Suretær Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Kan man det? Jeg trodde dette var dritstrengt så jeg har valgt å kjøpe ferdig drikkeklar MME for å unngå at det tar så lang tid når lillegutt er sulten. Begynte med pulver med å koke vann, vente til det var avkjølt til ca 70 grader, blande og så kjøle av til 37. Synes dette var veldig mye styr så jeg ga opp pulveret. Men hvis det ikke er så farlig så kanskje jeg skulle gå tilbake til det, for den ferdige blir ganske dyr i lengden. Ser mange bare har lunket vann på termos og blander når det er behov. Er det ok?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Har du mikro? Da er det veldig kjapt og enkelt!
lillemirakel!! Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 min liller er 8,5 mnd og jeg har lagd ferdig mme for et døgn og oppbevar i kj.skatet.varmet i mikro.han er ikke blitt syk og de sa på sykehuset at det var ok!!
blomstre Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Hei Luna Det er viktig å gjøre dette riktig mhp bakterier. Men flere måter kan være riktige. Forskjellige produsenter opererer f.eks med forskjellige temperaturer. Så lenge man tilbereder ferske måltider hver gang og følger anvisningen på pakken så tilbereder man på en trygg måte. Dersom du bruker et merke som skal tilberedes ved 70 grader så er blandemetoden den mest effektive. Man har da kaldt kokt vann og varmt kokt vann som man først blander til 70 grader, tilsetter pulver, for så å tilsette resterende mengde kaldt kokt vann til riktig mengde og drikketemperatur. Her må man prøve seg frem og finne riktige blandingsforhold, så det tar litt tid å lære. Men når metoden sitter så er dette absolutt den raskeste. Dersom man bruker Nan som skal tillages ved 40 grader. Så er en enkel metode å ha kaldt kokt vann ferdig oppmålt i flaskene som man varmer til rett temperatur i micro for så å tilsette pulver. Noen foretrekker blandingsmetoden også her, for da har man kun en metode å forholde seg til enten man er hjemme eller på tur og man er uavhengig av "hjelpemidler". Har man en god termos så vil vannet holdet 70 grader en stund. Og er man bare avhengig av at vannet skal være 40 grader så holder det jo enda lengre... Så om det er ok å ha lunket vann på termos avhenger av hvilket merke man bruker. Still gjerne konkrete spørsmål på forumet flaskemelk hvis det er mer du lurer på rundt dette (der er de enklere å fange opp). Håper i allefall du ble noe klokere og ikke lenger skremt av å lage mme selv. Det skal ikke være nødvendig å basere seg på de drikkeklare i hele mme perioden.
blomstre Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Hei imii Det er ok å lage for et døgn om gangen så lenge man ikke lager dette i en stor mugge, men direkte på flaskene (vanskeligere å kjøle ned store mengder hurtig nok). Og så lenge det oppbevares i et kjøleskap som holder under 5 grader. WHO anbefaler i tilleg at man tillager mme ved 70 grader hvis det skal lages opp på forhånd. Jeg har prøvd å få Mattilsynet til å si noe om dette uten hell... Er jo greit så lenge man bruker et merke som skal tilberedes ved 70 grader, men ikke hvis man bruker et merke som skal tilberedes ved 40 grader. Jeg har spurt Nestlé også. De anbefaler at Nan tillages ferskt ved 40 grader hver gang, da er smak og næringsinnhold best bevart. Det er for de aller minste at denne bakterien kan få alvorlige konsekvenser. Nå som din er 8,5 mnd så er det bare å fortsette slik du har gjort til nå :-)
Cessa med Christopher&Mia Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Jeg lager også mme på kvelden og setter dem ferdige i flasker i kjøleskapet til dagen etter. Dette gjorde jeg også med sønnen min. Og det har aldri vært noe problem.
Suretær Skrevet 15. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. juli 2009 Takk for mange fine svar. Er nesten enda mer forvirret, men tror jeg holder meg til riktig balnding uten å gjøre klar maten på forhånd siden den lille bare er 5 uker. Kanskje blir jeg "tøffere" etterhvert. Han får pupp i tillegg så jeg trenger ikke lage MME hver gang han skal ha mat. Tipset med kokt kaldt vann blandet med det varme var bra. Tester det fremover. Takk : )
blomstre Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Ja det er lett å bli forvirret når det ikke bare er en måte å gjøre det på og når temp varierer mellom de forskjellige merkene. Sikkert lurt å bestemme seg for et merke først, og så velge metode og spørre om konkrete råd for dette merket etterpå. Hvis det har gått greit for babyen å få den drikkeklare, så kan det jo sikkert være fornuftig å fortsette med samme merke i pulver også. Er vel bare Småfolk og Nan(Nestlé) som har drikkeklare... Begge de har gode tjenester for å svare på spørsmål. Nestlé gir kjempeservice på telefonen! (har ikke testet småfolk der). Lykke til videre!
husmus &2 Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Frem til de er 6 uker SKAL de ha ferdigblandet. Ref. www.flaskeposten.org Det plager meg litt når folk sier at de har blandet feil "frem til nå" men at det har gått strålende med deres barn så da er det bare å fortsette. Det er vel ikke så fornuftig. Jeg håper folk blir litt mer opplyst om dette her, men det virker som det er en "uphill battle". Altså umulig. Det samme kan en kanskje si om godene ved morsmelk. Og tro at det hindrer smitte av svineinfluensa er vel et fantastisk eksempel på hvor langt over fornuften det har gått. Nå skal jeg logge meg av igjen.
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Hei husmus Det er jo ikke så enkelt for folk å bli godt opplyst om mme når det ikke er særlig informasjon å finne... Takk og lov for flakseposten! Jeg synes også det er fryktelig dumt når de som allerede har gjort det feil anbefaler sin fremgangsmåte til andre med argumentet at det har gått bra for de. Merkelig egentlig. Ser aldri noen som anbefaler en gravid å droppe folaten, for det gikk bra for meg å la vær.... Blir jo litt på samme måte. Bakterien det er snakk om er tross alt sjelden, MEN konsekvensen av den er jo grusom! Så jeg synes det burde koste lite å ta seg bryet med riktig tilberedning på samme måte seom det koster en lite å ta folat under graviditeten... Det er håp i sikte for at det vil skje ting på informasjonsfronten. "Kommisjonen for internasjonal matvarestandardisering" er faktisk veldig bekymret over konsekvensene av feil bruk av mme. De har nettopp hatt det oppe som tema (Roma 6 juli), og planlegger iverksettelse av opplysningskampanjer og utdanning for helsepersonell. Hurra! Så nå må vi bare sørge får at vår egen Landbruks- og matminister følger opp dette.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Hvis du bruker NAN kan man fint lage til ved 40 grader- enten ved å varme det kalde kokte vannet i mikro eller blande kaldt og varmt kokt vann til rett temp. Begge deler tar ca like lang tid, og blir et spørsmål om smak og behag (og om man har mikro eller ei;) Må rette på husmus, det er ikke 6 uker som er "grensa", men 1 mnd.. Vær oppmerksom på at EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet MME til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret.
blå+? Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Hei:) Vil anbefale boka `Flaskemating` av Margrethe Vik( rett meg om navnet er feil). Vet at dere andre som er på forumet flaskemelk er godt kjent med den;) Der finner du masse fine råd og tips når det kommer til blanding og oppbevaring av mme, samt retningslinjene en bør følge mtp renhold. Den er veldig god å ha i bokhylla!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Hei Luna! Ja, jeg er en av synderne som fravviker reglene, og det har jeg gjort med alle mine 4 barn! De får så mye morsmelk som jeg greier å pumpe (pluss de har diet i varierende grad). Morsmelken settes straks i kjøleskap, og brukes ved førstkommende måltid. Når jeg ikke har nok morsmelk gir jeg NAN i tillegg. Den er laget etter henvisning på pakken, og så satt rett i kjøleskap (ferdigblandet på tåteflasker). Oppevarer tåteflaskene med NAN i kjøleskapet noen timer, MAKS 12 timer før bruk. Ved bruk varmes de opp igjen i vannbad. Angående tåteflasker, smokker etc. så steriliserer jeg dem hver gang bare de første par ukene, deretter en gang i blant. Ved normal, grundig hygiene hjemme og barn som delammes skal det mye til at barnet blir sykt av mme laget på "min" metode, der er i alle fall min personlige erfaring. Så en kommentar ang. svineinfluensaen og amming: Hvis mor vaksineres og opparbeider immunitet vil morens immunstoffer til en viss grad følge med i melka til barnet når det dier. Det er mulig spedbarna også kan vaksineres, men dette har jeg ikke lest noen ting om. Problemet er at vaksinen ser ut til å bli tilgjengelig noe sent i forhold til smitten som sprer seg hurtigere enn antatt.
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Her kan du bestille boken Flaskemating, fritt tilsendt: http://www.gyldendal.no/campaigns/getCamp.asp?id=3635 Boka koster kr 269,- Egentlig burde alle helsestasjoner ha minst 1 kopi av denne. Oppfordrer alle til å tipse sin helsestasjon om dens eksistens. Og hvis man har boka selv så kan man jo vurdere å donere den til helsestasjonen når man er ferdig mend den.... :-)
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Hei Lissi Mest sansynelig så har du jo ikke fraveket fra "reglene" for alle dine 4 barn... Så sant ikke alle dine 4 barn er født etter desember 2007 da, for det var da de nye retningslinjene kom. Før dette var det andre retningslinjer som gjaldt og man var ikke klar over bakterien E.sakazakii i like stor grad. Det må dessverre ofte tragiske hendelser til for at endringen av en norm skal skje. Her i Norge har vi ikke hatt dødsfall pga bakterien så vidt meg kjent. Men det er altså i Europa det har vært en økning i dødsfall, og ikke i den 3.verden. Mattilsynet har tatt WHO sin nye retningslinje til etteretning og har valgt å følge denne. Så da ser jeg ikke noe grunn i å la vær å gå over til de nye retningslinjene. Til slutt. Det er ikke pga generell smitte det er så viktig å koke/sterilisere flaskeutstyret, igjen er det pga denne melkebakterien. Den dør ved 70 grader, så koking/sterilisering er en enkel forsikring. Mattilsynet anbefaler nå at man koker flaskeutstyret til 3 mnd alder.
lillemirakel!! Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 husmus- tull å skrive at de SKAL ha ferdig mme til 6 uker. hvor har du fått den infoen fra? På sykehuset gir de jo NAN som de blander selv. jeg har gitt mme fra fødselen av og de gjrde det slik.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. juli 2009 #17 Skrevet 16. juli 2009 Hun sikter til dette; Vær oppmerksom på at EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet MME til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret. fra flaskeposten.org. Jeg leser ikke dette som at man MÅ gi ferdigblanda MME den første mnd, men mer som at man KAN gjøre det hvis man ønsker å være på den sikre siden.
Mor Løvehjerte Skrevet 16. juli 2009 #18 Skrevet 16. juli 2009 Jeg fikk heller ikke noe informasjon fra sykehus eller helsestasjon om at de SKAL ha ferdigblandet de første ukene. Brukte begge deler her i huset. Åååå, hva er riktig da? Hipp har jo ikke ferdigblandet, og det var det eneste som funka for vesla. Forvirringen fortsetter. Signer for guds skyld oppropet om kvalitetssikret info om mme (se Flaskeforumet), så slipper vi forhåpentligvis disse evigvarende spørsmålsrundene.
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #19 Skrevet 16. juli 2009 Det er som mamman til Frøya skriver EFSA som gir denne anbefalingen. EFSA er en europeisk institusjon finansiert over EUs budsjett som arbeider uavhengig og atskilt fra EU-kommisjonen, EU-parlamentet og EUs medlemsland. EFSA utfører risikovurdering og risikokommunikasjon innen mattrygghet. Det norske mattilsynet har ikke tatt EFSA sin anbefaling til etteretning, så de følger ikke denne retningslinjen. Derfor bruker man ikke ferdig mme på norske sykehus. I Danmark derimot anbefaler sundhetsstyrelsen det samme som EFSA.
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #20 Skrevet 16. juli 2009 Oppropet: http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms 162 underskrifter så langt :-)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 16. juli 2009 #22 Skrevet 16. juli 2009 Bakterien E.sakazakii er aldri påvist i mme blandinger i Norge, ei heller i skandinavia så vidt jeg kunne lese på ei liste utarbeidet i perioden 2002-2008. Imidlertid er den påvist i Tyskland, flere europeiske land, sør-amerika og sør-afrika bla. Hvis E.sakazakii påvises i MME må hele produktet kalles tilbake. Jeg tror det er større sjanse for at barn smittes av sykdomsfremkallende Cl. botulinum (honning) og E.coli (spesielt i kjøttprodukter), samt resistente sykehusbakterier og RS-virus, her i dette landet, men vil man være "føre var" så behandler man selvsagt mme blandingene som anvist på pakken. Det er nok slik at man er veldig påpasselig og nøye med (mating av og alt mulig annet )den førstefødte, og så blir man litt mer avslappet og bruker short-cuts etterhvert som barneflokken øker og tidsklemma trår til;o) Eksempelvis badet jeg den førstefødte hver eneste dag for 12 år siden, mens badet av vår yngste godt kan vente en dag eller to hvis babyen ellers ikke er svett og skitten (vask med vann og klut er et alternativ).
blomstre Skrevet 16. juli 2009 #23 Skrevet 16. juli 2009 Mme pulver er ikke et sterilt produkt. Spor av både E.sakazakii, Bacillus Cereus og andre bakterier kan og vil forekomme. Ja det er strenge krav til nivåer av de forskjellige bakteriene gjennom barnematforskriften (og det er kun hvis pulveret inneholder mengder over kravene at de tilbakekalles). Men det man har oppdaget de seneste årene er altså at e.sakazakii vokser speielt fort til farlige mengder under "riktige" forhold på tross av at kravene overholdes. Derfor har WHO endret sine retningslinjer. Grunnen til at sykdom som følge av bakterien ikke finnes registrert i Norge er ikke nødvendigvis at vi ikke har hatt tilfeller, men at det er en stor grad av underraportering her. Ettersom andre industriland som det er naturlig å sammenligne seg med har hatt tilfeller så er det ikke naturlig å tro at vi er skånet her. Det er ikke mer tidkrevende å tilberede etter de nye retningslinjene. Det som spiser energien er jobben med å finne ut av hva som egentlig er riktig pga mangelen på opplæring av helsepersonel og pga mangelen på informasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå