slutta vi med fort! Skifter på senga ukentlig om det ikke er noe spesielt.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 takk for gode svar. vi har bare et par egne håndklær til babyen, ellers bruker hun de samme som oss. har egne gasskluter, men bruker også "våre" kluter på henne innimellom. vasker hennes klær med våre fordi det er mest praktisk, men har fått noen reaksjoner på det fra andre foreldre. vi bruker parfymefritt på alt uansett, så forstår ikke hvorfor jeg liksom "må" vaske hennes klær for seg selv. skifter på senga hennes hver 14. dag ca, har fått reaksjoner på at dette også er for sjelden, men forstår ikke hvorfor når hun ikke gulper eller tisser på seg. da går jeg ut fra at jeg kan fortsette som før uten at jeg egentlig gjør noe feil, jeg respekterer andre mødres måte og gjøre ting på, så da bør andre respektere mine måter, eller hva? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå