Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

var snakk om at noe trygd hadde økt og at man skulle få etterbetaling i juli.noen som vet noe om d? gjelder d overgangsstønad å?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada:)

Etter litt grovregning så tror jeg den øker med ca 400 pr mnd. Og så blir det en etterbetaling for mai og juni:) Dette skjer hvert år, men beløpet er litt ulikt fra år til år.

Overgangsstønaden er nå 1,97 ganger grunnbeløpet(G). Og det er grunnbeløpet som endrer seg hvert år.

Skrevet

Ja. Når grunnbeløpet blir vedtatt endret i juni gjelder alltid endringen fom 1.mai.

Det bruker derfor å etterbetales for 2 mnd i juli, men du må og huske at etterbetalingsbeløpet korrigeres for skatt.

Skrevet

så får 800 mere 20 no da?

Skrevet

Ja, sånn pluss/minus. Og så har jo full stønad økt. Så det blir plutselig ca 1000-1200 mer denne måneden:) Og neste måned er full overgangsstønad ca 11 900:)

Skrevet

hehe.. ja sånn sett er juli god:)

Husker en gang i tiden, da overgangsstønaden var under 5000. Da gjorde de få kronene ekstra i juli mye:)

Skrevet

Overgangsstønaden jeg fikk fra januar og til juni var til sammen rundt 44 000 kroner. Hvorfor trekker de så mye skatt??? Er hjemmeværende foreløpig, så har jo ingen annen inntekt som kan rettferdiggjøre et slikt enormt skattetrekk!

Andre som har opplevd det samme? Hvorfor gjør man dette, kan man klage?

Skrevet

Da har du høy skatteprosent. Du vil nok få det igjen neste år:) Har du kun overgangsstønad, så kan du ha frikort:) Dette fordi du har skatteklasse 2 men også det som heter nedsatt skatteevne.

Skrevet

Jeg begynner i 100% jobb i august, med en lønn på rundt 380 000. Da kan jeg vel ikke få frikort for overgagsstønaden siden den og lønnen kommer i samme skatteår?

Skrevet

Det kommer jo an på hva som står på skattekortet du har levert. Har du ikke levert skattekort trekkes automatisk 45% skatt. Du er selv ansvarlig for å skatte riktig på pensjonsgivende inntekt og ønsker man endring av skatr søker man ligningskontoret. Kopi av nytt skattekort

sendes til nav.

Som eneforsørger kan du stå i skatteklasse 2. Dersom du har skattet for mye i år vil du få det igjen neste år. Men det er viktig at du står i rett skatteklasse, eller kan ingen vite hva som er rett skatt for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...