Gå til innhold

Ringte hs i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 10 mnd. og vet hun må få i seg ca.6 dl. med væske om dagen. Lurte på om det var greit at hun drakk litt mindre. Kan jo gi yoghurt og ost o.s.v. siden vi sliter med å få i henne mme.

Men nei, det måtte være melk. Lurte på om hun kunne gi oss noen tips på hvordan vi skulle få i henne mme, men det var bare å gi henne.

Er jo det vi har prøvd i flere mnd. nå, så vart vel ikke noe klokere....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres rart ut syns jeg. Det er jo mye væske i grøten, og i fruktmos f.eks. Vann om hun drikker det.

Hadde ikke giddet å stresse med å få i henne mme om hun ikke vil ha. Det er jo melk i grøten.

Men nå er ikke jeg hs da, så hva vet vel jeg..

Skrevet

drikker hun vann??

høres ut som en vrien helsesøster dere har...

jenta vår drikker ikke i nærheten av 6 dl veske daglig,men det gikk greit sa vår siden hun får veske i seg via mat. vi måtte bare passe på at det kommer rikelig med våte bleier, og det gjør det jo..

og får ho ikke i seg nok veske gir vi ho saft--det går raskt unna ;-)

melk drikker hun kanskje 0,5 dl av pr dag..hun vil ikke ha melk,og har ikke villa hadd det siden hun sluttet med puppen...

Skrevet

Lillegullet mitt på ni mnd får jeg bare i 400 ml mme i dg og 100 ml vann.. Hun spiser jo andre ting med væske i så jeg stresser ikke noe mer med det. Og hun vokser og trives..og har godt våte bleier..

Tror ikke du skal legge deg så mye opp i hva hs sier. Stol heller på deg selv og at du vet når barnet ditt har det bra.

Skrevet

Ja, drikker vann. Hs sa pappan burde ta henne, og det har han jo gjort også. Tok henne en hel dag og natt uten at jeg ammet henne. Nektet å drikke melk.

Orker ikke stresse mer med det. Takk for svar!

Skrevet

Å si at en på 10 mnd må ha 6 dl mme uavhengig av resterende kosthold ver jo ganske svart/hvitt.... Så lenge hun får i seg nok væske og har rikelig med jern og kalsium i kosten for øvrig så må da det være greit tenker jeg.

Fant et lignende problem som er besvart av helsedirektoratet:

http://matportalen.no/artikler/2007/3/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder

(obs, linken kan inneholde mellomrom, slett disse hvis den ikke virker)

Der er det snakk om et barn på 8 mnd som ikke drikker noe melk. Og svaret fra helsedirektoratet var da:

"Generelt er det viktig å være oppmerksom på kalsiuminntaket dersom barnet ikke drikker noe melk. Dersom barnet spiser jernberiket industriprodusert grøt hver dag skulle det ikke være noen grunn til å tro at barnet får for lite kalsium. På brødmat bør man tilby kalsiumrike påleggsvarianter, slik som ulike oster.

Annen drikke til måltider enn melk, som vann og tynnet juice, går helt fint, så lenge man vet at barnet får i seg kalsium via andre kilder. Det går også an å tilby barnet morsmelkerstatning fremdeles - barn kan fort skifte fra "ikke-like" til "like"."

Og som du sier så kan man jo fra 10 mnd innføre yoghurt også og man får enda en kalsiumkilde :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...