Gå til innhold

sv.diabetes.. :( Noen i samme båt?Eller kan litt om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fikk jeg svar på glukose testen jeg var og tok. og den lå på 8,8 etter 2timer. På grensen sa legen, og sa jeg måtte ta testen på nytt neste uke, huff gruer meg, holdt på og kaste opp alt sammen sist gang, satt å brakk meg.. gulp,, ;(

og ble skikkelig uvel....

Etter den nye sukker belasting har han satt meg opp på time hos to forskjellige leger, er litt usikker på hva han mente, men det kan vel ikke være sånn opplæring på måling av blodsukkeret, eller kosthold info?? Noen som vet?

Noen i samme båt?

Hilsen frustrert frøken i uke 29... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på denne jeg..

Skrevet

Hadde svangerskapsdiabetes forrige gang og blir dermed fulgt opp bedre denne gangen. Har tatt to glukosetester, første gang med 8,1 etter to timer og neste gang 6,1. Hadde også litt sukker i urinen ved forrige kontroll.

Men ettersom jeg hadde så lavt siste prøve trenger jeg ikke å måle blodsukkeret regelmessig, men jeg fikk beskjed om at hvis jeg senere har mer sukker i urinen må jeg starte med insulin-sprøyter. Da får jeg heller ikke føde på lokalsykehuset, jeg må til rikshospitalet.

Uff, legen ba meg også om å holde meg unna sukker og usunn mat. Men skal jeg være helt ærlig har jeg ikke klart dette. Har problemer i forhold til overspising fra før, og dette har ikke blitt lettere gjennom svangerskapet.

Skrevet

Var disse målingene fra forrige svangerskap eller denne gang? Hva står det på papirene dine når du har fått sukker i urinen?

Hvorfor får du ikke føde på lokal sykehuset da?

Må du starte insulin sprøyter, trodde det fantes noe i tablett form.. huff.. :( Dette var ikke noe særlig..

fikk du stort barn forrige gang..?

med en måling¨på 8,8 etter to timer, vil det si at jeg har sv.diabetes? og at de tar en måling til for og være sikker.?

dette ble mange spørsmål på en gang. hihi.. håper du kan svare.. :)

Liker ikke dette i det hele tatt :( Jeg elsker jo sjokolade... og må jo innrømme at vi ikke er så kjempe flinke til å spise så sunt hele tiden.

Skrevet

Disse målingene er denne gangen, jeg husker ikke hva jeg hadde sist. Hvis du har sukker i urinen får du +1,2,3 eller 4 på glykose på helsekortet, og jeg vil nå tro at JM/lege sier i fra til deg. Sønnen min ble født 2 uker før termin og veide 3920, så han var ikke så stor.Men jeg hadde ikke så alvorlig diabetes da, jeg klarte å regulere med kosthold den gangen.

Tablettene kan vi visst ikke ta som gravide, så derfor blir det insulin-sprøyter med en gang.

Jeg fikk beskjed om at hvis man har blodsukker over 9 over lengre tid vil de ikke ta imot babyen på lokalsykehuset. Jeg har egentlig ikke fått helt forklart hvorfor, men det er vel større sjanser for komplikasjoner som f.eks stort barn. Og de har bedre beredskap og ekspertise på de store sykehusene. Dette gjelder sikkert ikke alle sykehus, men på Kongsvinger er det ihvertfall slik. Jeg har fått en ekstra UL i uke 32 for å sjekke størrelsen på babyen, selv om det da ikke er påvist diabetes denne gangen. Er han for stor blir fødselen satt i gang/keisersnitt tidligere.

Jeg tror blodsukker på 8,8 er som legen din sier, på grensen, og at du derfor må ta en ny for å se om den er like høy neste gang. Lykke til på neste test!!!!

Skrevet

okei.. :) takk for svar.

fikk målt gutten min til 10% større enn normalt, så han er nok litt stor. Får oppfølging pga høyt blodtrykk, så da sjekker de vel dette også i samme slengen.

Liker ikke sprøyter, blhæ.. stikke seg selv, huff, nå må jeg ikke ta sorgene på forskudd..

takk for lykkeønskninger, trenger det, huff, tenk om jeg brekker meg så fælt at jeg spyr opp alt pluss litt til.. :( slet veldig med å få i meg denne sukker blandingen sist..

Skrevet

Hei!

Jeg er i samme båt....

Tok sukkerbelastning i dag, og fikk akkurat samme resultat som deg, 8,8 etter to timer. Fikk snakke med en turnuslege om resultatet, hun ringte sykehuset og der vil de ha meg inn til en kontroll. Skulle få innkalling i posten.

Fikk beskjed om å kutte ut alt sukker, til og med ligh-brus (kan det være nødvendig da??) og ikke spise lyst brød da blodsukkeret blir høyere av hvetemel.

Blir litt deppa av hele greia....

Er foresten i uke 36..., så jeg har heldigvis ikke så lenge igjen.

Skrevet

Finnes heldigvis solskinnshistorier her også. Jeg hadde sukker i urinen på en kontroll og tok sukkerbelastningstesten med resultat på 8,3 etter to timer.

Jeg begynte med en gang å spise sunnere. Er sjokoman selv og det var det bare å kutte ut. Samme med loff. Fikk blodsukkerapparat og målte selv med stikk i fingen om det jeg spiste var bra eller ikke fult så bra for blodsukkeret.

Etter en måned tok jeg testen på nytt. Og da var resultatet 6,8 etter to timer. Da var jeg i utgangspunktet "friskemeldt" sa legen. Men det betydde IKKE at jeg kunne kaste meg over sukkeret igjen. Men at jeg bare får følge dietten og fortsette slik siden det har fungert kjempebra.

Nå skal jeg bare teste innimellom for å se at blodsukkeret ikke fyker til værs igjen. Men har ikke vært så flink til det.

Skrevet

Fint å høre at det går an å "snu" utviklingen og få bedre verdier. Men du... har du kutta ut både light-brus og light-saft? Er litt pepsi-max-liker her.... Men må man, så må man.....

Skrevet

Godt og høre at vi er flere, ikke fordi jeg unner dette noen altså.. :)

skal visst snakke med en diabetiker lege og kosthold/ernerings ekspert til neste uke.. Håper på og få noen bra tips da. Har prøvd og lest litt om det, men blir verken klok, blir bare sulten.. blhæ... : /

Dere som har sv,diabetes, har dere noen andre symptomer: som høyt blodtrykk, mye vann i kroppen, unormalt sliten...osv?

Mammalure: Kjekt og høre hvordan det går med deg hos legen?

Skrevet

Hei :) Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes og slutter meg derfor til denne tråden.

Tok glukosebelastning forrige uke og hadde 6,2 mmol/L fastende10,7 mmol/ etter totimerstesten, ganske høyt mao... Ble selvfølgelig ganske bekymret og startet umiddelbart med å endre kosthold. Spiser mer fiber, har kuttet ut godis, hvitt mel, feit mat og kuttet ned på inntak av frukt og melkeprodukter. I tillegg spaserer jeg minst 30 min hverdag. Kjøpte meg et blodsukkerapparat for å kunne ha en viss kontroll. (lurt å kjøpe et med flere nåler og teststrimler)

Disse endringene i livstil gjør at jeg føler meg bedre enn på lenge, vekta har gått litt ned og blodtrykket er lavere. Deilig!

I dag har jeg vært hos diabetessykepleier og de endringene jeg har gjort har gitt oppløftende resultater

! Langtidsblodsukkerer er bra 5,6% og jeg slipper insulin:) Og så lenge jeg måler under 7 mmol/L 2 timer etter hver måltid slipper jeg å begynne på insulin.

Håper dette kan være til hjelp for flere.

Tvi tvi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...