Gå til innhold

Noen tips til forandring av livsstil? Matvaner m.m....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig usunn, drikker cola HELE tiden, tenker ofte at nå må jeg slutte, men om jeg drikker mindre enn ei lita flaske for dagen blir jeg skikkelig svimmel og dårlig form, og da blir det at jeg bare drikker det...!

Jeg er heller ikke så særlig aktiv, tenker ofte at jeg har SÅÅÅ lyst til å trene, men med en samboer som jobber på sjøen og er borte i 4 uker i slengen blir det vanskelig å finne tid når jeg er alene.

I de 4 ukene sambo er borte så spiser jeg nesten ikke mat, kanskje ett lite måltid for dagen, ellers bare cola :o

Det jeg ønsker er å bli sunnere, spise sunt (men er ikke så veldig gla i å stå på kjøkkenet å lage mat..), bli mer aktiv osv

Jeg er ikke tykk, derfor blir det slik at "det spiller ingen rolle..", men det gjør jo det, for jeg er jo skikkelig rotten i kroppen ....!!

Noen tips og motivasjon for å klare å forandre meg?

Ungene får sunn mat, og er aktiv da, så jeg ønsker jo å være mer aktiv med de..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør måltider til en familieting. Spis sammen med ungene. Det er sunt av flere grunner enn maten man får i seg. Lag middagsplaner, så kan du være sikker på at f.eks tre middager i uken inneholder fisk (og storhandling en gang i uka er økonomisk).

Øk den fysiske aktiviteten i hverdagen. Gjør det f.eks til et prinsipp å gå/sykle til alt som er nærmere enn fire km med mindre det pøsregner.

Ta en familietur i uka (ut i skogen, svømmehallen, skitur, sykkeltur osv.).

Slutt å kjøpe brus. Det at det gir så heftige abstinenser burde være grunn god nok i seg selv. Du får heller ta avvenningen når din samboer er hjemme om formen blir så elendig. Det går over.

Skrevet

Takk for svar :)

Mye bra poeng du hadde som jeg skal ta med meg videre ja :)

Glemte å skrive at gutt-ungen har allergi for melk, egg, fisk og soya, noe som gjør at middager ofte blir litt kompliserte (selv om jeg vet at vi kan ha fisk, og han kan ha kjøtt med mye av det samme tilbehøret)... må nok lære meg å bli flinkere på kjøkkenet, mamma er jo tross alt kokk, men det har i allefall ikke jeg arvet ;p...men må vel be henne komme å gi meg noen lyn-kurs ;)

Skrevet

Heisan!!

Jeg endret livstilen ganske mye i begynnelsen av mai og har holdt ut..

Passer på å spise minst 4 måltider om dagen+ masse frukt.. Spiser man frokost så blir man faktisk sulten uteover dagen. Prøver å spise en del knekkebrød og fullkornsgryn med ekstralett melk i stedet for brød.

Jeg var også cocacoliker...men nå drikker jeg nesten ikke brus i det hele tatt. Kjøper jeg brus så kjøper jeg en annen type enn Cola.. og da frister det liksom ikke. Spsier jo forsatt litt snop og drikker litt brus i helgene, bare ikke de mengdene som før.. er jo ikke fanatisk..

Middagene er som før. Vi spiser samlet og har sunne middager nesten hver dag.. Skeier litt ut i helgene med pizza og sånt.. Har prøvd å kutte ut sauser og lager egne dressinger av kesam ..

Har også som mål å bestige iallefall ett fjell i uken.. har blitt til at jeg har besteget to fjell i uken i gjennomsnitt...og så går jeg mer enn før.. Det er er hærlig følelse å nå toppen

Og så har jeg gått ned 6 kilo og fått mye bedre kondis..

Skrevet

Det er noe dette med frokosten ja ;), skal klare det ;), handle masse frukt i morgen ;).

Grøt og frokostblandinger blir det dårlig med til meg da jeg ikke tåler melk så godt (melkeintoleranse), men knekkebrød er jo godt da :).

Jobber med pizza da, så spiser en del pizza å brus på jobb, men har begynt som smått å spise mer rundstykker, så kan jeg jo gå over til å drikke vann ved siden av (farlig å jobbe på en plass, med konstant tilgjengelig brus :P).

