Gå til innhold

Tidlig UL - forvirret og fortvilet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gu i dag, time som var bestilt før jeg ble gravid (veldig lang ventetid!) Da jeg likevel var gravid sjekket han selvfølgelig opp dette samtidig. Jeg hadde siste mens 28.mai, og testet positiv 26.juni på digital clear blue etter 15 sek. I følge terminkalkulator skulle jeg da være 6+5 i dag, med termin 6.mars. I følge gu, som forøvrig er spesialist i fødselshjelp og kv.sykdommer, burde fostersekken(?) vært større og man skulle hørt hjertelyd, noen han ikke gjorde. Han konkluderte da med at jeg enten ikke var 6+5 eller at der rett og slett ikke var noe liv der. Så sa han at vanligvis ville han kalt meg tilbake etter 2 uker for å sjekke, men nå skulle han ha ferie så jeg fikk vente til vanlig UL i uke 18, så fikk jeg heller ringe til fastlegen hvis jeg begynte å blø.

Hvaffornoe??

Jeg testet positivt 26.juni, dagen jeg skulle hatt mensen, hvor mye slingring kan det være på eggløsningen/befruktningen her?

Skal jeg gå å vente 10-11 uker til på å få vite om det er noe liv der eller ikke? Hva skal jeg si til familien?

Lurer på å bestille privat ul om 3-4 uker for å se om de kan si noe mer da? Noen andre med lignende erfaringer eller råd?

Kjenner meg litt rådvill og urolig nå, ikke helt enkel situasjon å takle som førstegangsgravid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en abort på gang så vil du merke det før det er gått så mange uker, men det trenger jo ikke være det. Jeg var også på UL i uke 6+5, og da hørte vi tydelig hjerte som slo, så sånn sett så skulle vel hjertet til spiren din også slå, hvis du er 6+5 uker. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bestilt time hos fastlegen min og fått h*n til å henvise til UL på sykehus (det gjorde min lege ved mistanke om abort).

Lykke til :)

Skrevet

Hei

Jeg var på UL da jeg var 6+1 og da viste ingen embryo seg :)

Da jeg kom tilbake etter nøyaktig en uke, så jeg både embryo og hørte hjertelyden!!

Hun forklarte at et embryo kan gå i dvale.. og derfor er der vanskelig og fastsette nøyaktig termindato kun ut i fra menstruansdato..

Men synes forslaget du fikk om henvisning fra lege til UL på sykehus var en god ide! :) Det kan du fint gjøre.. Ikke veldig godt og gå i det uvisse..

Skrevet

Enig med stm80. Du kan ikke gå å vente lenge i tvil etter å ha fått en slik beskjed. Får håpe at gynekologen er bare en pessimist. Snakk med legen og få alt sjekket igjen om en uke eller to. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Skal ta å ringe legekontoret i morgen. Vet at fastlegen min er på ferie, men de må vel ha noen andre som kan hjelpe meg... Vet i alle fall at jeg ikke kan vente 10-12 uker på et svar... Har også sjekket litt opp i privat UL hvis det blir vanskelig å få time til fastlege. Koster jo litt, men de har ingen ventetid i alle fall...

Så får jeg bare krysse fingrer og tær i mellomtiden! Kjedelig at første ul skulle bli sånn da. Sa til gu at det ikke var en planlagt graviditet, men det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss om det er liv eller ikke...

Skrevet

Hvis du har bakorverbøyd livmor kan det også være vanskelig å få øye på fosteret. Og en uke fra eller til kan gjøre stor forskjell. Lykke til, jeg håper du kommer deg på ny UL snart! :-)

Skrevet

Jaha? Syns det er så utrolig synd at gu ikke kan forklare disse tingene skikkelig! Han forklarte jo ikke noe i det hele tatt.... Kjempeflott med tilbakemeldinger på at ikke alt håp er ute i alle fall! Til mer jeg tenker på det blir jeg bestemt på at jeg må komme meg til en ul på sykehuset eller privat uansett, før det er slutten på september liksom... Er vel rundt da jeg skal ha ordinær ul..

Skrevet

KOM DEG PÅ UL!!!

Nå er ikke dette historien du vil høre og jeg sier ikke dette for å skremme deg. Men jeg ble operert for MA i går og var da 8+1. Men jeg var på UL 5+4 pga blødninger og da så gyn at fostersekken tilsvarte 6+1. Ny UL da jeg var 7+1 og gyn sa fortsatt 6+0. Mistanke om MA gjorde at jeg fikk ny UL i går 8+1 og fostersekken så fortsatt ut til å være 6+0. da ble det konstatert MA og siden kroppen ikke ville ordne opp i dette selv (han tvilte sterkt på at kroppen i det hele tatt vil greie å abortere selv) så da måtte jeg ha utskraping.

Hos meg målte de også hcg med jevne mellorom som steg fint, så den lurte oss litt gitt....

Det KAN selvsagt være at fosteret hos deg har gått i dvale og at du derfor er kortere på vei enn du tror og for din del håper jeg jo det og at du snart får se et bankende hjerte.

Men ikke vente til ordinær UL kjære deg. Det blir alt for lenge å gå i uvisse og det er verdt hver en krone å få en bekreftelse på at dette forhåpentligvis går bra:)

Ønsker deg masse masse lykke til!

Skrevet

Uff, det var veldig trist å høre Maddemor!

Ringte legekontoret i dag tidlig, og hun som sitter i luken var helt forferdet over hvordan jeg var blitt behandlet. Legen skriver henvisning til UL på Haukeland om ca 2 uker (da gyn mente det hadde vært tid for ny ul hvis han ikke skulle på ferie(!), så da får jeg forhåpentligvis et godt svar der, enten den ene eller andre veien. I tillegg fikk jeg også tilbud om å komme til fastlegen bare for en samtale hvis jeg hadde behov for det. Det er lang ventetid nå i ferien, men de skulle alltids lage plass til meg hvis jeg trengte noen å prate med og hvis jeg hadde noe jeg lurte på. Kjempesnilt og så sinnsyk forkjell på folk altså! Så nå krysser jeg fingrene for at alt er bra. Har fremdeles de samme graviditetssymtomene, så jeg klamrer meg til dem!

Skrevet

Hei Ludi4ka!

Jeg var hos lege på tirsdag ettermiddag. Har hatt litt småblødninger og litt stikkende smerter, som jeg ville sjekke opp.Jeg er også gravid for 1. gang :o) Det eneste han gjorde var å kjenne litt på magen før han ringte sykehuset og vakthavende lege på gynekologisk poliklinikk. Jeg ´kunne komme på sykehuset med én gang.

Ut ifra siste menstruasjon trodde jeg at jeg var 8+1 på tirsdag, men da jeg fikk ultralyd kunne de kun se fostersekk, men ingen foster. Jeg hadde forventet å høre hjertet, og se et lite embryo. Legen spurte om jeg kunne være kortere gravid enn jeg trodde. Alternativene var graviditet utenfor livmor, at noe hadde gått galt underveis, eller at jeg er kortere gravid enn forventet. Min første blødningsdag i siste mens var 18. mai og jeg tok graviditetstester 20. og 22. juni som alle var positive.

Tirsdag tok jeg blodprøve for å måle tHcg og skal tilbake og ta ny prøve i ettermiddag. I morgen skal jeg ringe legen og da får jeg forhåpentligvis vite at jeg ble gravid senere enn jeg hadde trodd.

Takket være mange innlegg her, har jeg fått tilbake håpet. Selv om jeg fortsatt er veldig redd for å bli skuffet.

Jeg ønsker deg lykke til, og synes helt klart at du skal sjekke opp videre. Denne uvissheten holder på å "ta livet av meg" og det er tross alt bedre å få vite - uansett utfall ...

Skrevet

Ja, jeg blir helt gal her jeg sitter, og så skal jeg liksom vente i 10 dager til... I dag føler jeg meg liksom bare ikke gravid... Ikke kvalm, ikke vondt noen steder, bare trist og lei Er jo helt umulig å vite om dette er psykisk eller reelt, men jeg har vel begynt å innstille meg på at det har gått galt... Så vidt jeg vet er det ikke så mange muligheter for at jeg har blitt senere gravid, annet enn at eggløsningen forhåpentligvis har vært en uke senere og at det likevel viste tidlig på testen... Og samtidig at hjertelyden er litt sen... Mye tilfeldigheter som skal stemme her...

Uff, er helt forferdelig å bare sitte rundt sånn her...

Skrevet

Skal krysse fingrene for deg vintermamma2010!

Skrevet

Det er som jeg skulle sagt det selv. Jeg har også "mistet" alle symptomene på graviditeten. Brystene er ikke ømme, magen er ikke øm. Det eneste som er igjen er trøtthet.

Tror vi begge må huske at ingen graviditet er lik. Eggløsningstidspunktet kan være senere enn forventet, befruktningen kan ha skjedd ganske sent i den perioden man kan bli befruktet, egget kan ha festet seg sent ... Det er mange muligheter for at dette skal gå bra for oss begge :o)

Jeg krysser også fingrene for deg Ludi4ka og håper det går bra med oss begge. Forhåpentligvis har jeg et positivt svar i morgen. Selv om jeg er livredd for svaret og denne uken har gått suuupersakte, så skal det bli godt med en avklaring.

Husk: alt ordner seg for snille jenter! :o)

Skrevet

Skal tenkte på deg i morgen, og håper alt går bra med deg og den lille!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg, omsider, fått meg time til ny UL på mandag, Tusen takk for tanker og råd fra dere!:) Nå får jeg bare krysse fingrene og håpe på det beste....

Skrevet

Jeg skal krysse fingrene for deg. Si fra når du vet hvordan det går:)

Skrevet

Da resulterte det i MA og Cytotec for meg... Fikk konstantert på UL på mandag:(

Skrevet

Så trist. Alle mulige trøstetanker til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...