Gå til innhold

koking av flasker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er guttungen seks mnd .må jeg fortsatt koke dem.jeg pleier å ta de i oppvask maskinen.og koke de etterpå .men må jeg det nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kokte mellom hver gang til hun var 4 - 5 mnd, derretter kokte jeg en gang om dagen ca.... Nå koker jeg nesten aldri, men innimellom, kanskje en gang i uken....

Skrevet

Spørs HVORFOR du koker. Koker du blir flaska sterilisert, det blir den ikke på 60-65 grader i oppvaskmaskinen (sterilisering krever 30 sek ved 100 grader eller 2(?) minutter ved 95).

Selv mener jeg barn under ett år skal ha sterilt spisetøy. Og for meg er det ganske vesentlig i så måte at også for 70-80 år siden, med en helt annen holdning til hygiene enn i dag (og hvor koking virkelig var ARBEID for mange, koking skjedde jo da ofte på vedkomfyr, kanskje uten innlagt vann) kokte man alltid spedbarns spisetøy og pakket dette inn i rent papir eller rene KOKTE bomullskluter etterpå. Hvorfor fortjener spedbarn noe mindre i dag?

Og ikke-steriliserte melkeflasker kan utvikle farlige bakterier. Det VET vi i dag, før ANTE man det. Ikke ofte det skjer, men det kan være livskritisk OM det skjer.

Skrevet

Jeg tar de i oppvaskmaskinen og jenta mi er snart 4 mnd. Begynte da hun var 3 mnd.

Skrevet

17:12 "Spørs HVORFOR du koker."

Hvorfor? Finns det så mange grunner til å koke utenom å sterilisere?? ooookey da har jeg gått glipp av noe.

Skrevet

Ja, melkeflasker blir fullgodt rene i oppvaskmaskin. Men de blir ikke sterile! Og spedbarn skal, i mine øyne, ha sterilt spisetøy. Det har spedbarn fått i 100 år, så sant man har hatt økonomisk mulighet for det (både ved og rent papir kostet en del i 1930, mange måtte da snu på hvert eneste øre de fikk mellom hendene for å overleve selv)! Hvorfor skal så ikke VI gi dem det?

Skrevet

1716: Det finnes, har jeg erfart dem som koker, for å få dem rene, noe en skikkelig oppvaskmaskin jo ordner helt utmerket. Det har jeg selv erfart. Har du gått glipp av denne erfaringen, synes jeg det bare er bra.

Skrevet

Men 17:18, koker du skjeer og boller også da eller? hehe må være en skikkelig langdryg jobb å gjøre det vel? ;) hehe

Skrevet

17:18 her!

Ja, jeg koker skjeer, gafler og kopper, altså alt som kommer i munnen. Boller sørger jeg for at ikke kommer i nærkontakt med munnen. Og nei, det er ikke skikkelig langdryg jobb. Alt blir jo først vasket i oppvaskmaskinen. Og å koke opp ei gryte vann tar da fem minutter mens jeg gjør noe annet. Steriliseringen ett minutt eller to. Og innpakningen nok et minutt eller to. To-fire minutter pr dag med arbeid synes jeg HELT overkommelig!

Skrevet

Koker du hendene til ungen også da? Her i huset har hendene vært i munnen konstant siden hun var tre mnd gammel.. Leker puttes også i munnen. Storesøster holder i hånden, vi holder henne i hånden.

Greit å ta forhåndsregler men det der er hysteri! Helsesøster sa at jeg kunne ta vann fra springen og slutte å koke når snuppa var fire mnd.

Til og med Gro Nylander har sagt at man gjerne kan vaske flasker i oppvaskmaskina, så da holder jeg meg til anbefalingene..

Ungen din kommer sikkert til å bli syk i ett sett når han begynner i barnehagen, siden han lever i en steril verden... :oP

Skrevet

Kommer ikke i barnehage, 17:40, så det er greit nok! Og guttene her er over spedbarnsalder nå. Nytt/nye barn ser det dårlig ut med, dessverre, ventet lenge nok på de vi har. Ingen av de vi har, er oppdratt i barnehage. Oppdragelsen skal vi ha mest mulig kontroll over selv! Heldigvis er det ikke det store problemet når vi er selvstendig næringsdrivende, selv om barnejenter ikke er helt ukjent for dem i travle perioder. Nå er de skolegutter, så nå trenger vi ikke noe ekstra pass. Og sykdom, det har vi sett lite til, bortsett fra de vanlige barnesykdommene ethvert normalt barn skal ha før eller siden. Gjerne før!

Selvsagt verken kan eller skal man beskytte et spedbarn mot alt, men man skal ta alle rimelige forholdsregler. Og mange matbakterier er temmelig agressive, mest av alt bakteriene i ei melkeflaske. Her kan det faktisk stå om livet hvorvidt flaska er sterilisert eller ikke, selv om det ikke er videre ofte at bakterien "blomstrer". Og siden er tilnærmet 0 arbeid å sterilisere, gjør jeg det gjerne. For ett dødt barn pga en slik bakterie er ett for mye! Særlig når anstrengelsen for å unngå det krever 2-4 minutters innsats pr dag!

Hva Gro Nylander eller andre forfattere måtte mene, i dette eller andre sammenhenger, er meg helt likegyldig mht egen avgjørelse, her tenker vi selv, selv om vi gjerne hører andres synspunkter! Og tenkingen tilsier så langt et krav om sterilitet, slik barn har hatt de siste 100 år mht spiseredskaper. Noe som er lettere å ordne nå enn noen gang tidligere. Men generasjoene før oss var kanskje kollektivt hysteriske på dette punktet, 17:40? Når og hvor kom det i tilfelle fram opplysninger som tilsier at barn ikke kan kan bli dødelig smittet pga manglende sterilitet på spiseredskapene, slik det har vært alminnelig antatt i 100 år? For er det noe jeg burde vite, men ikke vet her, tar jeg gjerne opp saken til ny vurdering etter at jeg har fått ny informasjon!

Ellers: Selvsagt kan man vaske spiseredskapene i oppvaskmaskinen, det er jeg enig i. Det er bare ikke godt nok som sterilisering!

Skrevet

En liten tilføyelse 17:18? Hvorfor tror du det er lovkrav i Norge om at alle steder hvor mer enn 10 personer (utenom store private familier) bruker felles kopper/skjeer/gafler/glass har krav om STERILISERING av alt som puttes i munnen før neste person benytter det? Og til dette er oppvaskmaskin (av privathusholdningstypen) ikke godkjent som sterilisering? Da må man ha en "sanitærmaskin" slik storkjøkken har eller en spesialbygd oppvaskmaskin med sanitærprogram. Er det fordi helsemyndigheten er hysteriske? Og nå snakker vi om voksne personer, ikke om et spedbarn som er mye mer ømfindtlig?

Skrevet

til deg som koker alt barnet ditt spiser med..du var da en skikkelig hønemor:p

Skrevet

Men får barnet ditt gå ut. Leke med andre barn? Barn stapper jo ganske mange ting i munnen. Det har du ikke sterilisert.

Jeg steriliserte også melkeflasker til barnet var et halvt år. Men alt det andre er jo til å le av.

Skrevet

HVORFOR, 18:28, er det til å le av? Du har ikke gitt noen saklig begrunnelse. Om det er din oppfatning, helt OK. Men jeg tar verken deg eller oppfatningen alvorlig før du begrunne saklig!

Skrevet

Helt OK, 18:27. Da har vi hatt mange generasjoner med hønemødre i Norge pga dette. Jeg kan svært gjerne gå inn i den flokken....

Skrevet

At når barnet er blitt så stort som seks måneder så tåler det vanlig bakterieflora. Og om du steriliserer bestikk og alt barnet spiser av så får barnet i seg en mengde bakterier i barnehage, sammen med andre barn og når du går ut. Og selvfølgelig atl rundt dere hjemme som du ikke har kokt.

Grunnen til at vi steriliserer melkeflaskene er jo en farlig melkebakterie.

Skrevet

Dette visste altså ikke generasjonene før oss, 18:38?

Selvsagt er grunnen, i det alt vesentlige, melkebakterien, sterilisering i forhold til andre bakterier er bare en tilleggsbonus, selv om en del andre matbakterier også kan være i skumleste laget for et spedbarn under ett år eller så (derfor skal et spedbarn også røre minst mulig av "kjøkkenting" som brukes i matlagingen, særlig ting som er i direkte kontakt med ukokt/lettkokt mat).

Men melkebakterien smitter jo ikke over når andre spiseredskaper brukes sammen med melkeflaska, og barnet i det ene øyeblikket har melkeflaska/-koppen i munnen, neste øyeblikk matskjeen? Ei heller finnes den på en skje barnet spiser grøt (laget av nettopp melk!) med? Eller??

Nei, nordmenn har ofte dårlig kjøkkenhygiene generelt i dag, og ganske særlig i forhold til spedbarn. (Er du i tvil sjekk litt i f eks Danmark/Tyskland, hvor man MÅ ha strengere kjøkkenhygiene pga mange farlige bakterier som vi nordmenn er forskånet for. Salmonella f eks. Ta med vår holdning til kjøkkenhygiene til utlandet og faren for å bli smittet er overhengende!)

Selvsagt: Det vil helst gå godt! Men går det galt EN gang, er det en gang for mye! For melkebakterien gir ikke "ubehag", den er, når den en sjelden gang blomstrer, livskritisk! Og arbeidet med å sterilisere er tilnærmet ingenting!

Skrevet

Jeg er 18.38

Og jeg synes du 18.53 blander kortene.

Du har helt rett i at mange nordmenn har dårlig hygiene på kjøkkenet og at det faktisk er farlig.Men det var ikke det som var diskusjonen.

Altfor mange nordmenn bruker samme skjærefjøl enten det er kylling eller kjøtt de tilbereder etc. Ingen tvil om det. Men det var jo ikke det vi diskuterte. Det var om det var nødvendig å koke bestikket til et barn over seks måneder. Forstår ikke hvorfor du blander kotene....

Skrevet

Nei, 18.38, jeg blander ikke kortene, jeg bare påpeker hvordan nordmenns generelt dårlige holdning til kjøkkenhygiene også VIDEREFØRES i deres håndtering av spedbarnets spisetøy. Og begrunnelse for det har jeg gitt i innlegget mitt: Melkebakterien kan (nesten) like godt forekomme på skjeen som har vært i grøten som på melkekoppen eller melkeflaska! For alt går i samme munnen, og denne inneholder melkerester under hele måltidet, melkerester som kommer på ALLE spiseredskapene og potensielt gjør dem lite utsatte for melkebakterien. Og melkebakterien skal man vise samme respekt for salmonellabakterien. Ingen er vanlige (her i Norge). Begge er livsfarlige når de blomstrer!. Spedbarn er i tillegg mer ømfindtlige enn voksne, noe som tilsier ytterligere skjerpet hygiene. Ved sterilisering!

Skrevet

Men barn over fire måender tåler jo melkebakterien. Helt enig med koking de første fire månedene. Veldig vikttig. Barna vil ikke bruke bestikk før de begynner å spise mat tidligst når de er fire måneder. Så problemet ditt er litt søkt. Man trenger på ingen måte å sterilisere bestikket etter fire månder og før det bruker de ikke bestikk.

Skrevet

Tåler barn over måneder melkebakterien? Ubetinget og absolutt uten forbehold? Det er i tilfelle ny informasjon for meg (jeg har spurt legen, men verken fått bekreftelse eller avkreftelse her). Noen skikkelig dokumentasjon på dette? For finner jeg dette dokumentert godt nok må jeg nok ta egen oppfatning opp til ny vurdering! Ingen grunn til å gjennomføre noe som ikke er nødvendig, selv om det bare tar to-fire minutter pr dag (blir jo likevel 12 timer pr år). Men først må jeg være helt, helt trygg,og derfor ber jeg om skikkelig og pålitelig dokumentasjon! En antagelse holder ikke! Så mye har vært antatt i barnestell opp gjennom tiden, og jeg velger sikre siden til dokumentasjonen er funnet OK!

Skrevet

hehe, det må være slitsomt å de farer i noe så vanlig som matbaktreier;) Melkebakterier før fylte 4-6 mnd er farlig ja, derfor skal FLASKER kokes. Bestill og bolle til grøt o.l trengs ikke ev den enkle grunn at melkebakteriene ikke sitter der med mindre man bruker grøt som blandes med melk. Gjør man det og barnet er UNDER 4 mnd, DA bør det kokes.

