Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det går an å lage morsmelkerstatning og oppbevare den på romtemperatur i 4-5 timer? Nemlig er min lille jente så utålmodig når hun våkner om natta og er sulten slik at hun skriker hele tiden mens hun må vente på at jeg forbereder mme. Derfor har jeg tenkt å lage den før jeg legger meg så den er klar når snuppa våkner og vil spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har lest at tilberedt mme må drikkes fersk, og aldri mer enn en time. Selv har jeg rktig mengde pulver i en flaske og lunket vann på termos ved siden av sengen. Heller i vann i flasken, rister, serverer. Går kjapt!

Skrevet

mme skal tiberedes når barnet skal ha mat,p.g.a bakterier som dannes i melken..

Her er et tips som vi gjorde når gutten her spiste på natta:

flytt mikroen inn på soverommet! hahah høres kanskje teit ut,men det gjorde faktisk vi,super lettvindt..

ha så mye vann du skal ha på flaskene på forhond,de kan stå i romtempratur..

når barnet ditt skal ha mat sett flaska i mikroen til den blir lunken og ha i pulveret..tar max 1 minutt...og så lenge klarte faktisk gutten her og vente også:)))

Skrevet

Har lest og hørt at den kan stå et par timer i romtempratur. Pleier og koke vann og ha på flaske og lage melken før jeg legger meg så er den grei tempratur når mini skal ha flasken...

har gått fint her.. Helsestasjonen sa til meg at så lenge jeg kokte vannet og blante pulver i og lot den stå i romtemratur går det fint. Helst ikke varme i mikroen da er det større fare for bakterier når den står en stund.... Eller varmer jeg i mikroen til de andre måltidene...

Skrevet

Bruker alltid termos med varmt vann, flaske med kaldt vann (når han var liten) og ferdig oppmålt pulver. Hadde alltid med dette i en kurv og hadde på nattbordet. Når han våknet tok det meg 30 sek å blande drikkeklar fersk melk.

Man må regne ut riktig blandingsforhold på varmt og kaldt vann.

Med en ekstremt utålmodig sulten gutt var dette uten tvil raskeste måte å lage melk på.

Skrevet

I desember 2007 kom WHO med nye retningslinjer for tilberedning og behandling av morsmelkerstatning. Årsaken til de nye og strengere retningslinjene er økende tilfeller av sykdom blandt spedbarn i USA og Europa pga melkebakterien E.sakazakii.

Bakterien finnes i pulveret. Den er passiv mens den er i pulveret,men vil begynne å vokse når det tilføres fuktighet og temperatur over 5 grader. Ved temperetur over 70 grader så dør den.

Derfor skal mme IKKE oppbevares ved romtemperatur! Hvis noen HS har sagt dette så synes jeg dere skal gi de tilbakemelding om at dette er galt, og at de må oppdatere seg på de nye retningslinjene.

Man er trygg mhp bakterien så lenge man tilbereder ferske måltider hver gang og følger anvisningen på den pakken man bruker (temp vil variere fra merke til merke). Det finnes flere metoder. Enten man varmer opp kokt vann i micro eller bruker blandemetoden så er begge like riktige, man må finne den som fungerer for seg.

Man kan tillage mme på forhånd, men da skal pulveret blandes i ved 70 grader og den ferdige mme'en må avkjøles raskt og holdes kjølig (under 5 grader). Ved bruk kan den da både varmes i micro og i vannbad.

Anbefaler www.flaskeposten.org for mer info. Også greit å legge spørsmål på forumet flaskemelk her på Dib :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...