Gå til innhold

Tidlig UL - forvirret og fortvilet...


Pinnus

Anbefalte innlegg

Var hos gu i dag, time som var bestilt før jeg ble gravid (veldig lang ventetid!) Da jeg likevel var gravid sjekket han selvfølgelig opp dette samtidig. Jeg hadde siste mens 28.mai, og testet positiv 26.juni på digital clear blue etter 15 sek. I følge terminkalkulator skulle jeg da være 6+5 i dag, med termin 6.mars. I følge gu, som forøvrig er spesialist i fødselshjelp og kv.sykdommer, burde fostersekken(?) vært større og man skulle hørt hjertelyd, noen han ikke gjorde. Han konkluderte da med at jeg enten ikke var 6+5 eller at der rett og slett ikke var noe liv der. Så sa han at vanligvis ville han kalt meg tilbake etter 2 uker for å sjekke, men nå skulle han ha ferie så jeg fikk vente til vanlig UL i uke 18, så fikk jeg heller ringe til fastlegen hvis jeg begynte å blø.

Hvaffornoe??

Jeg testet positivt 26.juni, dagen jeg skulle hatt mensen, hvor mye slingring kan det være på eggløsningen/befruktningen her?

Skal jeg gå å vente 10-11 uker til på å få vite om det er noe liv der eller ikke? Hva skal jeg si til familien?

Lurer på å bestille privat ul om 3-4 uker for å se om de kan si noe mer da? Noen andre med lignende erfaringer eller råd?

Kjenner meg litt rådvill og urolig nå, ikke helt enkel situasjon å takle som førstegangsgravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få deg time til fastlegen din eller jordmor hvis du har det så får du de til å bestille en tidlig UL til deg. Skal selvfølgelig ikke gå å vente i 10-11 uker på ordinær UL ved en beskjed som denne. Åsså slipper du bestille privat UL og betale for det. Forklar dem saken så får de nok fort orden på det:) Krysser fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan da ikke mene at du skal vente så lenge!

Hvis du har mulighet, bestill deg en privat UL, da slipper du sannsynligvis å vente så lenge.

Hvis ikke ville jeg ringt fastlege og fått henvisning til tidlig UL.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal ringe legekontoret i morgen og høre om jeg kan få en time og henvisning. Hvis ikke bestiller vi en privat ul om 2-3 uker, og håper de får sett noe mer da... Kan i alle fall ikke gå SÅ lenge uten å vite. Syns det er utrolig uproffesjonelt av gyn å si at normalt ville jeg fått en ny ul etter 2 uker, men siden han skal på ferie får jeg bare vente på ordinær. Jeg blir jo helt fra meg av bekymring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme i fjor. Hadde bestilt privat ul rundt uke 11. Han sa jeg ikke kunne være så langt på vei. Jeg fortalte når jeg hadde testet positivt, men han fortsette å si at på det tidspunktet kunne jeg ikke vært gravid... Han ba meg komme en uke senere og sjekke på ny. Jeg var forvirret når jeg dro . Jeg skjønte at noe var galt, men hadde jeg mistet eller hva skjedde?? Jeg var så fortvilet at jeg dagen etter (helg) dro til legevakten og gråt og sa at jeg ikke kunne vente en uke når jeg antakeligvis bærte på noe dødt. jeg måtte vite om det var dødt eller om han bare var en dust av en lege. Hvis det er dødt vil jeg jo ha det ut... Så etter litt diskusjon fikk jeg legevakten til å ordne time til meg på sykehuset dagen etter, og der så de med det samme at det var dødt, MA, og jeg fikk utskraping samme dag.

 

Jeg håper for din del at det ikke er det samme som med meg! Men jeg ville uansett krevd å få det sjekka på sykehus! Om det ikke er som det skal så er det jo best å få utskraping. Og om alt er bra så er det jo godt å få det bekreftet slik at du slipper å bekymre deg!

 

Lykke til! Håper virkelig at alt er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre også opplevd det samme for 1 1/2 år siden. Jeg testet positiv og hadde alle graviditetstegn som ømme og større bryst, kvalm, kastet opp, osv. osv. Jeg ante fred og ingen fare og da jeg kom til førstegangssjekk etter 12 uker fikk jeg vite at her var det noe som ikke stemte. Det var ikke liv. Jeg visste akkurat når barnet ble unnfanget da jeg og kjæresten hadde vært fra hverandre hele jula med unntak av den ene dagen... De sa at jeg enten måtte ha blitt gravid mye seinere - noe som ikke kunne stemme eller at fosteret var dødt. Fordi fosteret var akkurat litt for kort for at de kan si med sikkerhet at det ikke er liv (i hvertfall i forhold til lover og regler de forholder seg til i England der jeg bodde på den tiden), ble jeg bedt om å komme tilbake uken etter for å påvise at det ikke hadde vokst. Det er ikke noe all right å måtte gå med noe du så og si vet er dødt inne i deg, og derfor synes jeg det er helt sykt slik som legen din har gjort. Er han/hun på ferie så bør du jo automatisk bli satt opp til noen andre slik at du slipper å gå under denne påkjenningen lenger enn nødvendig.

 

Jeg fikk forøvrig uken etter en pille slik at jeg fikk satt igang aborten da det ble påvist at det ikke var liv uken etter. Dette var som sagt i England, så jeg er ikke sikker på om man får slike piller i Norge. Jeg ønsket i hvertfall pille i stedet for utskrapning.

 

Jeg føler veldig med deg i denne situasjonen og håper at dette ikke er tilfelle for deg. Det er helt forferdelig å få denne beskjeden, og i tillegg er det en sterk opplevelse å gå igjennom denne form for abort.

 

Jeg krysser fingre for at alt er bra med deg, men jeg råder deg sterkt til å mase om en time så raskt som mulig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære deg. Ikke ta sorgene på forskudd!

Det er tidlig enda. Du kan ha hatt sen el og blitt befruktet sent og likevel hatt en graviditetstest som slo ut tidlig! Etter hva jeg har hørt og lest kan også embryoet "pause litt" (huff for en dårlig forklaring) i utviklingen helt i starten, men du produserer hcg fordi du er befruktet.

Jeg tror nok bare du er litt kortere på vei enn du tror og kanskje gynekologen din var litt upresis da han målte fostersekken.

 

(men jeg ville nok heller ikke klart å vente til ordinær ul, så en privat time er nok å anbefale!)

 

Krysser fingrene for at du snart får se et lite hjerte som slår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er fælt å høre om alle som har hatt lignende opplevelse som resulterte i MA. Har snakket med legekontoret i dag, og hun som sitter i resepsjonen var kjempehyggelig og ble helt forferdet over måten jeg var blitt behandlet på. Får henvisning til ul på Haukeland sykehus i løpet av 1-2 uker (som gyn foreslo hadde han bare ikke vært på ferie?!) I tillegg tilbø hun meg å få komme til for å prate med en lege hvis jeg lurte på noe eller trengte noen å prate med. Syns det var kjempesnilt med tanke på ferie og mye press på få leger osv. Forskjell på folk altså! Så nå klamrer jeg meg til kvalmen og tunge bryst og håper det går bra. Men det kommer til å bli noen laaaange uker... Jeg håper jeg hadde eggløsning senere enn jeg selv tror og at hjertlyd rett og slett var for tidlig... *Håper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper du har fått svar på hvordan den lille i magen vokser.. Ville bare si at det er mulig å teste positivt så tidlig å likevel ikke se noe på ultralyd. Det er flere av mine veninner som har opplevd å få så sen termin at de i teorien ikke var gravide da de testet positivt. I tillegg var jeg selv på ul pga små bødninger i min uke 6 og da så de ingen hjertelyd, det var bare en liten prikk, så noen dager senere en litt større prikk. En uke senere pumpet et lite hjerte.. Håper alt ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg sitter nå her og gror fremdeles. Vet ingenting enda... Hun som er vikar for fastlegen min hadde glemt å sende hendvisningen, så da det gikk ti dager og jeg ikke fikk noen time, ringte jeg til sykehuset for å høre. Fikk beskjed om at de ikke hadde mottat noen ting... Ringte til fastlegekontoret og purret, fikk dem til å faxe det til sykehuset og sitter nå, fremdeles, og venter på en time der... :( Har sjekket litt på privatklinikker, men det er så dyrt og vi har egentlig ikke råd til dette nå. I tillegg har de litt ventetid der også pga ferie... Så nå skal jeg ringe til sykehuset igjen i morgen og forhåpentligvis få et svar på når jeg får time. I mellomtiden sitter jeg nå her og ikke vet noe som helst...

Tusen takk for gode tanker!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg håper alt er i orden med deg og den lille!

 

Lurer litt på hvilken terminkalkulator du har brukt? Synes det høres litt merkelig ut at du har termin dagen etter meg når vi har hatt siste mens omtrent samtidig, men jeg er nå 9+2 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har brukt terminkalkulator.com og fått at jeg er 9+2 i dag, og har termin 6.mars?

Tusen takk for det, nå har jeg endelig fått time. Ringte en lege fra sykehuset i går, spurte hvordan jeg hadde det, (det er det ingen andre leger som har spurt om!) sa det var dumt at det hadde tatt så lang tid med å få orden på alle papirer, noe som for øvrig er vikarfastlegen sin feil, og så at jeg hadde fått time mandags morgen. Så nå venter vi bare på at helgen skal gå. Har jo lengtet etter denne ultralyden, og nå som jeg har fått den er jeg bare kjempenervøs og vil ikke. Men jeg må jo vite så jeg får krysse fingrer og tær og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff så leit!!! Jeg håper det går bra med deg og at du har folk rundt det. Det går fort til sitter ein ny spire igjen, skal du se!

Masse varme tanker, og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...