Jeg ler meg skakk av dine konklusjoner! I dagens samfunn er man så sterile og bakteriebekjempende i alt og alle, at man trygt kan vaske skjeer, kopper og boller i vaskemaskina uten fare for sykdom. Kan det tenkes at man før i tiden hadde mye større forekomst av farlige bakterier pga lite vaksine, urent drikkevann og vaskemidler som ikke bekjempet bakterier?

Syns du overdriver en GOD del altså. Men deg om det. Vi vanlig dødlige får prøve å overleve uten å koke katta hver gang den har vært ute....

Skrevet

Saklig, saklig, 19:51! Man var nøyere med hygienen og kravet til sterilitet hva gjaldt barns spisetøy for 50-100 siden enn man er i dag, i et samfunn som ellers, som du helt riktig påpeker, hadde et mye mer avslappet forhold til det sterile og bakteriebekjempende! Og argumentene du setter fram, lite vaksine, urente drikkevann og vaskemidler som ikke bekjempet bakterier er verdt å vurdere. Men mitt motspørsmål blir da: Det gjorde de ikke mer for voksne heller, og man så ingen grunn til å bekymre seg ytterligere av den grunn. For at man bare "ble syk" innimellom var helt naturlig det. Men for spedbarn viste man YTTERSTE krav til sterilitet. Ikke "noenlunde" men YTTERSTE? Hvorfor det? Når man generelt ikke var særlig opptatt av hygiene? Skulle årsaken være at det var pga den dårlige hygiene man bekymret seg (men ikke kunne gjøre noe med), ville det vel være naturlig å sterilisere eget spisetøy også? Noe man hadde et helt avslappet forhold til! Vasket det ikke alltid en gang, bare tørket av det med en (skitten) klut og kaldt vann. Never mind.....

Selvsagt skal man ikke ha sterile omgivelser, og vi har nok selv et relativet avslappet syn på bakterier generelt sett (faktisk!). For man skal ikke ha så sterile omgivelser at man ikke tåler en bakterie eller et virus uten å ligge syk! Derfor er det heller ikke aktuelt å koke katta, den er faktisk mer steril enn mange tror, men hører ikke akkurat til på soverommet da. Men spedbarn skal håndteres med strenge krav til sterilitet! For de er ømfindtlige! Tror du det er helt tilfeldig at dødsfallsraten er større i barnets første leveår enn noe annet år så lenge de heter barn (og til langt, LANGT inn voksen alder)? Til tross for at de lever i mer beskyttede omgivelser (og skulle du mene at de beskyttede omgivelsene er årsaken til dødsfallsraten, vil jeg be deg se litt bakover i historien!)

Du slår ellers fast i innlegget at melkebakterien er farlig til 4-6 måneder. Selv har jeg lært til 10-12 måneder! Har du noe dokumentasjon på at den ikke, under noen omstendighet er farlig etter 4-6 måneder? I så fall vil jeg gjerne ha link, slik at jeg kan få ny dokumentasjon å forholde meg til. Eller er dette kun din antagelse? I så fall velger jeg å opptre forsiktigst mulig og fremdeles forholde meg til egen antagelse på 10-12 måneder!

Skrevet

du henger deg veldig opp i dette med hva folk gjorde for 50-100 år siden, så da får eg vel holde meg der jeg å: Grunnen til at man var mer nlye med sterilisering av spedbarnsutstyr da, er enkelt og greit fordi det var mye mer smitte og mye mindre medisin. Ble babyen syk, så døde de som regel, derfor var de heller mer forsiktig enn for slappe. Og de hadde som sagt før, mye mer smitte rundt seg til daglig da. Jeg vil også tørre å påstå at bbabyer for 50-100 år siden hadde svakere immunsystem og dårligere allemenntilstand enn babyer har i dag. Rett og slett fordi de ikke fikk alle de vitaminer og mineraler de trengte. Uansett om mor fullammet til barnet var et år, for mor hadde også mye dårligere kosthold mtp fettstoffer og vitaminer/mineraler. Frukt og grønt var MANGELVARE, poteten andre rotgrønnsaker var det man hadde å tilby utover kanskje et eple hvis man hadde en hage å ha det i.

Du må gjerne brenne hardt for dette, men i mine øyne blir det for mye hysteri. Melkebakterier er greit å være forsiktig med, men der mener jeg også at grensa går med mindre barnet lider av noe som gjør det mer utsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...