awenka84 Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Jeg ringte legekontoret idag for å bestille en svangerskapskontroll hos lege. Hun damen sa at legen min ville være borte i ferie i 2 uker, og jeg ønsket da å få en time når han var tilbake. Hun spurte hvor langt jeg var på vei og om det var første kontroll og lignende. Jeg sa jeg ikke hadde vært hos legen på svangerskapskontroll siden jeg var 6 uker på vei. Men hadde gått til 2 kontroller hos jordmor, nå sist for ca 1 mnd siden. Jeg sa jeg var litt over 5 mnd på vei. Da ble plutselig hun damen dramatisk å sa at jeg selvfølgelig måtte inn til en svangerskapskontroll og kunne hvertfall ikke vente i 14 dager, siden hun regnet med at jordmor min hadde ferie. Noe som jordmor min har. Jeg sa til henne ca 3 ganger at sist jeg var til kontroll virket alt normalt og fint, og jeg ville vente til fastlegen min kom tilbake. Men jeg fikk streng beskjed at jeg måtte inn til en vikarlege på mandag. Ble helt i sjokk jeg. Når jeg sjekket grundig i boken min var jeg sist hos jordmor 26 juni, altså 3 uker siden imorgen. HVa synes dere om dette?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Hørtes litt hysterisk ut ja, men vær glad du har en legesekretær som bryr seg om deg:) Hun tenkte sikkert på at du ikke hadde fått sjekket blodtrykk, urin og HB på en god stund. Det er vel ikke alle jordmødre som undersøker like masse da, så hun trodde kanskje du ikke hadde fått sjekka noe som helst. Men for å forsvare hennes tankegang kan mye skje på tre uker! Hun er nok lært opp til å tenke værst tenkelig utfall...
*1+1=2 små* Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 vel de sier jo at man skal ha en kontroll hver 4. uke ca og jeg synes jo det var veldig positivt at hun da ville at du skulle komme fort. Bare tenk HVIS det skulle være slik at noe er annerledes nå, så føler hun kanskje at det hadde vært hennes ansvar. Ville tatt det som noe positivt..er jo så mange som ikke gidder å følge opp gravide! Hvorfor må du til fastlegen din da? er det ikke like greit å gå til en vikar da?
awenka84 Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2009 jeg har ikke sjekket HB siden uke 6. Er ikke det jern? Ja men jeg ble litt nervøs jeg da, trodde jeg hadde vært til mange kontroller når jeg har vært 1 gang hos lege. " ganger hos jordmor og i tilegg ordinær ul.
awenka84 Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2009 JEg har legeskrekk. Blodskrekk og besvimer i slike stressituasjoner. Derfor ønsket jeg å gå til en jeg var trygg på.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 HBen er det greit å sjekke jevnlig ja, det er jo "kun" et stikk i fingeren. Også "må" du ha en HIVtest, sånn at de som skal være der når du føder slipper å behandle deg som HIVpositiv... Også må du ha blodtyping. Noe mere er ikke nødvendig. Om du tok blodprøvene da du var på kotroll ved 6 uker er det kun et stikk i fingeren du trenger nå. Det du kan gjøre er å høre om det er nok at du kommer kun for å måle HBen, så kan sikkert jordmoren ta seg av resten for deg:) Ikke noe kjekt når man er så redd for noe! Det har de nok forståelse for om du forklarer! Lykke til!!
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 jeg går egentlig bare til jordmor på kontroller. men fikk beskjed om at nå når jeg har passert 24 uker skal jeg ha en AKTIV kontroll av svangerskapet.. har vært gravid før.. sa jeg kunne sjekke urin og blodtrykk selv på jobb.. og jeg ser jo om jeg har ødemer og kjenner mini hver eneste dag men nei-siden jordmor har ferie, og jeg reiser bort et par uker fikk jeg streng beskjed hos en ellers veldig lite streng jordmor at kontroll MÅ til jevnlig på denne tiden!! så skal også på "tvangskontroll" i morgen alt var normalt og i skjønneste orden sist for meg også!
ymeeiram Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 her i kommunen er det valgfritt om du tar alle kontrollene til lege eller jordmor, skjønner ikke hvorfor det skal være så hast med den legetimen da.
awenka84 Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. juli 2009 huff.. ja de kommer vel il å måle hben på mandag. Jeg føler meg helt frisk og fin. og blodtrykket kan jeg måle på jobb. Tok blodprøve da jeg var på kontroll ved 6 uker. Men de har ikke skrevet på skjema hvilken blodtype jeg er. men ferritin var på 73, dvs at jeg har bra med hern etc?? Takk for det trulte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå