*1+1=2 små* Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Håper noen gidder å lese dette...vet det er utrolig mange som spør om foreldrepenger... Er det slik at både mor og far skal skrive et eget søknad eller skal vi skrive 1 samlet? Synes skjemaene er litt sånn forvirrende..... jeg skal få engangsstønaden og far skal ta 100% permisjon:) jeg skal studere 100% mens far er i permisjon.. takk for hjelpa:)
latskaus Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Vet du, det vi skal gjøre er å avtale en time til en av konsulentene som har med dette å gjøre, for så å fylle ut alle papirer når vi er der. Da kan vi samtidig spørre om ALT vi måtte lure på :-) Ring på NAV og hør med dem hvem som kan dette med permisjon og foreldrepenger, og be om å få snakke med en av dem. Har hørt det kan være like greit egentlig. Så får man svar med en gang, og slipper å lure på noe. Lykke til :-)
Tigerpote Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Hei:) Jeg synes ikke det er det minste rart at du spør, for jeg er sannelig ikke sikker på alle reglene selv. Det er jo ikke akkurat noen som forteller deg hva du skal gjøre, man må jo finne ut av alt selv. Vi fyller iallefall ut et felles skjema. Stusser litt på at du sier at far skal ha 100% perm, og du får engangsstønad, for dere får jo ikke begge deler? Høres merkelig ut.
*1+1=2 små* Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2009 Tigerpote: Jo jeg snakket med Nav(men glemte å spørre litt detaljert om skjemaene) og siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til foreldrepenger så kan jeg få engangsstønaden. Far tar permisjon i de 37 ukene som står igjen..han jeg snakket med på nav mente at det skulle gå i orden. (NB! Jeg er da 100% student mens far er i permisjon...de stiller jo krav til meg mens far er i perm). Jeg forstod det slik at hver enkelt skal fylle ut sitt skjema, fordi man kan jo ikke både søke om engangsstønad OG foreldrepenger... men jeg er usikker selv derfor ringte jeg NAV. (engangsstønaden er jo utrolig lite i forhold til full lønn)
*1+1=2 små* Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2009 sjekket en gang til på nav og jeg fant dette: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147867.cms "Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger [Endret 6/09] Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i Ot. prp. nr 56 (2008-2009): ”…Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er bergrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker. Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…” Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 37 uker med full lønn og 47 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 9 uker av stønadsperioden.”
Tigerpote Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Så bra for dere at det er slik da:) jeg visste ikke at det var slik. Og trodde at far var avhengig av at mor hadde opparbeidet seg en rett til foreldrepenger. Men da finnes det unntak, og det er jo supert!
*1+1=2 små* Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2009 nei det er uansett slik at far sin permisjon er avhengig om HAN har jobbet, MEN for at han kan ta ut permisjonen må mor studere ELLER jobbe. MEN far mister retten på fedrekvoten bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå