Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Synes det er pent med solbrune barn. UV drakt er ikke aktuelt. Heller ikke for mye solkrem. Vi har hatt fri hele sommeren og vært mye på hytta ved sjøen. Prøver å smøre minst mulig med solkrem, tar heller pauser i skyggen når solen er på det sterkeste. Hun har bra skille etter badebukse/truse og er brun og fin Synes solbrune barn er mye penere enn kritthvite jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 og hva vil du med dette innlegget? provosere de som mener babyer bør holdes borte fra solen, og smøres med solkrem når de er i solen? eller vil du bare vise hvor dårlig dømmekraft du har?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Det syntes vel alle, men noen blir jo fortere brent enn andre-noen tåler ikke så mye sol-noen er mer redd for hudkreft-noen har sart hud, vi er alle forskjellig! Jeg har en solbrun 4 åring, og en hvit på 6 mnd-og de er like fine begge 2!! <3 Men smører 4 åringen med faktor 30, ca hver 3-4 time, og han har en fantastisk fin farge. Vil ikke ha brente barn jeg! Godt vi er forskjellig alle sammen...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Hvem som har dårlig sømmekraft, kommer ann på hvilket syn man har ;-) Jeg mener det er for mange hysteriske mødre rundt omkring. gi barnet til far noen uker, så skal dere se at dere får solbrune barn dere også! (hyttenaboen vår har pappaperm, og glemmer til stadighet å smøre slik han har fått instrukser om!!) Deler av slekta mi bor i Australia. Der unngår de mest mulig å smøre barna med solkrem, grunnet at det har blitt en del hudskader grunnet solkremen. Alle synes vel at en solbrun hud er penere enn norsk vinterhvit hud. Ellers burde vel ikke vi voksne solt oss heller...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Vi er forskjellige. Jeg har ei jente på 5 år som også er solbrun og fin. Smører henne med faktor 6 de dagene vi skal på stranda. Smører skuldrene en gang til i løpet av dagen med faktor 6. Elelrs bruker hun ikke solkrem. Har brukt minst mulig solkrem på henne gjennom hele livet, men så har hun sterk hud. Om det skyldes at hun har blitt eksponert for sol nesten hele livet, eller arvelig vet jeg ikke. Far tåler ikke sol, men selv tåler jeg en del og smører meg ikke nå på sensommeren.
solei Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Nå smører vi jo ikke bare for å unngå solbrenthet. Men for å unngå solskader og kreft. Ja, det er fint med solbrun hud på barn. men jeg setter ikke skjønnhet fremfor beskyttelse. Begynner med 30. Går gradvis ned til 15...når huden tåler det. Men aldri under. Da ber en om solskader...selv om de ikke synes!!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Javel, jeg har en ganske kritthvit sønn, han har ikke fått veldig mye farge, fordi jeg har smurt han godt når vi har vært ute og på stranda. Han har fått farge ja... Uansett så synes jeg mitt barn er mye penere enn ditt, brun eller hvit, samma det. Var livredd for å få en brent unge, han er lys i håret, har blå øyne og er ganske så lys i huden fra før av...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Kjære vene, såklart det er nydelig med solbrune barn, barna mine har en lys gyllen farge til tross for at de er smurt, (brukt UV drakt i utlandet hvor solen er sterkere) Men du, hvis det er kun for forfengelighetens skyld at du unngår mye solkrem/ UV beskyttelse så ville jeg tatt meg en tur til hudlegen og høre hva han anbefaler og bli litt opplyst i samme slengen..
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Jeg smører barnet mitt med spf 50 når det er som varmest og sola er som verst. Spf 30 ellers. Skaden på huden kommer FØR solbrentheta, så når barnet blir solbrent har skaden forlengst skjedd. Og man skal IKKE tulle med hudkreft! Og barn som er født i Norge av norske foreldre (hvite) har ikke hud til å bli utsatt for sol uten beskyttelse! Dette er noe som må BYGGES opp over flere år. Og barn og voksne bør smøre seg uansett hva man syns om brunfarge eller ei. Og BTW, man blir brun, selv i skyggen med solkrem på. Heller lys unge uten fare for kreft, enn en unge som ser helbrun ut og som er i faresonen!! Egoistiske mødre som setter UTSEENDE fremfor HELSE! Tror dere at UV stråling er noe tullball som folk har funnet opp for moro skyld? Og at de som lider av hudkreft kun lyver?? At det går ann å være så tett!!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Trist at så mange er så lite opplyst, at de tror vi bare smører for å ikke bli solbrent! Ganske overaskende. Og å smøre barna er IKKE å være hysterisk. Men sunblock skal være unødvendig en hel sommer. Men å gå ned i faktor 6 til barn er bare trist å lese!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Vet jo at det beskytter for mer, men fokuserte nå ikke på det i svaret mitt. Kommer ikke til å slutte å smøre han, selv om han har fåt farge...
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Vil heller ha bleike barn enn barn med hudkreft altså!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Du vil ikke kunne se hudskader med det blotte øye . Du gjør ikke barnet ditt en bjørnetjeneste ved å la være å smøre, tvert imot. Solen er ikke som den var da vi var liten, strålingen er farlig. Da jeg leste innlegget ditt slo det meg at du er ikke den skarpeste kniven i skuffen.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Idiotisk med et skjønnhetsideal som sier man skal være brunest mulig. Hvorfor i all verden er det liksom så fint?
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har også nydelige sulbrune småjenter, med kritthvite små stumper:p Her brukes det likevel UVdrakter, faktor 50+, faktor 20, faktor 30, solbolck på neser osv. Jeg er nemlig allergisk mot sol, noe jeg har blitt med årene, muligens grunnet for lite solkrem, og for mye og "hard" eksponering for sol. (det er en relativt sjelden form for allergi jeg har, underhuden blir brent og jeg klør, klødde hele ryggen min til et kjøttsår første gangen jeg hadde stort utslag og ble dopet ned i 3 dager til det gikk over) Men som sagt, jentene mine er deilig solbrune, selv om vi beskytter dem mot solen. Det er nemlig ikke ensbetydende med å ikke bli brun det å ha på seg beskyttelse mot solen! Nemlig.
Odd Molly Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 Dette må være et tulleinnlegg, fins vel ikke så fjerne folk i dag?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #17 Skrevet 16. juli 2009 Hvor mye pigment barna har styres da ikke av solkrembruk... Jeg har mye pigment, blir fort brun og har mørke farger på øyne og hår. Mannen min har lyst hår og lys hud som tåles solen dårligere. Vi har fått to barn som er helt forskjellige, den ene har mye pigment i huden, den andre lite. Begge blir smurt med faktor 20 på hele kroppen hver dag, på steikende dager flere ganger om dagen. Den ene er veldig brun, den andre er bare litt brun, men begge har tydelig og godt skille etter badebuksen. De har aldri vært brent, de er beskyttet mot skadelig stråling og kreft, men samtidig er de gyldne og sommerbrune. Ifølge hudlegen min (jeg har atopisk hud og derfor timer hos spesialist) er det de som bruker lang tid på å få en fin farge med høy faktor som får den sunneste og mest varige brunfargen. Så mine barn kommer sikkert til å beholde sin gyldne sommerfarge mye lenger utover høsten enn din, æddabædda. Lurer litt på hvor gammel du er og hvor du har vokst opp som er så lite opplyst..
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #18 Skrevet 16. juli 2009 Man får ikke hudkreft av å være i solen uten solkrem ett par uker i året, når man i tillegg holder barna vekke fra solen når den er på det sterkeste. Hvor ofte er det fint vær i dette landet da? Er man i syden om sommeren da bør man bruke solkrem, solen er MYE sterkere der. ENkelte er så hysterisk at det blir tragisk
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #19 Skrevet 16. juli 2009 Man trenger ikke være mørk for å bli fort brun. Jeg har blå øyne, lyst blondt hår (naturlig) og jeg blir FORT brun. Har aldri vært solbrent. Jeg får skille av å gå til butikken og hjem. (10 min). Min datter blir smurt jevnlig for hun er glad i å være ute, og hun som meg blir fort brun, hun har grønne øyne og brunt hår etter sin far. Han blir fort solbrent. Selv om hun blir smurt ofte så er hun brun.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #20 Skrevet 16. juli 2009 Solbrune barn vitner om aktive barn og sunne foreldre. Kritthvite barn minner om lite aktivitet og lettere hysteriske foreldre. Men det er min mening. Derfor synes jeg solbrune barn er fine, ikke fordi det har noe med skjønnhet å gjøre. Er noe annet med babyer som ikke skal disponeres for masse sol, ¨men de kan likevel ha litt farge i bollekinnene, som vitner om at mor har vært mye ute å trillet og lekt med barnet sitt ute. Jeg smører med solkrem jeg også, men ikke flere ganger om gangen om dagen. Og heller ikke hvis det bare er lettskyet vær ute. Det avhenger litt av hva vi skal og hvor lenge vi skal være ute. Meningen med innlegget var til de jeg mener er hysteriske og smører barna sine hver 2.-4. time og ikke får solbrune barn før de nærmer seg skolealder.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #21 Skrevet 16. juli 2009 Anonym 13.06 Kan du da forklare hvorfor Norge er på toppen av listen når det gjelder hudkreft? Selvom vi bare har en liten periode med sol .
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #22 Skrevet 16. juli 2009 Er det den samme skrike-kjerringa som går igjen på alle innleggene her egentlig. Som ikke klarer å være saklig uten å måtte skrive med så mye STORE BOKSTAVER. Sikter til annie 09:52 som sier hi er tett.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #23 Skrevet 16. juli 2009 anonym 13:32, det kan du takke solriumene for!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #25 Skrevet 16. juli 2009 He, he! Prøver du å provosere eller? Jeg har aldri solt meg og er nå 40 år og folk kommer faktisk bort til meg og lurer på hvor ung jeg ser ut. Får faktisk høre jeg ser ut som 25. Det har aldri vært målet mitt. Men du og barnet ditt er kanskje fine de førse 40 åra av deres liv. Men så ser dere ut som skrukketroll og har kanskje fått hudkreft. Treffer mange venninner fra 80-tallet som har pigmentflekker og rynker av for mye sol. Men det er selvsagt ditt valg. Jeg velger å være fin de siste 40 åra. Fra 40-80. Og som ung slipper man ofte unna med å være litt blek. Man er jo ung og fin. Da er det verre med skrukketryner og pigmentflekker i førti år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå