Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Jeg vurderer å kjøpe en andelsleilighet, men det som holder meg litt tilbake er tanken på alle de skrekkhistoriene i media. Folk som f.eks. har kjøpt andelsleilighet og på kort tid har opplevd at husleien har doblet seg. Hvor vanlig er det at slikt skjer? Noen av de leilighetene jeg har sett på har innskudd på 500-800.000, og med husleie fra 4.500-6000. Er slike summer "for gode til å være sanne"(eller, trygge)? Kommer jeg til å ende opp som gjeldsslave om jeg kjøper en slik leilighet?
Gjest ->>- Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Behøver ikke være utrygt, men den bør ha en del ting på plass; en forsikring som sikrer at du og andre andelseiere ikke står ansvarlige om noen av andelseierene ikke betaler sin del er viktig. Du bør være obs på hva husleien kan variere med etter rentesatser, og at den ikke er kunstig lav fordi man f.eks bare betaler rente og ikke avdrag i noen år e.l. Om disse tingene er i orden og du har økonomi til å betjene svingende renter både på innskudd og husleie er det ikke nødvendigvis problematisk å kjøpe seg inn i en andelsleilighet.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Hmmmm. De leilighetene jeg har sett på har byggeår 2007 og 2008, og det står at det er 10 avdragsfrie år, og at lånet løper over 50 år. Dette er vel ganske skummelt da altså? :-(
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Andelsleiligheter i seg selv er ikke utrygt, hvis kjøper OBOS for eksempel er du godt sikret når det gjelder ansvar for om andre andelseiere ikke betaler. MEN leiligheter med lavt innskudd har som regel høy fellesgjeld, og høy fellesgjeld hadde jeg holdt meg langt unna. Det er i sånne borettslag du fort opplever at husleien plutselig fyker i været. Husk at renten er veldig lav nå, og med høy fellesgjeld øker husleien raskt når renten går opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå