Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Skal snart kjøpe min første bolig, og lurer på dette med lån. Er det mulig å få lån tilsvarende hele kjøpesummen? Boligen jeg ønsker å kjøpe ligger innenfor det jeg har mulighet til å låne, men vil banken kunne gi meg lånet uten at jeg selv har en viss prosentandel i egenkapital? Også, hvordan gir man bud på bolig når det ikke er mulig å gjøre det via annonsen på internett?Ringer man bare til megler og sier at man gir bud på den og den summen??
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Hvor mye du får må du diskutere med banken. Vilkårene blir jo bedre om du har egenkapital... For å legge inn et bud må du fysisk møte opp hos megleren og levere.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Det vanligste er å fakse inn det første budet man legger inn. Hvis man senere legger inn høyere bud på samme bolig, så gjøres det via telefon.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 1. bud må som sagt vere skrifteligt, resten kan gå pr telefon. når det gjelder lånet er det ikkje nokke problem å låne 100% men banken krev sikkerhet. nordea har førsthjemslån der de krever sikkerhet over 90% dvs at dersom boligen kostar 1000000 og du må låne hele beløpet, så må du finne noen som garanterer for de resterende 10% med andre ord noen som tar på seg å betale 100000 dersom du misligholder lånet ditt og boligen må på tvangssalg. (dersom boligen går på tvangssalg, og banken får inn nokk til å dekke lånet ditt må såklart ikke garantist betale noe!)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 du kan låne 100% uten sikkerhet, og uten noen som trenger å være innblandet. . Vi kjøpte hus for 4 mnd siden, og lånte 100% , med avgiftene og det, så gikk faktisk lånet høyere enn verdien på boligen. Men det var ingen problem. .
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Dersom du ikke får 100% finansiering, men la oss si 80% uten sikkerhet, og ikke har noen til å stille som kausjonist, kan du faktisk søke kommunen om startlån for f.eks 20% av lånesummen, og låne de resterende 80% i banken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå