Gå til innhold

Lån til bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart kjøpe min første bolig, og lurer på dette med lån.

Er det mulig å få lån tilsvarende hele kjøpesummen? Boligen jeg ønsker å kjøpe ligger innenfor det jeg har mulighet til å låne, men vil banken kunne gi meg lånet uten at jeg selv har en viss prosentandel i egenkapital?

Også, hvordan gir man bud på bolig når det ikke er mulig å gjøre det via annonsen på internett?Ringer man bare til megler og sier at man gir bud på den og den summen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye du får må du diskutere med banken. Vilkårene blir jo bedre om du har egenkapital...

For å legge inn et bud må du fysisk møte opp hos megleren og levere.

Skrevet

Det vanligste er å fakse inn det første budet man legger inn. Hvis man senere legger inn høyere bud på samme bolig, så gjøres det via telefon.

Skrevet

1. bud må som sagt vere skrifteligt, resten kan gå pr telefon.

når det gjelder lånet er det ikkje nokke problem å låne 100%

men banken krev sikkerhet. nordea har førsthjemslån der de krever sikkerhet over 90%

dvs at dersom boligen kostar 1000000 og du må låne hele beløpet, så må du finne noen som garanterer for de resterende 10%

med andre ord noen som tar på seg å betale 100000 dersom du misligholder lånet ditt og boligen må på tvangssalg.

(dersom boligen går på tvangssalg, og banken får inn nokk til å dekke lånet ditt må såklart ikke garantist betale noe!)

Skrevet

du kan låne 100% uten sikkerhet, og uten noen som trenger å være innblandet. . Vi kjøpte hus for 4 mnd siden, og lånte 100% , med avgiftene og det, så gikk faktisk lånet høyere enn verdien på boligen. Men det var ingen problem. . :)

Skrevet

Dersom du ikke får 100% finansiering, men la oss si 80% uten sikkerhet, og ikke har noen til å stille som kausjonist, kan du faktisk søke kommunen om startlån for f.eks 20% av lånesummen, og låne de resterende 80% i banken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...