Gå til innhold

hvor ofte tar dere blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare tatt i uke 8-9 og er i uke 24 snart... hvor ofte og hvor mange ganger gjennomsnittlig tar men prøver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke vanlig å ta blodprøver mer enn i starten av svangerskapet hvis alt går som normalt. Jeg har tatt startprøvene og skal ta rhesus-prøve i uke 32 og 36.

Skrevet

Jeg tok blodprøver ved første kontroll. Siden har jeg bare tatt stikk i fingeren. Det gjorde de med 1.mann også.

Skrevet

Er vanlig med prøver ved første kontroll. Siden er det Hb som blir målt med et lite stikk i fingeren.

Jeg tar blodprøver hver 6 uke, men det er pga lavt stoffskifte som må følges opp nøye nå.

Skrevet

Mammas lille venn, er det kun blodprøver du følges opp med?

Jeg fikk beskjed i går om at jeg er på grensa til å måtte medisineres pga lavt stoffskifte, går ikke opp i vekt lengre.

...

Men så leste jeg noe om lav fødselsvekt og tidlig fødsel, du får ikke UL for å måle vekstavvik eller noe sånt?

Skrevet

Jeg tok bare blodprøver 1.gang pluss en gang til, fordi legen hadde glemt hepatitt-testen. Jeg får ikke noe stikk i fingeren...

Skrevet

Dette er jo min nr.4

Nr.3 kom prematurt. Ble fulgt opp da pga risikosvangerskap. Blir fulgt opp nøye nå pga det, og pga stoffskifte. Går jevnlig til endokrinolog, pluss måler TSH, T4 og T3 hver 6 uke. Viktig å holde stoffskifte stabilt.

De målte sist et vekstavvik på -18% men hun hadde ingen avvik da hun ble født.

Får ekstra ul bare for å holde litt ekstra øye med. De er ikke bekymret. Skal ta en bakterieprøve i sjeden i ca. uke 26 for å sjekke om det evt er noe prematurt som er på gang/kan skje.

Jeg har veldig lavt stoffskifte og bruker mye medisiner til vanlig. De fleste som har lavt stoffskifte går det helt fint med. Det er noen som utvikler såkalt svangerskaps hypotyreose (lavt stoffskifte). Noen trenger medisiner, andre ikke. Og det vil som regel normalisere seg 6 mnd etter fødsel.

MEN, er du sikker på at det er lavt du har og ikke høyt stoffskifte, siden du ikke legger på deg?

Skrevet

Jeg har ikke dette til vanlig, så vidt jeg vet i allefall. Så det er nok noe jeg har fått dette svangerskapet bare, min nr to. Og legen sa at verdiene mine ikke fikk bli noe lavere, da måtte jeg på medisiner... Så antok bare lave verdier betydde lavt stoffskifte... Men det trenger det jo ikke bety...

Men skal som du følges opp med prøver ofte i allefall, skal tilbake til min egen lege om ei uke, var hos en annen siden min har ferie, så håper å få litt mere forklaring da..

Lite info er ofte mere skremmende enn utfyllende info og god forklaring på hva det er som skjer! Så jeg sitter med en haug spørsmål og mange tanker, godt det ikke er lenge til neste time:)

Skrevet

TSH-verdiene stiger om du har lavt. De skal ligge mellom 0,5-5 tror jeg det var.

T4-verdiene synker om lavt. De skal ligge mellom 8-15 tror jeg.

T3-verdiene skal også synke om lavt. Husker ikke verdiene her.

Om du er bekymret ville jeg bedt om å bli sendt til en endokrinolog (spesialist på indremedisin/hormonsykdommer).

Er flere ting som spiller inn på stoffskiftem hvor feilen ligger. Om det er i hypofysen eller skoldbruskkjertelen.

Tyroksin er det hormonet/stoffet som regulerer stoffskiftet. Enten så kan det være at biofeedback (tilbakemeldigsmekanismen i kroppen/skoldbruskkjertelen) ikke fungerer, slik at hypofysen fortsetter å produsere TSH selv om skoldbruskkjertelen får nok. Eller så kan det være at det ikke produseres nok T3 og T4, i skoldbruskkjertelen.

Vet ikke om du ble noe klokere, men ønsker deg lykke til, det går sikkert kjempe fint :o)

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger,

Referanseverdiene er;

THS: 0,30 - 4,36 mU/L og verdier under 0,30 vises ved hyperthyreose

T4: 13-25 pmol/L

T3 tror jeg ikke ble tatt, mener det taes kun om man utredes, altså har avvik i THS eller fritt T4...

Men ja, får nok mere svar når jeg skal tilbake. Fikk ikke opplyst hva verdiene mine låg på. Snakket med legen på tlf, så samtalen var rimelig kort... Så referanseverdiene mine gjør meg like lite klok, hehe...

Tviler på jeg blir sendt til spesialist.... Men det er jo lov å håpe da:)

Legen min var fødselslege i sine yngre dager, så han mener han har full kontroll, hehe... Får satse på han har litt kunnskap om dette og!

Også har vi planer om 3D UL nå for å få sett lillemann uansett, så da får jeg jo en ekstra sjekk likevell, og skulle det være noe så oppdages det vel da!

Og til HI, beklager for at jeg kuppa tråden din...

Første kotroll ble det tatt blodprøve med de vanlige prøvene man tar som graivd. Og nå får jeg stikk i fingeren hver gang jeg er til kontroll, og det er jeg ca hver fjerde uke! Men legen min er glad i oss gravide, så tror jeg får litt mere oppfølging enn normalt!

Skrevet

Hypertyreose = Høyt Stoffskifte

Hypotyreose = Lavt Stoffskifte

Hypo/lavt

Hyper/høy

De fleste leger klarer å følge opp dette fint, men skulle det være noe så vil han nok sende deg til spesialist. Vil uansett være en med spesialisering som vil fastsette dosen din om du må starte.

Du kan se inne på gravid med kroniske sykdommer debatten her på bim.

Og beklager også for kapring av tråden!

Skrevet

Jeg har diabetes, og graviditeten min defineres derfor som et risikosvangerskap. Tar blodprøver hver 4. uke - urin/finger + blodtrykk hver 2. (har sykehuskontroller hver 2. uke og UL med vekstestimering hver 4.) Er 23+1 idag.

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg har tatt blodprøver to ganger nå, men det var fordi jeg byttet legesenter underveis i graviditeten, og det første legesenteret rotet bort prøvesvarene mine. Måtte da ta alle prøvene på nytt hos det nye legesenteret. Så lenge svangerskapet forløper som normalt er det ikke nødvendig med flere blodprøver, etter hva jeg har forstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...