4skatter Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Vi skal på bilferie til Danmark om en uke, og kommer på nå at barna ikke har pass! Det er gått ut... Trenger de det? Bør jeg løpe ned på politistasjonen i morgen og fikse det? Rekker jeg å få de på en uke? Hjelp...
-carina- Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 De skal vel egentlig ha pass, fordi det er eneste gyldige legitimasjon. Men jeg har nå aldri blitt spurt om pass. Tror man før ferietiden får pass på en uke, men vet ikke hvordan det er nå i ferien... Jeg hadde satset på å klare meg uten, jeg... )
Gjest Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Nei, man trenger ikke pass til danmark. Var i danmark for en uke siden, og ingen av oss hadde med oss pass. De to minste har ikke pass engang.
-carina- Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Joda, man skal egentlig ha pass. Men man blir liksom aldri spurt, så jeg gidder ikke ha det med selv heller... ;o) Her har jeg klippet fra Politiets sin side: Hvem trenger pass? Selv om norske borgere ikke er underlagt regulær passplikt ved grensepasseringer innen Schengenområdet, vil det kunne forekomme kontroller av reisedokumenter og identifikasjonspapirer fra tid til annen. Dette følger av Schengen-konvensjonen. Kun pass er gyldig som reisedokument og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Ta derfor med pass på alle reiser utenlands, også på reiser innenfor Schengen-området.
4skatter Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2009 Så bra!! Skal undersøke i morgen...
Fikk maibaby06 Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Hvis dere bare skal til Danmark trenger du egentlig ikke. Det er nordisk passunion, som gjelder i tillegg til Schengen. Leser man politiets sider står det at de som skal reise utenfor Norden bør ha pass selv om man i prinsippet ikke trenger å vise pass på grensen mellom S-land. Pass eneste gyldige leg utenfor Norden, og dessuten kan det bli innført midlertidig grensekontroll selv under Schengen, feks ved internasjonale toppmøter etc. Fra politi.no: "Jeg trenger nytt pass Alle norske statsborgere som skal reise utenfor Norden, bør ha gyldig pass ved inn- og utreise. Barn må ha eget pass. Hvem trenger pass? Selv om norske borgere ikke er underlagt regulær passplikt ved grensepasseringer innen Schengenområdet, vil det kunne forekomme kontroller av reisedokumenter og identifikasjonspapirer fra tid til annen. Dette følger av Schengen-konvensjonen. Kun pass er gyldig som reisedokument og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Ta derfor med pass på alle reiser utenlands, også på reiser innenfor Schengen-området."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå