Gå til innhold

Hjelp, damer som har erfaring med barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til å finne ut hva jeg må kjøpe av utstyr til småtassen....

Har allerede kjøpt to stk regndresser (tenkte det var greit med en hjemme og en i barnehagen)

Har også kjøpt en rimeligere parkdress (husker ikke om for i den eller ei) og har tenkt å kjøpe en dyrere litt nærmere vinteren.

Sleng gjerne på forslag og hvilke merker dere har vært fornøgd, eller mindre fornøgd med :)

Trenger tips til sko òg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fornøyd meg vinterdressene til reflex, reima og skogstad.

Hadde vinterdressen til lillebror da i reflex, str. 86, var ikke fornøyd med den, men storesøster hadde 2-delt dress i str. 98 i 2 år, den var super!

Jeg har 2 reima vårdresser til mine, de brukes også som regntøy, men synes de er litt varme nå. Storesøster har reflex regntøy, det er supert! Og lillebror har umbro, har heller ikke fått klager på det.

Jeg kjøper viking vinter sko, de er gode og varme.

Storesøster har viking støvler også, lillebror har noen fra obs.

Begge 2 har sånne nye slags nesten som cherrox fra obs. Heter dock boot eller noe slik. Gode i varmt vær og i snø og kaldt. Helt vanntette og litt for i.

Kjøper janus ull på sparkjøp til storesøster men nå klager hun over at det klør, så får se til vinteren.

Lillebror har dresser med ull på utsiden, men bomull på innsiden pga atopisk eksem.

Jeg er ikke fornøyd meg regntøyet til lillebror som er kjøpt på cubus, men storesøster har ei bukse derfra, den er grei. Så du må nok prøve deg litt frem ang merker.

Det bør være 1 eller 2 skift i bhg, bukse, genser, t-shirt, sokker. Om vinteren ull/strømpebukse/pologenser ol.

Regntøy, dress, lue/hatt om sommeren, fint med sydvest, støvler, sko etter sesongen, Solkrem hele året synes jeg er lurt.

Det gjør heller ingenting om du har med klær og ting hjem hver dag hvis du bare husker å ta det med i bhg hver dag.

Skrevet

Jeg har lette gore tex sko til begge ungene, syns det er verdt pengene så mye som de er ute i all slags vær. Om høsten og vinteren (spes) har de også støvler med for i.

De har også en liten, men god bergans ryggsekk som han eldste bruker når de skal på tur.

Regn votter og sydvest syns jeg også er lurt, reflex har noen gode syns jeg som ikke er altfor dyre. Ulldress/fleecedress som de kan bruke under diverse dresser og regntøy har de også. Syns reflex generellt har mye bra tøy til ungene.

Skrevet

Lillebror har gore tex joggesko, også viking faktisk he he =)

Men storesøster skulle plent ha noen røde blinkesko.

Har også regnvotter til begge ja. Det er supert!!! =)

Mine har ikke noen gode sekker, er på leit etter noen, men de har dem heller aldri på ryggen.

Skrevet

Hvilken landsdel bor du i, og hvor gammelt er barnet?Jeg bor på vestlandet, så det er begrenset med snø og kulde her. Men det er vått, vått, vått om vinteren. Kan si hva vi bruker:

2- delt regnsett er veldig kjekt. Ofte bruker de kun regnbukse om det bare er vått ute. Særlig tidlig på høsten når det gjerne er enkelte dager som er varme.

Vi bruker stort sett reflex parkdress. Den er vind og vanntett, men kunne med fordel vært mer slitesterk. Kjøper vinterdressen med uttagbar ulldress. Super!

Jeg ville ikke kjøpt vinterstøvler med for, ala cherrox. Gå heller for docboots i stedet. Mye lettere å gå med, og holder barnet faktisk varmt. De tåler ned i -25, mens cherrox er for +5-0 grader.

Gore-tex er også å anbefale.

Ullklær!!! Ull innerst, melloms og ytterst! Trenger ikke være så gale da. ;) Men anbefaler ull ja. På de kaldeste dagene har har vi ullundertøy, fleece eller ull (strikket bukse/genser) og ulldressen over, til slutt ytterdress (uten fast for). Det høres kanskje mye ut, men ull varmer i tynne lag.

Hals, lue, ullsokker, ullvotter (både tynne og tykke, tovede) er slikt som er veldig kjekt å ha bytte av i barnehagen. Dumt å måtte låne lue om den blir våt.

Skrevet

HI her, takk for tips damer :)

Bor på østlandet og synes høsten/vinterene de siste årene har variert fra milde, fine dager til beinkalde, slapsete nesten over natta :-/

Dressene fra Skogstad så veldig fine ut, skal ta en nøyere titt på dem etterhvert. Ellers har jeg lurt litt på en fra HH som så bra ut.

Agehya, når du sier docboots hva mener du da?? Ikke doc Martens vel, det har jeg selv og synes verken de er spesielt varme eller vanntette....

Snuser litt på et par Sorel, men far i huset synes vi skal vente en stund med å kjøpe de varme vinterskoene til vi ser hvordan behovet hans blir og det er jo greit nok.

Men et annet spørsmål: tassen her bruker nå stort sett str 92. Litt avhengig av snittet på klærne er 92 alt fra akkurat passe til litt stort. Bør jeg kjøpe parkdress i 92 eller gå opp til 98? Tenker på at han skal ha klær under, men vil ikke at han skal drukne i den heller...

• 1 måned senere...
Skrevet

http://trapessko.no/catalog/newsdesk_info.php?newsdesk_id=14

Dock boots er utrulig gode støvler om vinteren. Det står at de kan brukes fra +15 grader, men det blir for varmt for mitt barn. Hun er ganske varmblodig av seg, så hun blir lett svett på beina. Men har aldri vært kald i de støvlene for det. Jeg var litt skeptisk til de, men barnehagen (hun var den første på avdelingen med slike) skrøt de opp i skyene. :)

P.s. jeg tror ikke jeg ville gått for sorell når han er så liten. De kan være litt stive og tunge på foten. Da hadde jeg heller brukt dock boots (som er mye lettere enn f.eks. cherrox), og heller gode vintersko.

Skrevet

Må berre henge meg på lovprisinga av Dock boots - dei er heilt fantastiske.

Vi bur på vestlandet og har tenkt å prøve oss utan vintersko til ungane denne sesongen, berre dock boots. Kjøper sjølvsagt vintersko ved behov, men vi hadde klart oss heilt fint utan i fjor vinter...

Her har dei no tilbud på coop obs, 199,- pr par. Har kjøpt to par til eldste (så han kan ha eitt par ståande i bhg), og eitt til lille. Har lyst på sånne sjølv og, men har berre funne voksenstr. på nett og då er dei dyre.

Skrevet

Hmm.. på den linken der var dei jo slett ikkje så veldig dyre. Lyst på dock boots til meg sjølv no ja...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...