Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Jeg pratet med min venninne i stad som syns jeg planlegger så forferdelig mye. Jeg sa vi har planer om å gifte oss i mai 2012 og dra til Miami 1-2 år etter så vi har lang tid til å spare opp penger til bryllupp og reise siden det blir ganske dyrt å dra til miami med to voksne og to barn. Pluss at jeg planlegger å blir gravid så vi får en liten en til rundt mars/april 2011. Vi vil ha akkurat to år mellom barna våre pga vi syns det er så fint med to tette. (samboeren og søstra er det to år mellom og meg og søstra mi er det 18 mnd mellom og det er helt perfekt) Og vi vil spare endel penger så vi får det bryllupet vi vil ha og ikke "kjapt og enkelt", og ikke reise til Miami på et stramt budsjett. Så syns dere at dette ble mye planlegging?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Ja. Min erfaring viser at man kan planlegge framtida så mye man vil, men ofte blir det hel annerledes. Så bli heller flinkere til å ta ting som de kommer. Klart en skal planlegge bryllup og barn, men når det er såpass lang tid til, der det vel ikke akkurat lurt å detaljplanlegge;) Når det gjelder barn, kommer ikke de alltid når det passer best i forhold til planlegging, de kan komme både før og etter riktig tidspunkt
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Selvfølgelig planlegger jeg ikke i detaljer nå MEN, jeg syns det er greit å vite at i 2012 skal vi gifte oss så da betyr det at vi må begynne å spare nå og til reisen om rundt 5 år. Og jeg skjønner jo at barn kommer når de vil så det er ikke sikkert det klaffer engang men det tar vi etterhvert. Og får vi ikke giftet oss i mai 2012 så utsetter vi det helt klart. Jeg er vel ikke helt på jordet bare fordi jeg ikke bestemmer at jeg vil gifte meg om ett år og ikke får det bryllupet jeg vil ha? Er jo ikke akkurat gratis å gifte seg eller å reise. Ikke få barn heller.
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Litt mye kanskje? Planlegging er gjerne en smule oppskrytt når det gjelder sånne ting som barn, men det skader jo ikke å prøve å følge en plan. Men en kan jo bare håpe at en har naturen på sin side ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Tipper du er ganske ung, naiv og uerfaren? Høres ut som romatiske fjortisdrømmerier...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Emh, jeg tipper du er ganske ung, har lite livserfaring og ikke minst veldig umoden. Man er ikke fjortis bare fordi man ikke vil løpe avgårde på tinghuset med en kjole i skapet og sende sms til venner og familie om at man har giftet seg. Du har nok feil der lille venn. Du har tydeligvis ikke skjønt hvor mye det koster å gifte seg, reise, barndåp og i det hele tatt ha barn! Da kreves det litt planlegging for å kunne nå alle målene sine.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Ha ha, traff spikeren godt der ja... Trenger jo ikke gifte seg i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Syns det er lurt av deg å tenke framover jeg. Så jeg syns ikke du planlegger for mye! Kjekt å ha ei ramme man kan se fram til, men ikke nødvendigvis må følge. Hvem tenker vell ikke slik? Men vær obs på at ting kan forandre seg:) Men planlegg! For all del! SOm du sier, så er verken bryllup, tur eller barn gratis;) Kan dere som sier at man må ta ting som de kommer, kan dere si at dere aldri planlegger og tenker på framtiden?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Vi vil gifte oss. Ikke pga den fine kjolen eller alt det der men pga vi vil være sammen resten av livet. Men vi vil jo ha en dag vi kan huske resten av livet som noe spesielt for oss. Og ikke gjøre noe fort og gæli bare fordi det er enklest og billigst sånn. Ja, vi er selvfølgelig veldig obs på at ALT kan forandre seg for den del. Det er derfor vi ikke planlegger i detaljer. Men er ca-plan er veldig god å ha. Går det ikke så går det ikke. Da må man endre planene og de blir nok endret underveis
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Jeg skjønner deg godt der. Det er veldig greit med noen grove langtidsplaner :-) Det eneste jeg tenkte på var egentlig at det er vanskelig å få til nøyaktig to år mellom barn ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Hehe ja, den ser jeg. Men rundt to år hadde vært bra. Har ikke noe å si om det blir mindre heller
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Jeg og mannen har alltid planlagt lang tid i forveien. Både når vi skulle begyne prøvingen på første barn og hvor langt mellomrom vi ville ha, reiser til tlandet osv. Syns det er greit å ha planer som man jobber mot. Så jeg syns selvfølgelig ikke du planlegger for mye.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Godt at det ikke bare er meg. Hehe Går planene dine som de skal da? HI
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Jeg er en liten planlegger jeg også, er 28 år og vet at ting ikke alltid går som planlagt . Men det skader jo ikke å ha en plan som er litt fleksibel ;=) Og jeg er en jævel på å lage lister
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 Anonym 17.18 her Vi begynte prøvingen på første unge dagen etter planlagt og har fått akkurat så langt mellomrom vi ville ha(2,5 år). Vi giftet oss også før vi fikk barn(med ett nødskrik) som planlagt. Feriene vi har planlagt har så langt gått etter planen. Neste begyner om 3 dager så regner med den også går som planlagt(to år siden vi ble enige om den). Neste langtid planlagte ferier er en neste år og en om 2,5 år. Så vi får se om de går som planlagt. Greit å spare i god tid syns vi også. Ellers har vi blitt enige(planlagt) å ikke få flere barn. Har flere andre planer så bare tiden vil vise hvordan de går.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #17 Skrevet 16. juli 2009 Synes ikke du planlegger for mye! De som mener at man må være ung/naiv osv. for å legge planer skjønner tydeligvis ingenting. Man skal selvfølgelig ikke ta det for gitt at alt går etter planen, men det gir rom for tilrettelegging. Store utgifter som et bryllup og en lang reise med hele familien trenger minst like mye planlegging som å bygge på huset e.l. for de fleste. Ser man bort fra å bestemme tidspunktet på barn nr. 2, så er det jo ingen av planenen som ikke vil kunne gjennomføres akkurat når dere ønsker. Synes det er fornuftig å legge langsiktige planer som dreier seg om økonomi, jeg. Tenk hvor mange som må nøye seg med et mindre bryllup enn de skulle ønske, eller ikke får reist dit de helst vil, nettopp fordi de ikke starter å spare i tide. Det er dessverre ikke alle som har råd til å gjøre denslags økonomiske utskeielser på impuls. Dersom du derimot hadde begynt å planlegge når barna dine skulle lære seg å gå, bli kretsmester i friidrett, eller hva de skal bli når de blir voksne.... Ja, DA ville jeg nok synes at du planlegger litt i overkant mye! ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #18 Skrevet 16. juli 2009 Syns du er flink med planer jeg og jeg er av den missunnelige typen der gitt.Ser godt at jeg/vi kunne ha planlagt litt bedre innimellom....nesten alt utenom bryllup har ikke vært planlagt så veldig. Ikke så mye annet som har vært planlagt egentlig sånn sett,men syns kanskje noe kunne vært mer planlagt. Syns dere er heldige som planlegger såpass jeg og har de rammene rundt litt sånn løst alt ettersom...syns dere er kjempeflinke. Jeg syns ikke det er mye planlegging......vil ikke kalle det det jeg,vil kalle det klare fine mål for framtiden og hva man ønsker i livet sitt.Selv om man planlegger så trenger jo ikke alt følges til punkt og prikke,mend et er det ikke alle som forstår. Alt dere har snakket om og planlagt har jo store budsjett så jeg syns iallefall det er glimrende og jeg er ikke ung,naiv og dum. Jeg er 35 og ganske oppegående syns jeg selv. Bare fortsett å ha rammer dere for hva dere ønsker og vil med livet deres og lykke til med bryllup,barn og reise til Miami. Ha en strålende sommer og kos dere masse med deres fremtidsplaner. Stor klem
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #19 Skrevet 17. juli 2009 Takk for den:) Godt å høre at vi ikke er "gale" pga vi har klare mål for fremtiden. Ha en fin sommer dere også!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #20 Skrevet 17. juli 2009 Så lenge man også kan leve i nået og kose seg i dag, er det vel greit også å tenke på fremtiden. Men kun å leve med fremtidsplaner høres veldig kjedelig og lite fleksibelt ut. Har man ikke så god råd eller foreldre som kan eller vil bidra til bryllup, skjønner jeg det kan ta tid å spare. Jeg klarer ikke drive på med slik planlegging, iallfall ikke ferier etc, maks bestille flybilletter om dert fort fylles opp. Liker å ta ting på sparket og ombestemme oss når som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå