Vektemor Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Den brer seg vel som ild i tørt gress i hele Europa nå, gjør den ikke ? Er det noen som vet om man er garantert å ikke få sykdommen, dersom man vaksineres ?
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Tilbudet om vaksine vil jo ikke komme før lenge etter at influensaen har spredd seg over alle hauger... Så, svaret på spørsmålet ditt er ja - du er ikke garantert å ikke få sykdommen om du velger å vaksineres - fordi du kan bli smittet lenge før den tid...
Vektemor Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Ps. tror jeg ville reist, for den brer seg jo her på berget også. Man kan jo ikke stenge seg inne heller. Men du kan jo høre om det har kommet noen vaksine på markedet ennå, så er det mulig at du kan få baby vaksinert.
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Vaksine er jo ikke tilgjengelig før tidligst oktober/november..
Vektemor Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Ok. Men hvis jeg hadde reist, ville jeg vært veldig nøye på hygiene. Ta med antibakteriell servietter, og bruk dem hyppig. Skygg langt unna folk som nyser og hoster. Hjelper kanskje litt...
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Huff, føler virkelig dette setter en demper på ferien... Jeg gruer meg til å dra, istedet for å glede meg... Og når jeg er på ferie, vil jeg vel ikke gjøre annet enn å tenke på smitte, og være hysterisk med tanke på håndhygienen...
Vektemor Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Ja, skjønner det. Spesielt med tanke på at du har en liten baby. Du får jo forsøke å glede deg, og ta sorgen hvis den eventuelt skulle komme. Får baby feber, så får du ta henne med til doktor med en gang. De har vel medisiner for denne sykdommen ?
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Tamiflu - men kan ikke brukes på barn under ett år...
Vektemor Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Det går helt sikkert fint. Hvis du ammer, så er jo det med på å beskytte. Dessuten så har vel viruset ikke rukket å spre seg så veldig ennå, så det skal vel mye til for å bli smittet ennå. Og ikke minst, de fleste som blir syke, blir jo friske igjen.
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 Haha, kødder du? Ja. Er vel ikke noe større sjanse for å få det i England enn i Norge. Skal både til USA og England i sommer.
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 haha ?? Skjønner ikke helt hva du mener... ? Det forventes 100.000 nye smittede i England PER DAG i tiden fremover... Og digre internasjonale Engelske flyplasser føler jeg virkelig er smittebomber altså!
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke amming hjelper så mye - jeg har jo ikke antistoffer mot svineinfluensaen i puppen... og blir jeg smittet er det ikke antistoffer i puppen før etter 10 dager...
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 Tror du Norge er avsondret fra resten av verden? Blir jo like mye smitte her liksom. Hva skal du gjøre da? Rømme til fjells? Dessuten er det vel bare to stykker på verdensbasis som har dødd som direkte følge av svineinfluensaen.. Ville bekymret meg mer for å omkomme i en bilulykke.. Det var da det samme hysteriet med SARS og fugleinfluensa også.
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke du har fulgt spesielt mye med på statistikken...
solstråle69 Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Norge er ikke avsondret fra resten av verden, og med ferietrafikken utenlands nå i sommer, er vi "godt" utsatt - dessverre. Vi holder oss på hytta ved sjøen om sommeren, og reiser utenlands om vinteren. Det er jeg glad for i disse svineinfluensatider. :-) Selvfølgelig kan vi sikkert like gjerne bli smittet her, men da har jeg ihvertfall gjort noe for å ikke bli smittet. Hadde seriøst tenkt meg om hvis vi hadde planlagt tur til England, USA eller andre land med mye spredning. Men JA, jeg er nok mer hysterisk enn gjennomsnittet. :-) PS! Det er flere enn to på verdensbasis som har dødd som direkte følge av svineinfluensa. Og jeg tør påstå at svineinfluensa er anderledes enn både SARS og fugleinfluensa. Ble disse forresten en pandemi?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 Men nå har jo influensaen kommet til norge også,så sånn sett risikerer dere å bli smittet her også. Leste en annen ting i dag,og det var det at influensaen ikke er særlig agressiv ennå,men kommer til å ta seg opp senere.Og da har dere fått mulighet til vaksine,om dere ikke da mot formodning skulle allerede være smittet..
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 #21 Skrevet 15. juli 2009 Mener du statistikken eller mediatallene?!?!? Er du like redd for meslinger også? Det er langt flere som dør av det på verdensbasis hvert år.. Eller HIV.. Eller kreft.. Dessuten blir jeg litt kvalm av hele greia med at hvis en sykdom rammer den vestlige verden (noen få dør), så hauses det opp i månedsvis i media, mens sykdommer som rammer hardt i store deler av den ikke så priveligerte delen av verden hver dag året rundt hvert år hører vi ikke mye om.. Minner meg litt om mediedekningen etter tsunamikatastrofen. Man hørte liksom mest om Phuket osv. der det var vestlige turister som ble rammet..
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #22 Skrevet 15. juli 2009 Hadde jeg ikke vært spedbarnsmor som stort sett ikke sover om nettene og av den grunn har nedsatt immunforsvar, og hadde jeg ikke skullet reise med et lite spedbarn med foreløpig ikke godt utviklet immunforsvar og som heller ikke kan behandles med Tamiflu, hadde jeg reist uten store skrupler. Men, altså, det er mulig det ikke har gått helt opp for alle enda, men man snakker jo da om estimert nesten 1 million smittede per uke i England... Da begynner smittefaren å bli relativt stor... især når man i tillegg skal puste inn lufte og ta på ting på en diger internasjonal flyplass...
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 #23 Skrevet 15. juli 2009 Du får passe deg så jeg ikke kommer og puster på dere da;o) Tenker at det må være kjedelig å være så bekymret, jeg. Jeg bor i Oslo, og her reiser folk så mye og langt, at jeg tror smitten uansett vil være tilstede dessverre. Er det mindre sjanse å bli smittet på vinteren? Fordi folk er mindre ute og sånn? Hva er tallene fra WHO på hvor mange som har dødd som direkte følge av svineinfluensaen da? Mener de nettopp sa på nyhetene at det var snakk om 2 personer. Man kan jo ikke ta med alle dem som hadde strøket med av en vanlig influensa også. Da er det underliggende ting.
Gjest mortillitenprinsesse Skrevet 15. juli 2009 #24 Skrevet 15. juli 2009 Selv har jeg hatt meslinger og babyen er vaksinert... Så, svaret er nei.
Mom2Two Skrevet 15. juli 2009 #25 Skrevet 15. juli 2009 Hvis du er så bekymret skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å reise. Du må jo ta utgangspunkt i dine egne følelser rundt dette. Det er da ikke noe vits i å reise noe sted hvis du skal være redd hele tiden. Da har du det nok hyggeligere på en hytte et eller annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå