Gå til innhold

Har fått blodpropp..Er gravid i uke 33.. noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på sykehuset og fått oppfølging og går på sprøyter med blodfortynnende men har ganske lite info om dette her..

Legene var veldig obs på at jeg hele tiden måtte kjenne etter liv o.l og gi beskjed om det kom bivirkninger, men fikk liksom ikke helt med meg hva jeg skulle kjenne etter av bivirkninger.. Er det noe jeg bør være forsikig med?? Kom liksom ikke på alle spørsmålene når legen sto der...

Hvordan er dette med fødsel nå som jeg går på blodfortynnende?? Hva om det blir keisersnitt foreksempel..

Bør jeg ta det med ro?? skal ringe legen min å få time i dag for litt info o.l. men greit om noen har noen tips..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke type blodfortynnende er det du har fått? Er det Heparin?

En av farene ved bruk at blodfortynnende er jo blødninger, men som sagt dette har litt sammenheng med hvilken type du har fått ang hvor stor faren er. Der er noen som er litt verre enn Heparin. I Felleskatalogen står det at faren ved bruk under graviditet og amming er liten.

Blir det KS, så er det vanlig å slutte med blodfortynnende 1-2 dager før operasjon. Men her må du høre med din lege. Det bør du gjøre uansett, for der er jo en fare for å blø en del, selv ved vaginal fødsel.

Skrevet

Om det blir keisersnitt blir det i så fall i siste liten og ikke planlagt. Å slutte med blodfortynnende 1-2 dager før fødsel er jo litt vannskelig siden fødsler starter som regel etter egen timeplan.. Skal gå på blodfortynnende i 6-8 uker etter fødsel. Og om jeg slutter med blodfortynnede er jo faren stor for å få blodpropp igjen.. Hmm.. er ikke lett dette her.. jeg går foresten på klexane..

Skrevet

Det er mye det samme som Heparin.

Men vet du; snakk med legen igjen om dette, slik at du vet mer. Det er faktisk vanlig at en får informasjonen flere ganger, men en må ofte spørre. Dette er av den grunn du sier; husker ikke hva en skal spørre legen om i det øyeblikket ting skjer og kanskje ikke husker all informasjonen en fikk akkurat da. Så be om en time til å gå gjennom dette. Det må jo være et ekkelt ansvar når du har fått beskjed om å kjenne etter bivirkninger, uten å vite helt hva de er.

Jeg har litt erfaring med kirurgiske pasienter når det kommer til blodfortynnende, men ikke gravide.

Skrevet

Skriv ned spørsmålene dine, og noter gjerne stikkord på svarene. Evt be om en brosjyre, det bør finnes... Men du kan kanskje også ta kontakt med fødeavdelinga og be om informasjon... Der bør de jo vite mye om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...