Å bestige ett fjell i uka kan bli vanskelig med to barn (3 1/2 år , og 7 år), men har i dag sprunget sammen med minstemann mens han syklet (kan ikke å bremse ennå...), så da ble det jo litt trim da ;)

Skrevet

All trim er jo bedre enn ingen trim, men tro det eller ei små barn klarer seg utsedvanlig godt i fjellet.. 8 åringen min løper fra meg både oppover og nedover og syns jeg er kjempetreg.. Hadde med meg nevøen min på 3 1/2 år og det gikk strålende.. Han var bare kjempeflink og var veldig stolt av seg selv da vi nådde toppen..

Skrevet

Jeg ville gått for en ting av gangen. Blir det mye på en gang kan det føles tungt hvis du ikke får til en av tingene og alt går i knas.

Hva med å droppe brus-problematikken i første omgang? Den er jo kompensasjon for et fullstendig fravær av mat og får du maten på plass, vil det kanskje være lettere å ta brusen til slutt?

Ta en ting i uka, hvis du er i siget og føler det går fint, tar du to ting, osv.

Forslag:

Uke 1. Du skal, skal, skal spise frokost. Omelett er godt og tar deg 6 minutter å lage i stand. Blandet salat med skinke og egg (kan fint lages i stand kvelden før hvis tidsklemma kniper), forkostblanding (godag er jo sunn og fin uten mengder med sukker) med melk eller yoghurt (det finnes da vitterlig for melkeallergikere også, så det er en elendig unnskyldning, bare sørg for å ha det i hus!)

Uke 2. Du skalskalskal spise lunsj også. 3 timer etter frokosten din (4 hvis du legger inn et lite mellommåltid med et eple eller noe)To måltider om dagen er du oppe i. Smøre seg to skiver med kylling "fra i går", skinke med agurk, makrell i salsa går superfort.

Uke 3. Nå er du i siget. 3 måltider om dagen. Spise et normalt, sunt måltid med ungene er jo ikke å forakte. Hva med å servere røykte svinekotteletter med dampet kinakål og blomkålmos?

Uke 4. Nå er du oppe i 4 måltider om dagen, hver dag! Enten topper du nå dagen med litt karbohydrater før kvelden, eller hvis du kjører sen middag så bytter du om på de.

Uke 5. 30 minutters pesende aktivitet annenhver dag. Dvs feks spasertur som er så rask at du peser og så vidt vil kunne føre en samtale. Sykkeltur md barna? Melde seg inn på elixia der de har god barnepass? Få trampoline i hagen og være med på hopping? Parkere bilen lengre unna fra jobb og småspringe det siste stykket? Sykle til/fra jobb så fort du kan?

Uke 6. Hvis du ikke allerede har sluttet med den for lengst? Colaen ryker.

Tips for å få en myk overgang fra colaregimet: Ikke lov å kjøpe cola med hjem. Kjøp mineralvann med smak. "Bris" er jo kjempegodt og også veldig billig for 1 1/2 literen på coop-butikkene frem til 1. aug.. Bare 5-6 kroner flaska.

Når du er på jobb så tar du det rolig. Første steg blir å ikke ta cola, men annen brus i stedet, feks fanta. Så til slutt blir det over til farris eller vann.

Hva tror du?

Skrevet

Jeg ser du har fått mange gode tips så jeg vil bare si en ting om colaen. At du føler deg svimmel når du prøver å slutte er nok simpelthen fordi du er avhengig. Cola inneholder jo både koffein og sukker, ting som man blir avhengig av. Gi det en ukes tid så skal du se plagene forsvinner :-)

Skrevet

Tipsene dine kakemonstermosedamen falt jeg totalt for, de tror jeg kan passe meg perfekt ;)

Blir gira når jeg leser og får ett spark i rompa (var faktisk ute ei lita stund og hoppet på trampolina sammen med minstemann nettopp ;))!

Tror nok jeg skal klare dette ja, eller jeg SKAL klare det, må bare ha litt tid på meg. Men colaen skal vekk, blir kanskje ikke umiddelbart, men litt mindre for hver dag, og bytte til vann istede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...