Gå til innhold

Frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 50 m strandlinje og der har vi et par båtplasser som vi leier ut. Den ene båtplassen er ikke leid ut fordi vi ønsker å ha den selv til gjester osv. Vi har ikke båt enda. Dette er som sagt vår eiendom som vi leier ut til andre. Nå har det kommet en båt som har lagt seg på vår plass gang etter gang og jeg syntes jo det er litt frekt. Jeg har ikke fått tak i vedkommende men en av de som leier har hørt han si at når ingen bruker plassen så kan han vel stå der. Jeg syntes ikke det er greit da vi en gang i uka sånn ca har besøk med båt da vi bor rett ved siden av og at det er vår plass og eiendom. De andre betale jo mange tusen for å stå der med båten i tillegg. Jeg har vært hjemme et par dager for å se om vedkommende dukker opp så jeg kan snakke med han men det har ikke kommet noen. Har veldig lyst til å bare knytte opp fortøyningen men da gjør jo jeg noe kriminelt. Noen tips annet enn å vente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heldig du er som har strand linje ikke alle som har det.syns det er forferdelig at enkelte kan kjøpe opp strand.mens de som ikke har råd må presse seg sammen.makan til land med dustete regler.

Skrevet

Anmeld. Båten er vel registrert?

Skrevet

At man har strandlinje er ikke det samme som å ha strand da. Strandlinje er hvor mye man eier i vannkanten med sjøen, kan være berg osv.

Skrevet

kom på en annen ting; ta inn båtmotoren(påhengs) eller ledninger i motoren om det er fast motor, og skriv en STOR lapp med hvor han kan henvende seg for å hente det;)

Fest kjetting på båten, med stor hengelås, og her også lapp med hvor han kan få hjelp til å låse oppp igjen;)

NN 12:38

Skrevet

Vi har arvet ett hus i 100 meter sonen eller hva det kalles med strandlinje så det er ikke sånn at vi er så himla mye rikere enn alle andre liksom. Er ikke strand men mulighet for å lage strand. Du anonyme som syntes det var kipt å ligge på stand med alle andre. I norge kan du fritt bruke alle strender selv om de er private, det er allemannsretten. Du har ikke lov å bruke privat opparbeide ting som brygger, bygninger osv, men en strand selv om den er laget er for alle selv om det ligger et hus 2 meter fra. (Kanskje ikke alle som syntes det er så gøy å bade rett ved noen som "eier" stranden da, men lov er det.

Hjelper ikke å anmelde saken da politiet ikke har resurser. Ringte de og da sa de at jeg måtte sette hengelås på båten så de som eier båten tar kontakt for å få med båten og jeg kan kreve døygleie slik de gjør i byen osv. Anmelde saken kan man jo men kommer jo ikke noe ut av det.

Skrevet

Det er jo veldig frekt. Har du prøvd å sette opp et sånt "privat plass" skilt? Kanskje det er nok til at vedkommende tar hintet?

Skrevet

Man har ikke egen strand selv om man eier jorda. Hvem som helst kan fint gå og bruke stranda hvis de vil. Båtplasser derimot er det ikke "alles eie" på samme måte, så jeg synes det er frekt.

Skrevet

Heng opp skilt i første omgang, om de ikke tar hintet ville jeg gått mere drastisk til verks...

Skrevet

en gang jeg var i hyggen så lå jeg på en strand ,og noen meter fra så var det et hus.da fikk jeg beskjed om å gå siden det var privat.jeg tror de løy .hvor kan jeg ringe for å sjekke om de eier strand linje?og betyr det at de ikke hadde rett til å be meg gå??

Skrevet

Anonym 12.49:

Det kan sikkert stemme at de eier strandlinjen, MEN du har din fulle rett til å bade der alikevel så lenge du ikke lager bråk eller forsøpler osv for det går under ødeleggelse og forstyrrelses regler.

Skrevet

Er det ikke egentlig sån at du har lov til å gå på privat område nær hus, men at du ikke har lov til å slå deg ned der? Mener det var sånn før i hvertfal, men det er mulig det er endret.

Skrevet

Stemmer det ja. I norge har man allemannsretten og kan ferdes hvor man vil men ikke på bebygd område (innenfor gjerder, hveranda osv). Det med at noen eier det er egentlig bare at de kan bruke det fritt, sette opp krukker, runser, gå på jakt i skogen, fikse opp on det trengs osv.

Skrevet

Ikke helt hvor man vil da. Det gjelder jo bare i utmark ;-) Hager, jorder, beiter ol skal man holde seg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...