sheba83 Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Var hos JM i dag og er 35+1, og noe av det første hun sier er at "du får nok ikke en liten baby". SF mål var nesten 36, men nå har det vært forskjellige personer som har målt hver gang :/ men har hele tiden ligget innenfor feltet med jevn kurve. er selv ikke så veldig høy, bare 1.62m. så kansje hun mener det er en stor baby i forhold til min lengde... Er så redd for å få en 5kg unge, å i frykt for at noen synes jeg er teit så er jeg redd for å miste den "nyfødt" følelsen hvis han er kjempe stor ved fødsel. Skal på UL på tirsdag da for å sjekke vekst og størrelse. Noen andre som har lignende erfaringer om at du har fått beskjed om at fosteret er litt stort men allikevell endt opp med en "normal" baby ved fødsel? Vell ble mye klaging det der, men måtte bare lufte tankene litt, har jo ikke lyst å si til sambo at jeg ikke vil ha en "kjempe" baby :-o
VinterSol+2 Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 jeg fikk motsatt beskjed av deg jeg da. hehe. "denne babyen blir biiiitteliiiiiten! sa jordmor hele første svangerskap, fordi jeg hadde så litenmage. Men en uke før ul-termin, kom det ut en real plugg av en jente. Ikke legg for mye vekt på det dem sier, det er så mye som spiller inn; fostervannsmengde, hvordan du bærer magen, hvor lang du er i ryggen + + + babyen din kommer nok ut og er et sted mellom 48 og 53 cm lang, som gjennomsnittet, og mellom 3 og 5 kg, som gjennomsnittet. Uansett er de bitteså og skjøre og helt fantastisk nydelige og nyfødte i starten. (evnt ikke så nydelige med en gang, men blir det etterhvert. hehe)
VinterSol+2 Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 og, sånn vekstestimering skal du ikke legge alt for mye vekt på, altså. de målene er VELDIG usikre, for de ser så utrolig lite. eneste de legger merke til der, er store avvik, som i at babyen er alt for liten eller alt for stor. lykke til:-)
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 jeg var på kontoll i uke 36 og hadde da 36 i sf-mål.jeg er bare 1.60 høy og jordmor mener det kan ha litt å si.jeg har ligget utenfor det grønne feltet hele tiden....og i alle tre svangerskapene.Men har fått unger på 3,5 og 3,9 kg så det har ikke allverden å si de der målene. Var på vekstestmering tidligere,da sa de han nok kom til å bli ca.3,8 kg ved termin...og det er jo helt normalt.. Så du får nødvendigvis ikke en stor baby pga sf-målene,men er jo alltid greit å få sjekket på en ul...
sheba83 Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2009 Det er greit å vite, blir jo litt bekymret når JM sier det på den måten. Men er jo kort selv så kan jo være en litt større unge i forhold til min lengde. Begynner å tenke litt på ting som at hva om bekkenet ikke er stort nok til en stor unge slik at jeg må ta keisersnitt. For DET hat jeg ikke noe lyst til. Men får se hva de sier på UL til uka Men er godt det finnes håp om en "normal" unge selv om målene er så som så ;-)
Gjest miam Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Er enig med de andre om at du ikke skal legge for mye vekt på vekstestimering. Og hvis det kan være noen trøst fødte min svigerinne en gutt på 5 kg (5000 gram blank!) uten å revne mer "vanlig" (noen sting), og hun syns det var en god fødselsopplevelse... Hun er ca 165 cm høy, og det var hennes førstefødte. Det hører med til historien at jordmoren hadde estimert ham til 3700 noen dager før fødselen, så hun måtte ta med kake til alle kollegaene (tradisjon når de har estimert vekten mer enn en kilo feil:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå