Gå til innhold

Svineinfluensa og gravide!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, leste akkurat i VG at blant annet gravide og de under 30 år er mer utsatt for å få svineinfluensa enn andre personer. Jeg blir helt dårlig av å tenke på det. Er selv 10 uker på vei, og under 30 år! Er det bare jeg som er forfrdelig engstelig av meg, eller er dere redd for å bli smittet også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er noe jeg har begynt å tenke mer på. Er litt engstelig for det. Leste om at det er flere tilfeller nå enn før, og at det er stor pågang på sykehuset. Det jeg savner er informasjon om hvor farlig det egentlig er? Hva skjer om man skal være så uheldig å bli smittet?

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som stresser med dette. Er som en vanlig influensa. Og vi er heldig i Norge, for her har alle krav og rett på behandling når vi blir syke. Det har ikke den fattige befolkningen (som ikke tegner egne sykeforsikringer) i mange land, bl.a USA. Og da vil dødstallene komme, det gjelder for alle typer sykdommer. Vi bor i Norge, ikke engst dere. Er vondt å ubehagelig å ha influensa, men som gravid bekymrer ikke dette meg.

Skrevet

Jeg sitter for øyeblikket og venter på prøveresultater etter at småen har vært syk + vært i kontakt med smittede personer. Informasjonen fra legevakt har vært svært mangelfull, men det jeg har klart å lete fram av info selv er bl.a. at det er ikke påvist at barnet i magen kan bli smittet av mor. Gravide har en tendens til å bli dårligere enn andre smittede (dette er jo forsåvidt en ganske "lett" influensa i utgangspunktet). Det en skal være obs på er høy feber, da dette er lite gunstig for fosteret.

Skrevet

Vi blir vel bekymret fordi det hauses opp i media, og fordi virusinfeksjoner aldri er særlig gunstige for en baby. For min del dreier det seg om at jeg ikke vet mye om svineinfluensaen, og at den er litt "mystisk".

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Svineinfluensaen er mildere og mindre farlig enn vanlig influensa, men sprer seg mye raskere.

Symptomer er vondt i halsen, feber, nedsatt allmenntilstand og ellers vanlige influensasymptomer. I tillegg får noen oppkast og diare'. Sykdommen varer ikke noe lenge, som regel bare et par dager.

Den største bekymringen er ikke at sykdommen i seg selv er så alvorlig eller mer dødelig enn vanlig influensa, men at det er forventet så utrolig mange smittetilfeller på en gang. Dette kan gi konsekvenser for bedrifter, og spesielt helsevesenet vil være utsatt (mange syke arbeidere) i en periode der det er bruk for stor tilgang på helsepersonell.

Ang influensaen og gravide har jeg ikke sett så mye info om det, bortsett fra at man bør passe på om man blir smittet og får veldig høy feber.

Skrevet

den er jo ikke mildere enn en vanlig influensa! for mange er den det, men det at den smitter unge, tilsynelatende friske, og at det har vært fler dødsfall blant disse.. En normal influensa er jo farlig for eldre og kronisk syke eller de med nedsatt imunforsvar! Denne influensaen smitter jo barn og unge, og gir i noen tilfeller fatale utfall!

man er jo ikke engstelig sånn den er per i dag, men man tror jo den vil endre seg til en hissigere variant.. synes ikke det er noe å bagatellisere i hele tatt jeg.. de anbefaler gravide å vaksinere seg, men hvordan kan man vite at den vaksinen er helt trygg da? Synes det er et vanskelig valg.. dessuten kommer det ikke noen vaksine før i novemeber, og man regner med mange smittede til høsten.. så kaksje man allerede har fått det da.. æsj! Skulle ønske man fikk litt mer informasjon.. liker ikke å ta en vaksine som "virker" grie å ta for de gravide, uten at man har sett det an over tid!

Skrevet

Svineinfluensaen ser ikke ut til å bli særlig farlig for dem som rammes. Det er få som dør, sansynligvis færre enn av en vanlig influensa. Det største problemet er at vi kan komme til å få en periode med enormt sykefravær på jobben når det står på som værst. Det kan føre til redusert kolektivtilbud, dårlig bemanning på sykhus, redusert mattilgang, stengte skoler osv. I værste fal er det vel snakk om noen uker med 40 % sykefravær. Det er mye, men vi overlever.

Skrevet

ja, men det er jo rart at unge friske er de som dør da! da må jeg si at jeg engster meg litt i og med at jeg er ung og frisk..

Skrevet

Ung og frisk kan du være selv om du har diabetes feks. Eller andre underliggende kroniske sykdommer som kan skape litt trøbbel.

Ellers så dør man ikke av det her i Norge, med det helsetilbudet vi har. Er du gammel, syk, nedsatt imunforsvar pga alvorlig sykdommer så kan du dø av det, men du kan også da dø av en helt ordinær uvi, som vi ikke tenker over i det daglige en gang.

Grunnen til at de skriver at unge og friske dør av det er fordi i de landene hvor helsetilbudet virkelig ikke fungerer, så kan man dø av det selv om man er ung og frisk. Den generelle almenntilstanden er mye lavere i disse landene.

Og dette er viktig å tenke på!

I tillegg så må dere også vite at et media som feks VG, gjør alt i sin makt for å selge en avis. Folks hysteri og svineinfluensa, det selger! Ingen kjøper en avis hvor førstesiden lyder: "Inge Torvall (98) hoppet over grisen sin" hvem gidder å engasjere seg i det? Men å pumpe sidene fulle med noe som virkelig kan skremme folk, det selger. Selv om VG skriver at unge og friske dør av svineinfluensa, så må dere sjekke hvor VG har fisket opp informasjonen sin. Avsidesliggende by i Mexico? Ja da skulle det si sitt.

Hilsen en med medisinsk bakgrunn

Skrevet

Syns denne influensaen er så veldig opphauset i media at det er jo ikke rart at man blir engstelig. Dette er en influensa på lik linje med annen influensa bare at det sprer seg raskere. "Vanlig" influensa tar livet at flere hundre her til lands hvert år, men det skrives det lite om gitt. Det er jo stort sett eldre folk som ryker med og det er vel ikke så nøye kanskje???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...