Gå til innhold

AAAARG....Gi meg styrke noen.....!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver eneste kveld er det samme gamle. Skriking og hyling uten like, fordi guttungen ikke vil gå og legge seg. Dette har pågått nå i 4 mnd. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hver eneste kveld slår han seg vrang. Føler at jeg ikke orket stort lenger. Har så lyst til å dra min vei noen ganger. Bare slipper alt det jeg har, og dra.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Begynner å bli skikkelig deppa :(

F...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å legg godbiter i senga

Skrevet

Er du avslappet? Babyen merker at du er annspent, og da vil den ikke roe seg like godt som hvis du er avslappet og rolig:) Har du gode rutiner? Får han for mye mat? For lite? Det er sååå mye som kan være årsaken:/ Så snakk med HS, kanskje du ka få litt hjelp av kommunen via home start eller noe? Og husk å bruke de ressurser du har tilgjengelig. Har du noen som kan ta med babyen på trilletur på dagen? Bare så du får en halvtime eller time med ro og tid til deg selv:)

Skrevet

ja, selvfølgelig kan jeg gjør det. Hvorfor tenkte jeg ikke på det....

Skrevet

Hvor gammel er ditt søte, sjarmerende, men iherdige barn?

Skrevet

Sorry...jeg ga ikke så mye info. Men gutten er 4 år. Vi har ganske bra rutine om kvelden. Først kveldsmat, så pusse tenner, pysjamas, tissing og deretter til sengs. Og vanligvis leser jeg en liten bok, ved sengekanten. Men de siste 4 mnd, har det blitt helt umulig å få han til sengs, uten at det skal bli en kamp. Vanligvis bruker vi kanskje 15 min. på leggerutinene. Men nå bruker vi bortimot 1 time. Det er så slitsom. Til slutt når han endelig er i senga, så er jeg for sint til å kunne sitte rolig ned og lese en bok.

Han er hos faren sin annenhver helg. Mamma bor rett rundt hjørnet, så han er på besøk hos henne av og til. Så jeg får litt avlastning der. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor han plutselig har slått seg så vrang de 4 siste mnd? Vi har ikke gjort noe uvanlig, som har forandret på rutinene våre.

Jeg få ringe hs, om det blir for mye. Takk for svar anonym 19.34

Skrevet

Vi hadde det slik en stund. Her er jenta 6 mnd, vi begyne med og gi henne grøt først så gikk vi og stelte henne og så gikk vi inn med henne i senga så fikk hun melka der da ble hun mer rolig. lukket dørene slik hun verken hørte tv eller noen ting. Hviss dem hører lyder en annen plass blir vil de vite hva som skjer og vil heller være våken... her var det også et problem når sambo av uhell alltid gikk ut og tok en røyk da hun var lagt og hun hørte han gikk forbi og ut døra og kom inn igjen. så han sluttet med det og gikk ut før hun skulle legge seg eller når hun sovnet..

Kansje du kan gå en tur og at han sovner i vogna? Hviss han er så liten at han våkner en gang senere for mat kan du prøve og flytta han over i senga og så gi mat?

sånn var det de første mnd her men da bodde vi hos mine foreldre og med 3 unger og en katt og en hund og 4 voksne ble det så mye bråk at hun slet med og sovne så da gikk jeg og sambo ut en tur og da sovnet hun.

Skrevet

så nå du hadde skrevet at han var 4 år...

Kansje du kan lage en tabell med at hver gang han legge seg fint får han et klister og når han har fått fks 5 stk får han belønning

Skrevet

Hva med den gode gamle klistremerke-på-ark-belønnigssystemet?

KJøpe inn noen stilige klistremerker med Lynet McQueen, Spiderman eller noe tøfft på. Så lager dere reglene. Blir det god legging, blir det bok og kosestund ved neste kveld og ikke minst et kult klister førstkommende morgen.

Regelen er at han må være rolig og i sengen. Du kan tvinge ham til å være i sengen, men ikke til å være trøtt/sove. Kanskje han kan ha med seg to småbiler eller andre småleker han kan kose seg med? Vi leser jo gjerne litt på sengen for å slappe av?

Skrevet

Takk for svar, anonym 19.45 :)

Veldig fint å få et seriøs svar.

Men sønnen min er 4 år. Han har ferie fra bhg nå. Vi er ute og leker hver eneste dag. Prøver å være ute i ca. 30 min. før kveldsrutinene begynner. Har alltid prøvd å gjøre det på den måte, for det er så deilig med frisk luft, og dessuten får han brukt opp energien sin.

Han er kjempe flink og rolig om dagen. Elsker å være med han. Men de siste mnd har leggetiden vært et mareritt. Alltid gråt og hyling uten like. Jeg begynner å bli så lei av det. Bruker så mye krefter på bare det.

Vi drar på ferie i morgen tidlig, så han måtte være tidlig i senga. Siden vi skal stå opp kl. 5 i morgen tidlig. Og selvfølgelig vil han ikke legge seg. La seg ned på gulvet og hyler og skriker.

Skrevet

Jeg har prøvd klistermerke metoden. Det gikk kjempe bra en stund, men så begynner marerittet. Vi pleier alltid å lese på senga. Det er favorittstunden hans og min. Da er det så rolig og stille. Noen ganger forteller jeg historier om barndommen min, og det elsker han, he he.

Men etter at dette med hyling og skriking, så føler jeg at jeg er for hissig og sint til å lese. Prøver å roe meg, men klare det ikke. Så begynner jeg å føle meg litt deppa, fordi det er sånn hver kveld.

Tusen takk for svar fra alle dere. Kjempe fint å bli tatt seriøs, for jeg sliter litt akkurat nå.

Skrevet

Vi har hatt det sånn i perioder. Det som funker for oss er å gi han valg. Hvis han slår seg helt vrang og ikke gjør som vi sier så følger det en konsekvens av typen rett i seng uten lesing, og dersom ikke det funker trekker vi ut stikkontakten på nattlampen (han er ikke mørkeredd, så det betyr bare at han ikke kan ligge å leke dersom boklesing utgår).

Her i huset funker det som juling at vi er konsekvente. En advarsel og så konsekvens.

Skrevet

Sønnen min er heller ikke mørkredd, så kanskje jeg skal gjøre det samme. Når det begynner å bli mørk tidlig om kvelden.

Men tror jeg skal prøve den klistermerke metoden igjen når vi er tilbake fra ferien vår. Og hvis det ikke går, så blir det kutting på lesingen. Jeg er villig til å prøve hva som helst.

Det er rart at han kan være så snill og rolig om dagen, også plutselig når leggetid nærmer seg...pang...trassetid. Vanligvis pleier han alltid å være i senga kl. 19, men lurer litt på om det kanskje går an å drøye til 19.30. Han pleier aldri å sove med engang han legger seg. Pleier å ligge i senga og babler litt.

Jeg få prøve meg frem her.

Takk for hjelpen alle sammen. Det hjelper mye å få tips. Føler meg ikke så hjelpesløs lenger :)

Skrevet

Prøv å legge han halv åtte -og ikke la det gli ut i ferien. Og ikke la han sove på dagen (men det gjør han sikkert ikke)

Snakk med han om leggingen en gang i løpet av dagen, da trassen ikke er tilstede. Gjør avtaler og bruk klistremerker + premie. Vår datter klarte fint å forholde seg til premie etter 5 klistremerker da hun var fire. Velg en premie som han virkelig vil ha (godteri hvis det er det som gjelder...) -og være konsekvent..

Forklar han hva som skal skje EN GANG før leggetid. Husk å nevne klistrmerker og premie... Følg han inn på rommet når han skal legge seg. Nekter han å gåi sengen, eller kommer ut av rommet -følg han tilbake uten å si noe annet enn at "nå skal du legge deg" Legg han i sengen og gå ut. Ikke la han få noen goder av å ikke legge seg (f.eks mer tid med deg)

Han er også stor nok til å forstå at det ikke blir lesing hvis han ikke er grei. Gjennomfør dette uansett hvor vondt det gjør i morshjertet, og hvor mange tårer og "unnskyld" som kommer (men husk at du skal ha snakket med han tidligere på dagen). Hvis lesing er viktig for han, så kan dette vær løsningen. Husk å aldri true med ting som ikke gjennomføres!

Skrevet

Jeg prøver ikke å la det gli ut selv om det er ferien. Han har alltid lagt seg kl. 19. Men lurer på om jeg skal drøye til 19.30. Begynne å legge han kl. 19, slik at han er i senga til 19.30. Og la dette være ny leggetid. Jeg vet ikke helt akkurat der...

Men jeg skal være flinkere å forberede han før leggetid. Si ifra hva som skjer etter kveldsmat og sånn. Så få vi bare håpe at det hjelper.

Men han er ganske flink til å være i senga når han først har lagt seg i senga. Går ikke ut. Har ikke gjort det, siden han fikk en stor seng. Tingen er at han ligger i senga og hyler, som om noen holder på å kverke han.

Men jeg skal være mer konsekvent. Jeg må være mer konsekvent.

Takk, Mogop :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...