Gjest Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Hva var/er SF-målet deres i uke 36-37? Jeg har aldri hatt så lave SF-mål om i dette svangerskapet, og både JM og lege sier de ikke tror hun blir så veldig stor ut i fra det de kjenner utenpå magen. Litt større enn snittet kanskje, men ikke så mye over. UL ved 27+0 estimerte derimot en baby på ca 4200g ved termin. Nå i går på kontroll var jeg 36+4 og SF-målet var 34,5 cm, så midt i mellom den røde streken og øvre kanten på det grønne feltet. Ikke så ille det synes jeg, alle andre barna har lagt over det grønne feltet. Må innrømme at jeg er veldig spent på hva hun kommer til å veie. Vet jo at SF-mål bare er lett veilendene, men likevel. Hva er deres erfaringer her så langt?
snuffe Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Har ikke kommet så langt ennå, men jeg har fått estimert vekt ved ultralyd i uke 24, 26 og 28 så langt og estimert fødselsvekt varierte med nesten en kilo ut fra disse tre målingene... I tillegg sier symfysemålene et annet mål igjen. Så jeg har vel konkludert med å ta vekstestimering med en rimelig stor klype salt. =)
Kazaya er fødeklar Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Jordmoren min mente babyen kom til å bli rundt 4200. Da jeg var på kontroll i uke 36 var sf-målet 35. Men da har jo magen sunket masse og hodet er festet. Mye baby inni der, var hennes kommentar da. Nå har jormor ferie og jeg har vært til en helt håpløs legevikar. Dette er mitt tredje barn, vil si at magen føles likestor nå som med de to andre (ble 4200 og 3700) Så jeg satser på at jeg iallfall er langt unna 5 kg..! Hvis jeg går over termin skal jeg mase på meg igangsetting. Fødte en uke før med begge mine to, så jeg satser på fødsel i helga;) Litt skummelt med så store barn synes jeg, revnet og ble klipt begge gangene og det var vondt å gå lenge etterpå. Håper på en lettere barseltid nå. Hører jo om så mange som spretter rundt like etter fødsel. ..
septbaby09 Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Min erfaring fra venner er at de tar ofte feil, på disse vekt greiene. Ul i uke 30 på meg 3D tippet han 3900-4000, lurer selv på hva det blir, men vet de ofte tar feil.
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Ja, jeg stoler ikke helt på det så klart, men 4200g er ikke usannsynlig i og med at de andre 3 har vært 3900g, 4070g og 4440g. Blir spennende ja! :-)
bobby - nr 2 i juli Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Mitt SF-mål var 41 i uke 38+1... Ganske høyt, med andre ord. Babyen er estimert til 4.5 kg ved termin (UL). Skal ha planlagt KS fordi førstemann var 5 kg. Så blir spennende å se hvor stor denne er.
LilleTrille med en tulle Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 SF målet mitt 36+6 var 36 cm... Babyen ble estimert til å være ca 3500 ved termin i uke 35. Så vet ikke jeg... Det er jo nr 1, så aner ikke hvor stor hun kommer til å være. Eneste jeg vet er at jeg selv+søsken var ganske små. Jeg var 2700, søsteren min 2900 og broren min 3300.... Håper hun ikke er så stor, selv om SF målene mine er litt høye....
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Kan ikke gå ut fra sf målene mine da jeg har mage fra før.. Men, har vært på vekstkontroll og babyen ligger på bare 13% og jeg ser meg fornøyd med det.. Om det er stort er jeg ikke sikker på.. Så regner med at babyen kommer til å ligge på rundt 4 - 4,4 kg, de andre guttene mine har ligget på mellom 3,8 kg og opp til 5,3 kg...
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Oi, 5,3 kg var litt ja! Mine har ikke vært så store heldigvis, største var minstegutten med sine 4440g. Men har du hatt noenlunde make SF-mål med barna dine, eller ulikt? Jeg hadde enormt stort SF-mål med nr 1 (den minste ved fødsel) fram til mot slutten, da sank det, så rett i overkant av det grønne med nr 2, og med nr 3 (den største) det økte det til å ligge godt over ved termin. Så jeg har liksom alltid lagt over det grønne feltet, dette er første gang jeg ligger under, er nok derfor jeg er litt nysgjerrig :-)
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Ikke under, men inni! En viss forskjell tross alt ;-)
mitt 4.barn har kommet Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Jeg venter også nr 4. De tre første var store ved fødsel, henholdsvis 4670, 4470 og 5 kg. denne gangen har jeg blitt fulgt opp spesielt med tanke på at det nå også kunne bli en stor unge. Jeg var til ul i uke 30 og 35, begge gangene var det kun 1 % tilvekst. Har også mindre mage nå enn sist gang da jenta på 5 kg kom. SF-målene er imidlertid høye. Har ligget på øverste streken hele svangerskapet. Det gjorde jeg alle de tre forrige gangene også, men med et godt hopp de siste ukene. SF-mål i uke 36 var 35, og i uke 38 var det 36. Tror ikke det blir noe stort hopp i uke 40 denne gangen. Det er vel bare en fordel at nr 4 blir noe mindre, ikke sant? Tror faktisk at jeg har vært flinkere med kostholdet denne gangen. Har spist godt hele tiden, men svært lite pasta og godteri/potetgull i forhold til sist. Har 5 dager igjen til termin, og har ul på termindato. Blir spennende å se om h*n fortsatt har normal vekt da.
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Har overhode ikke noe i mot å få en mindre baby om hun blir mindre, hadde bare vært delig det. Synes det var litt kav med han største fordi han krevde mye mer mat fortere enn det jeg fikk igang melken. JM sa det var vanlig med store babyer og at det ofte var mer trøbbel med litt store babyer enn de som var litt små. Vi får vel se hva det ender på :-)
Gjest Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Var på kontroll når jeg var 36 +3,da var sf-målet på 36 (ganske over det grønne feltet) Men på vekt estimering i uke 30 mente jordmor han kom til å veie ca.3,8 kg hvis jeg går til termin.. Så tror ikke de der sf-målene har så mye å bety egentlig,kommer vel an på hvordan du bærer barnet,mengde fostervann osv.. og når det gjelder den vekst estimeringa så tar de ganske ofte feil da også...så egentlig er det bare å vente å se Men en baby på 3,5-4 kg hadde vært helt supert det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå